MotorBike.gr

BMW 2021: Καινοτόμα συστήματα για την ασφάλεια των αναβατών

16/04/2021

Νέα, γερμανικά, κόλπα

«Αντι-stealth» τεχνολογία, αλλά και έλεγχος λειτουργιών της μοτοσυκλέτας μέσω χειρονομιών (gestures) είναι τα νέα συστήματα που πατεντάρει και εξελίσσει η BMW, θέλοντας να προχωρήσει ένα βήμα μπροστά στον τομέα της ασφάλειας.

Η πιο πρόσφατη τεχνολογική εξέλιξη στον τομέα των συστημάτων ασφαλείας των δύο τροχών, ήταν η τοποθέτηση radar συσκευών σε μοντέλα παραγωγής.

Ωστόσο πολύ σημαντικό, πέραν του να «βλέπεις» μέσω συστημάτων εντοπισμού, είναι να σε «βλέπουν» και τα συστήματα εντοπισμού των άλλων και η BMW έχει μια απλή και έξυπνη λύση γι’ αυτό.


Μπορεί λοιπόν στις μοτοσυκλέτες τα
radar να αποτελούν ένα νέο έδαφος, στα αυτοκίνητα όμως είναι πολύ διαδεδομένα και κατά κάποιο τρόπο κοινός τόπος, αφού ακόμα και σε προσιτά μοντέλα ενσωματώνονται πλέον λειτουργίες που εντοπίζουν τα οχήματα που κινούνται περιμετρικά, ειδοποιώντας τον οδηγό τους με ηχητικά και οπτικά σήματα για την ύπαρξή τους.

Ακόμα και εφαρμογές αυτόνομης οδήγησης έχουν καταστεί δυνατές, αφού η αποτελεσματικότητα των συστημάτων αυτών, αλλά και των λογισμικών και αυτοματισμών που τα συνοδεύουν, είναι πολύ μεγάλη.

Αυτό ισχύει βέβαια εξετάζοντας το ποσοστό επιτυχίας στον εντοπισμό άλλων αυτοκινήτων και οχημάτων μεγάλης επιφανείας, όπως τα φορτηγά και τα λεωφορεία.

Οι μοτοσυκλέτες, λόγω του μικρού τους ίχνους (ειδικά μετωπικά) αλλά και των γρήγορων αλλαγών κατεύθυνσης που μπορούν να πετύχουν, εξακολουθούν να αποτελούν ένα μεγάλο πρόβλημα, με το ποσοστό αποτυχίας εντοπισμού αλλά και αστοχίας στους υπολογισμούς από τα λογισμικά να είναι πολύ μεγάλο, θέτοντας σοβαρά ζητήματα ασφαλείας για τους αναβάτες.

Μια λύση σε αυτό το πρόβλημα θα προσφέρει το V2V (Vehicle to Vehicle) πρωτόκολλο «επικοινωνίας» μεταξύ των οχημάτων, ωστόσο υπάρχει εγνωσμένη ανακολουθία σε ό,τι αφορά τους ρυθμούς εξέλιξης (και εφαρμογής) τέτοιου είδους συστημάτων στα αυτοκίνητα και τις μοτοσυκλέτες.


Ακόμα και αν στο μέλλον οι μοτοσυκλέτες φέρουν πομποδέκτες
V2V, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι θα κυκλοφορεί στον δρόμο ένας μεγάλος στόλος παλαιότερων μοντέλων χωρίς αυτούς, ενώ η εγκατάσταση ενός τέτοιου συστήματος δεν πρόκειται να είναι ούτε απλή, ούτε φθηνή υπόθεση.

Εδώ έρχεται λοιπόν η BMW Motorrad, κατοχυρώνοντας μια πατέντα απλή και αποτελεσματική, η οποία δεν απαιτεί τίποτα περισσότερο πέραν μια απλής εγκατάστασης/στερέωσης.

Πρόκειται για πολυεπίπεδους ανακλαστήρες που, όπως μπορείτε να δείτε στο επισυναπτόμενο σχέδιο, τοποθετούνται σε συγκεκριμένα σημεία, όπως τα άκρα του τιμονιού και τον άξονα του μπροστινού τροχού και όχι τυχαία.


Κάθε ανακλαστήρας αποτελείται από τέσσερις τεμνόμενους μεταξύ τους δίσκους, δημιουργώντας ένα σφαιρικό σχήμα με επίπεδα διαφόρων κλίσεων. Οι επιφάνειες αυτές φέρουν επίστρωση παρόμοια με αυτή που συναντάμε στο εσωτερικό των προβολέων, και ο σκοπός τους είναι η ανάκλαση των κυμάτων που εκπέμπονται από τα
radar των αυτοκινήτων.

Ουσιαστικά, πρόκειται για μια «αντι-stealth» και παθητικού τύπου λειτουργία, όπου αντί της απόκρυψης από τις σαρώσεις ενός radar, στην προκειμένη περίπτωση το ζητούμενο είναι ο άμεσος εντοπισμός.

Παράλληλα, υπάρχει ένα ακόμα νέο σύστημα που εξελίσσει η BMW, που είναι ο έλεγχος λειτουργιών της μοτοσυκλέτας, μέσω χειρονομιών (gestures) του αναβάτη.

Όχι, δεν μιλάμε για φάσκελα και προτεταμένα μεσαία δάχτυλα, αλλά για τα «gestures» όπως είναι γνωστά στον κόσμο των smart συσκευών, τις εντολές δηλαδή που δίνονται με συγκεκριμένες κινήσεις των δακτύλων.

Η BMW έχει ήδη ενσωματώσει αυτή τη λειτουργία στις πολυτελείς εκδόσεις των αυτοκινήτων της και τώρα πρόκειται να μεταφέρει την τεχνολογία και στις μοτοσυκλέτες.

Ο λόγος που ώθησε την BMW Motorrad να εξελίξει ένα τέτοιο σύστημα, έχει να κάνει με την ασφάλεια.

Βλέπετε, τα ηλεκτρονικά συστήματα, ο εξοπλισμός και οι επί μέρους λειτουργίες των μοτοσυκλετών συνεχώς πληθαίνουν και αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολύπλοκα μενού και «συνωστισμό» δεκάδων διακοπτών και χειριστηρίων στις άκρες των τιμονιών.

Οι μεγάλες οθόνες και οι επαφικές δυνατότητές τους αποτελούν μια λύση για τον χειρισμό και την ρύθμιση όλων αυτών των συστημάτων, αλλά αυτό ισχύει μόνο στην περίπτωση που η μοτοσυκλέτα είναι στατική.

Το να αφήσει κάποιος το τιμόνι και να επικεντρωθεί σε μια έγχρωμη TFT ενώ οδηγεί, είναι προφανώς εξαιρετικά επικίνδυνο, ενώ η προσοχή του αναβάτη αποσπάται επίσης ακόμα και όταν με υπερέκταση του αντίχειρα προσπαθεί να βρει ένα κουμπί ανάμεσα σε δεκάδες άλλα στο grip.
Εδώ έρχεται, λοιπόν, η λειτουργία των χειρονομιών, που μέσω συγκεκριμένων μοτίβων κινήσεων των δακτύλων εκτελεί διάφορες εντολές, όπως μπορείτε να δείτε και στο σχετικό video της BMW που παραθέτουμε.

Φυσικά, το σύστημα πρόκειται να αναπροσαρμοστεί ειδικά για τις μοτοσυκλέτες, με βασική μέριμνα το να μην αφήνει ο αναβάτης τα χέρια από το τιμόνι και να μην χαλαρώνει την λαβή του στα grip.

Τα μοτίβα των χειρονομιών θα εκτελούνται αποκλειστικά από τα δάκτυλα των χεριών που χειρίζονται την μανέτα του φρένου και του συμπλέκτη και οι κινήσεις τους θα καταγράφονται από αισθητήρες τοποθετημένους στους καθρέπτες, που θα «σκανάρουν» το μπροστινό μέρος των grip.

Περισσότερες λεπτομέρειες δεν έχουν δοθεί για το είδος των χειρονομιών και το ποιες λειτουργίες θα ελέγχουν, αλλά υποθέτουμε ότι θα πρόκειται για απλά μοτίβα, χωρίς να απαιτούνται δεξιοτεχνίες πιανίστα στα δάκτυλα.

Πολύ πιθανόν είναι επίσης, να προσφέρεται στον αναβάτη η δυνατότητα να καθορίζει το ποιες λειτουργίες θα ελέγχονται από τα μοτίβα των χειρονομιών που θα αναγνωρίζουν οι αισθητήρες.

Η BMW Motorrad έχει ήδη καταθέσει ένα σχέδιο προς κατοχύρωση, στο οποίο και απεικονίζεται σχηματικά η διάταξη των αισθητήρων του συστήματος.

 

 

 

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!