The Art of Motorcycling
Όσο αδόκιμος κι αν ακούγεται ο όρος, το μονοκύλινδρο SR400 αποτελεί ένα από τα ελάχιστα σύγχρονα… κλασικά μοντέλα, έχοντας γράψει την δική του ξεχωριστή ιστορία στον κόσμο της μοτοσυκλέτας. Ξεκίνησε ως ένα αξιόπιστο, απλό και πολυχρηστικό δίτροχο, στο πέρασμα του χρόνου ξεπεράστηκε και ξεχάστηκε, για να επιστρέψει σε μια δεύτερη νιότη, με την άνοδο της δημοφιλίας των ρετρό. Το 2021 όμως, θα πει οριστικά το “αντίο”, κλείνοντας τον πολυετή του κύκλο στην αγορά.
Το SR400 παρουσιάστηκε στην ιαπωνική αγορά το 1978, ενώ στον υπόλοιπο κόσμο “συστήθηκε” υπερκυβισμένο, την ίδια χρονιά, ως SR500, χρησιμοποιώντας σε κάθε περίπτωση τον αερόψυκτο μονοκύλινδρο, διβάλβιδο κινητήρα, βασισμένο σε αυτόν του XT500 της Yamaha.
Τα SR400/500 ήταν επί της ουσίας μια πολιτισμένη – στρητάδικη – έκφραση του XT500 που γνώριζε μεγάλη επιτυχία λόγω των διακρίσεων του στο Paris – Dakar.
Επρόκειτο για μοντέλα που διαφήμιζαν την ευκολία χρήσης και προέβαλαν μια πιο φιλική και χρηστική εικόνα σε σχέση με το δοκιμαζόμενο στους χωματόδρομους, αμμόλοφους και στις κακουχίες, “ψηλόφτερο” ξαδερφάκι τους.
Η κατασκευή ήταν απλή και το ύφος τους ενέπιπτε σε αυτό που με τα σημερινά δεδομένα θα το χαρακτηρίζαμε ως μια μίξη ψευδο-scrambler και roadster κατηγοριών.
Βέβαια την εποχή εκείνη τα SR δεν ήταν ρετρό, ήταν απλά μοτοσυκλέτες εναρμονισμένες με την εποχή τους, οπότε σε καμία περίπτωση δεν αγοράζονταν για “νοσταλγικούς” λόγους.
Η επιτυχία τους, τουλάχιστον στην πρώτη αυτή περίοδο της παρουσίας τους στις αγορές, οφειλόταν στο γεγονός ότι αποτελούσαν άθραυστες, οικονομικές και εξαιρετικές μοτοσυκλέτες για κάποιον που ήθελε να μπει στον μαγικό κόσμο των δύο τροχών.
Στην Ιαπωνία τo SR400 συνέχιζε να παράγεται αδιάκοπα, ωστόσο η έκδοση των 500 cc είχε μια βραχύβια πορεία στην Ευρώπη, με την διάθεσή της να διακόπτεται το 1983.
Ωστόσο υπήρχε ένα μεγάλο απόθεμα μοτοσυκλετών που είχαν πωληθεί, τα οποία και απέκτησαν πολύ καλό όνομα στην αγορά των μεταχειρισμένων.
SR400 θα βλέπαμε ξανά στην Ελλάδα την περίοδο της αθρόας εισαγωγής μεταχειρισμένων από την Ιαπωνία, χωρίς και πάλι η ζήτησή του να είναι μεγάλη, αφού ακόμα αποζητούσαμε επιδόσεις και τεχνολογία.
Το 2014 όμως και αφού η στροφή στα ρετρό είχε ήδη κάνει την εμφάνισή της, το SR400 εισήχθη επισήμως για πρώτη φορά μετά από χρόνια ξανά στην Ευρώπη.
Τι είχε αλλάξει σε σχέση με την πρώτη του έκδοση του 1978; Σχεδόν τίποτα! Παρέμενε ένα απλό μοντέλο με αερόψυκτο μονοκύλινδρο κινητήρα απόδοσης 24 ίππων αλλά ακριβώς επειδή δεν είχε αλλάξει, εξέπεμπε μια ρετρό αύρα.
Για κάποιο ανεξήγητο λόγο το μοντέλο που έφτασε στην Ευρώπη ήταν “αινιγματικά απλό” όσον αφορούσε στο βάψιμό του.
Δείτε πώς είναι βαμμένα τα γιαπωνέζικα SR: περίτεχνα, με διχρωμίες, σιρίτια, σήματα, λεπτομέρειες και εξαιρετικό φινίρισμα. Το “ευρωπαϊκό” μοντέλο ήταν μονόχρωμο με ελάχιστα, απλά λογότυπα (βλ. φωτογραφία παραπάνω).
Η ευρωπαϊκή έκδοση ήταν τόσο λιτή αισθητικά, που έδινε την εντύπωση ότι οι άνθρωποι της εταιρίας ήθελαν να προσφέρουν το μοντέλο σαν “βάση” μετατροπών και βελτιώσεων σε μοτοσυκλετιστές και επαγγελματίες customizers, που θα το μεταμόρφωναν και θα το έφερναν στο επίπεδο που του άξιζε.
Η μοτοσυκλέτα παρέμεινε μαζί μας μέχρι το 2017, οπότε και είχαμε την παραγωγή της έκδοσης “Last Edition”, για την ευρωπαϊκή αγορά, αλλά στην Ιαπωνία συνέχισε να παράγεται κανονικά, έχοντας μάλιστα αποκτήσει στη χώρα της καταγωγής, χαρακτηριστικά cult μοντέλου.
Με τη μόνη αλλαγή όλα αυτά τα χρόνια να είναι η μετάβαση από το καρμπιρατέρ στον ψεκασμό, το Yamaha SR400 δεν θα μπορεί πλέον να ανταποκριθεί στις νέες αυστηρές προδιαγραφές της Ιαπωνίας και έτσι το 2021 θα είναι και η τελευταία χρονιά της παραγωγής του.
Η Yamaha θα παρουσιάσει δύο εκδόσεις για την περίσταση, την “Last Edition” σε σκούρο γκρι και μπλε χρώμα και την “Last Edition Limited”, που θα παραχθεί σε 1.000 μόλις μονάδες και η οποία θα φέρει “φιλέτα” σε ρεζερβουάρ και πλαϊνά καπάκια ζωγραφισμένα στο χέρια, δερμάτινη σέλα, ταμπελάκι με αύξοντα αριθμό παραγωγής (0001 έως 1000) και άλλες αισθητικές λεπτομέρειες.
Οι τιμές τους στην Ιαπωνία θα είναι 4.800 ευρώ και 5.950 ευρώ για την Limited έκδοση, με τα τεχνικά χαρακτηριστικά να παραμένουν φυσικά τα ίδια, 24 ίπποι και 175 κιλά, όπως εδώ και 43 χρόνια!
Οι δύο εκδόσεις θα διατεθούν τον Μάρτιο του 2021, αποκλειστικά στην ιαπωνική αγορά, σηματοδοτώντας το τέλος για μια από τις μακροβιότερες μοτοσυκλέτες της ιστορίας.
Μια θρυλική μοτοσυκλέτα μπαίνει με το σπαθί της και τον εμβληματικό μονοκύλινδρο κινητήρα της στο πάνθεον των σημαντικότερων της ιστορίας.
Υπάρχουν βέβαια πληροφορίες ότι το Yamaha SR400 θα συνεχίσει να παράγεται για την αγορά της Ταϋλάνδης, αλλά περιμένουμε αυτό να επιβεβαιωθεί επισήμως.
Δείτε το βίντεο της Yamaha Ιαπωνίας που παραθέτουμε παρακάτω. Παρατηρήστε τη μάλλον “λυπημένη” μουσική επένδυση και δείτε πώς κλείνουν οι Ιάπωνες το βίντεο της Final Edition.
Mε μιάμιση μανιβελιά και ένα βαρύ μονό πιστόνι που ανεβοκατεβαίνει για λίγο… μέχρι το βίντεο να “σβήσει” σε μαύρο χρώμα…