Θα μπρούσαν να βοηθήσουν την R1 να περάσει τους ελέγχους περιορισμού ρύπων, φέρνοντάς την και πάλι στην παραγωγή
Η ιδέα των ρυθμιζόμενων αεραγωγών για τον έλεγχο της ροής αέρα μέσω του ψυγείου κάθε άλλο παρά καινούργια είναι.
Χρησιμοποιείται εδώ και δεκαετίες στα αυτοκίνητα, όμως παραμένει, σχεδόν πλήρως απούσα από τον κόσμο των μοτοσυκλετών. Αυτό όμως φαίνεται πως μπορεί να αλλάξει σύντομα, καθώς η Yamaha κατέθεσε μια νέα πατέντα που απεικονίζει μια ανανεωμένη έκδοση της R1, εξοπλισμένη με νέο φαίρινγκ που ενσωματώνει αεραγωγούς που ανοίγουν ή κλείνουν αυτόματα, ανάλογα με τις απαιτήσεις του κινητήρα και των συνθηκών.
Στα σύγχρονα αυτοκίνητα, οι “μεταβλητοί αεραγωγοί” (που ανοίγουν και κλείνουν αυτόματα ανάλογα με τις συνθήκες) χρησιμοποιούνται όχι μόνο για λόγους θερμοκρασίας, αλλά κυρίως για να μειωθεί η αντίσταση του αέρα όταν η επιπλέον ψύξη δεν είναι απαραίτητη, κάτι που βελτιώνει την απόδοση και μειώνει την κατανάλωση.
Η BMW ήδη από το 2023 είχε καταθέσει πατέντες για παρόμοιο σύστημα σε μοτοσυκλέτες, αλλά η Yamaha προσεγγίζει το θέμα από διαφορετική γωνία.
Δεν επικεντρώνεται στην είσοδο του αέρα, αλλά στην έξοδο του θερμού αέρα από το φαίρινγκ, μέσω πλήρως κλειστών πλευρικών πάνελ και αεραγωγών που ανοίγουν όταν απαιτείται.
Όταν οι αεραγωγοί αυτοί είναι κλειστοί, ο αέρας δεν περνά μέσα από το ψυγείο, αλλά γύρω από τις πλευρές του φαίρινγκ, μειώνοντας σημαντικά την αεροδυναμική αντίσταση.
Παράλληλα, αποτρέπεται η έξοδος θερμού, αργού αέρα από τα πλευρά της μοτοσυκλέτας, ο οποίος χωρίς αυτούς τους αεραγωγούς αναμιγνύεται με το ρεύμα του ταχύτερα κινούμενου εξωτερικού αέρα, δημιουργώντας επιπλέον αναταράξεις και αντίσταση. Το κλείσιμο των αεραγωγών, όταν δεν είναι απαραίτητοι, εξαφανίζει αυτό το φαινόμενο.
Η Yamaha παρουσιάζει δύο εκδοχές του συστήματος στην πατέντα της: μία με έναν μεγάλο αεραγωγό σε κάθε πλευρά και μία δεύτερη με δύο μικρότερους, για ακόμα μεγαλύτερη ευελιξία στη διαχείριση της θερμότητας. Οι αλλαγές ελέγχονται μέσω ενός απλού κινητήρα που μεταδίδει την κίνηση για το ανοίγμα και το κλείσιμο των αεραγώγων με ιμάντα, ένα απλό, ελαφρύ και έξυπνο σύστημα που δε βαραίνει σημαντικά τη μοτοσυκλέτα.
Η μονάδα ελέγχου αποφασίζει τη θέση του ανοίγματος των αεραγώγων με βάση πλήθος δεδομένων: θερμοκρασία κινητήρα, εξωτερική θερμοκρασία, θέση γκαζιού, ταχύτητα και θερμοκρασία καταλύτη. Το τελευταίο είναι κρίσιμο, καθώς η σωστή λειτουργία του καταλύτη εξαρτάται από τη θερμοκρασία του – κάτι που το σύστημα αυτό μπορεί να διαχειρίζεται πιο άμεσα και αποδοτικά, μειώνοντας τις εκπομπές.
Όπως θα περίμενε κανείς, οι αεραγώγοι παραμένουν ανοιχτές σε συνθήκες ζέστης, χαμηλής ταχύτητας ή υψηλής θερμοκρασίας, και κλείνουν όσο αυξάνεται η ταχύτητα ή μειώνεται η εξωτερική θερμοκρασία.
Ωστόσο, η Yamaha αναφέρει στην πατέντα της πως το σύστημα μπορεί να επιλέγει συνειδητά την προσωρινή «θυσία» της ψύξης υπέρ της απόδοσης. Σε συνθήκες πλήρους επιτάχυνσης, οι αεραγωγοί παραμένουν κλειστοί για όσο χρειάζεται, ώστε η ροή του αέρα να είναι όσο το δυνατόν πιο καθαρή. Μόλις περάσει η φάση της επιτάχυνσης, οι αεραγωγοί ανοίγουν και πάλι για να ρίξουν τη θερμοκρασία.
Το γεγονός ότι η R1 έχει αποσυρθεί από την ευρωπαϊκή αγορά ως street legal μοντέλο λόγω προδιαγραφών ρύπων δείχνει την ανάγκη για λύσεις που μειώνουν τις εκπομπές με οποιονδήποτε τρόπο.
Εάν το σύστημα των “μεταβλητών αεραγωγών” οδηγήσει τελικά την επιστροφή της R1 στους ευρωπαϊκούς δρόμους, τότε ίσως μιλάμε για κάτι πολύ παραπάνω από μία πατέντα. Μιλάμε για μια τεχνολογική εξέλιξη που μπορεί να αλλάξει τη σχέση απόδοσης και αποδοτικότητας στις superbike μοτοσυκλέτες του αύριο.