Έχουμε ακόμα μέλλον για την κατάργηση των συμβατικών κινητήρων
Μια νότα αισιοδοξίας για τους “petrolheads”, για αυτούς που αγαπούν τους συμβατικούς κινητήρες, ναι, αυτούς που καίνε βενζίνη. Η κυβέρνηση της Μ. Βρετανίας δίνει περίοδο χάριτος σε μοτοσυκλέτες και σκούτερ με κινητήρες εσωτερικής καύσης, σε αντίθεση με τις επιθυμίες των “οικολογικών κύκλων” που προωθούν δυναμικά την ηλεκτροκίνηση και τις λοιπές εναλλακτικές μορφές μετακίνησης.
Η μετάβαση στις εναλλακτικές και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έναντι των ορυκτών καυσίμων, αποτελεί το κυρίως θέμα στις σχετικές με την κλιματική αλλαγή ατζέντες των παγκόσμιων φορέων. Ανάμεσα στα μέτρα και τις δέσμες ενεργειών που έχουν ανακοινωθεί, προβλέπεται και η απαγόρευση της πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε έναν ορίζοντα χρόνου από το 2025 μέχρι το 2040. Συμπεριλαμβάνονται όμως οι μοτοσυκλέτες σε αυτό;
Πολλές είναι οι ευρωπαϊκές χώρες που έχουν ήδη δεσμευτεί, ανακοινώνοντας μια καταληκτική χρονολογία για την παύση πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιούν ως καύσιμο βενζίνη ή πετρέλαιο.
Ενδεικτικά, στη Νορβηγία το μέτρο θα ισχύσει από το 2025, στο Βέλγιο από το 2026, στην Αυστρία από το 2027, ενώ στην Βρετανία από το 2030.
Μιλάμε δηλαδή για 5 έως 10 χρόνια από σήμερα και πέραν της Ευρώπης, μεγάλες παγκόσμιες αγορές όπως αυτή της Ινδίας και της Κίνας έχουν πάρει επίσης θέση επί του θέματος, με την πρώτη να ανακοινώνει επίσης το 2030 ως καταληκτική χρονολογία, και την δεύτερη να βρίσκεται σε φάση εξαγγελίας του έτους.
Τι γίνεται όμως με τις μοτοσυκλέτες; Πρώτα απ΄όλα να ξεκαθαρίσουμε ορισμένα πράγματα. Η απαγόρευση ισχύει αποκλειστικά για την πώληση καινούργιων μοτοσυκλετών και σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει απαγόρευση της κυκλοφορίας δίτροχων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Εκτός αυτού, μέχρι σήμερα υπάρχουν 22 συνολικά επίσημες δεσμεύσεις από κράτη και περιοχές του πλανήτη και στις 10 από αυτές αναφέρεται ότι η απαγόρευση θα αφορά γενικά όλα τα οχήματα με κινητήρες που χρησιμοποιούν ως καύσιμο βενζίνη ή πετρέλαιο.
Η Ταϊβάν είναι η μόνη που αναφέρει ξεκάθαρα τις μοτοσυκλέτες με ΜΕΚ (Μηχανές Εσωτερικής Καύσης) απαγορεύοντας την πώλησή τους από το 2035 και μετά.
Στις υπόλοιπες περιπτώσεις, οι εξαγγελίες αφορούν αποκλειστικά τα αυτοκίνητα, με τις μοτοσυκλέτες και τα σκούτερ να μην αναφέρονται. Ανάμεσα σε αυτές τις χώρες βρίσκεται και η Βρετανία, που όπως ήδη αναφέρθηκε, θα απαγορεύσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων με ΜΕΚ (diesel & βενζίνη), το 2030.
Ωστόσο προκειμένου να καταστεί απολύτως σαφές ότι αυτό αφορά μόνο τα τετράτροχα, το MAG (Motorcycle Action Group), που αποτελεί έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό που προασπίζεται τα δικαιώματα των μοτοσυκλετιστών στη Βρετανία, κατέθεσε επίσημα σχετικό ερώτημα, στο βρετανικό αντίστοιχο του δικού μας «Υπουργείου Μεταφορών».
Η απάντηση ήταν ξεκάθαρή και σαφής: οι μοτοσυκλέτες δεν συμπεριλαμβάνονται στο συγκεκριμένο μέτρο ως εκ τούτου, δίτροχα με ΜΕΚ και καύσιμο την βενζίνη, θα συνεχίσουν να πωλούνται και μετά το 2030.
Εξετάζοντας το ρεαλιστικά και όχι απλά σε ένα ανεδαφικό “πράσινο” πλαίσιο που ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα, οι μοτοσυκλέτες, τα σκούτερ και γενικά τα δίτροχα βρίσκονται ακόμη αρκετά βήματα πίσω σε σχέση με τα αυτοκίνητα, σε ό,τι αφορά την μετάβασή τους προς ένα ηλεκτρικό μέλλον. Ακόμη παραμένουν άλυτα πολλά ιδιαίτερα και εγγενή προβλήματα που προκύπτουν από την ίδια την φύση της μοτοσυκλέτας ως όχημα.
Το μέγεθος των μπαταριών και η χωρητικότητά τους είναι το κυριότερο από αυτά, με αποτέλεσμα η αυτονομία να είναι περιορισμένη.
Αν προσθέσουμε σε αυτό και το γεγονός ότι οι χρόνοι φόρτισης παραμένουν αρκετά μεγάλοι, για ένα όχημα που ουσιαστικά σου εξοικονομεί χρόνο στις καθημερινές και όχι μόνο μετακινήσεις, τότε αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς ότι οι συνθήκες δεν έχουν ακόμη ωριμάσει, ώστε το σενάριο ‘ηλεκτροκίνητη μοτοσυκλέτα’ να αποτελέσει μια «βιώσιμη» στις πραγματικές συνθήκες προοπτική. Όχι τουλάχιστον άμεσα.