Αποχαιρετούμε το θρυλικό GSX-R!
Oι φίλοι και οι λάτρεις των μοτοσυκλετών της Suzuki σίγουρα θα στεναχωρηθούν. Όπως και οι λάτρεις των supersport μοτοσυκλετών γενικότερα, γιατί η απώλεια δεν είναι μικρή. Πρώτα η έξοδος της Suzuki από τα MotoGP, έπειτα από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Endurance και τώρα η πιθανότατη εξαφάνιση της ναυαρχίδας GSX-R 1000 από την Ευρώπη…
Όταν η Suzuki ανακοίνωσε ξαφνικά την αποχώρησή της από την κορυφαία κατηγορία μοτοαθλητισμού στα μέσα της τρέχουσας σεζόν στα MotoGP, όχι μόνο εμείς αλλά ακόμα και οι άνθρωποι της ομάδας εξεπλάγησαν.
Πώς να το φανταστεί κανείς, αφού το 2021 το συμβόλαιο με την διοργανώτρια εταιρία Dorna είχε παραταθεί για άλλα πέντε χρόνια; Στη συνέχεια, η επόμενη θλιβερή είδηση: οι Ιάπωνες αποσύρονται και από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής (Endurance), παρά την επιτυχία της Suzuki επί σειρά ετών!
Πέρα από αυτό, η πολυπρωταθλήτρια εργοστασιακή ομάδα, η SERT, ήταν και είναι αυτή τη στιγμή πρωτοπόρος του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος και πρωταθλήτρια από πέρσι!
Από κει και πέρα ήταν που άρχισαν να καταφθάνουν οι εμπιστευτικές πληροφορίες από τη Suzuki, ότι δηλαδή ο σπορ προσανατολισμός της εταιρίας από τη Hamamatsu θα άρχιζε να μετατοπίζεται.
Ήταν το έτος 1985 όταν η Suzuki παρουσίασε το επαναστατικό GSX-R 750, μια μοτοσυκλέτα ορόσημο, που ανέτρεψε όλη τη φιλοσοφία της βιομηχανίας μοτοσυκλετών ειδικά όσον αφορά τις σπορ κατασκευές, αλλά και όχι μόνο.
Οι 100 ίπποι κινούσαν βάρος μόλις 200 κιλών, ενώ ένα περιμετρικό αλουμινένιο πλαίσιο ήταν έτοιμο για χρήση στην πίστα.
Με το πέρασμα των χρόνων το αερο-ελαιόψυκτο GSX-R βελτιώθηκε ξανά και ξανά, ακολουθώντας το δρόμο της τεχνολογικής προόδου και της εξέλιξης.
Το 1986 δίπλα στο 750 ήρθε να προστεθεί το GSXR 1100. Το 1996 ακολούθησε το επόμενο εξελικτικό βήμα με το SRAD, πρώτα με καρμπυρατέρ και από το 1998 με ψεκασμό καυσίμου.
Κι εδώ η Suzuki ανέβασε τον πήχη στην κατασκευή σπορ μοτοσυκλετών λίγο πιο ψηλά, με ένα θηριώδες περιμετρικό αλουμινένιο πλαίσιο και πολλά εξαρτήματα από τους αγώνες: το SRAD ήταν ένα σοβαρό όπλο για οδήγηση στην πίστα, αλλά με φιλικές διαθέσεις.
Αλλά το “Gixxer” (όπως είναι το υποκοριστικό του στο εξωτερικό) των 750 κυβικών είχε ένα πρόβλημα, λόγω του ότι η Yamaha έθεσε τα θεμέλια για την κατηγορία superbike των 1000 κυβικών με το R1, το οποίο ήταν πολύ μπροστά από τον ανταγωνισμό.
Στη συνέχεια, το 2001 ακολούθησε η απάντηση της Suzuki στο R1 της Yamaha, με το GSX-R 1000 K1 που “καθάριζε” τον ανταγωνισμό του μέσα από τους αγωγούς Ram Air του…
Εκείνη την εποχή απέδιδε τους “τρελούς” 160 ίππους και ζύγιζε μόλις 200 κιλά με γεμάτο ρεζερβουάρ… και τίποτε δεν το σταματούσε.
Ακολούθησαν τα αξέχαστα K5/K6, που λατρεύονται μέχρι και σήμερα από πολλούς φίλους των σπορ μοτοσυκλετών, ενώ το τελευταίο «νέο» GSX-R ήρθε το 2017. Μετά από 37 χρόνια και περισσότερα από ένα εκατομμύριο GSX-R να έχουν πουληθεί παγκοσμίως, τουλάχιστον στην Ευρώπη, δυστυχώς, η ώρα της αποχώρησης έφτασε.
Υπάρχει πάντως μια λογική εξήγηση για την οποία το GSX-R πιθανότατα δεν θα είναι πλέον διαθέσιμο στην Ευρώπη από το 2023 – κι αυτή λέγεται Euro 5.
Είναι γνωστό ότι όλες οι καινούριες μοτοσυκλέτες της αγοράς από τον Ιανουάριο του 2020 πρέπει να έχουν δυνατότητα έγκρισης Euro 5. Όλα τα “τρέχοντα” μοντέλα GSX-R 1000 (L7, L8, L9, M0, M1) εξακολουθούν να λειτουργούν με προδιαγραφές Euro 4 και η Suzuki δεν θα προχωρήσει στην αναβάθμιση Euro 5 του GSX-R.
Ο επαναπροσδιορισμός της εταιρίας προς μια εταιρική πολιτική εξοικονόμησης πόρων και η ειλημμένη απόφαση για έξοδο από τους αγώνες μοτοσυκλετών μιλούν από μόνα τους.
Το χιλιάρι GSX-R λοιπόν θα έχει την ίδια μοίρα με τα 600 και 750 GSX-R, τα οποία επίσης εξαφανίστηκαν από την ευρωπαϊκή αγορά λόγω των προδιαγραφών εκπομπών ρύπων.
Στις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, ωστόσο, θα είναι διαθέσιμα, άρα υπάρχει μια αχτίδα ελπίδας; Θεωρητικά, τουλάχιστον, ναι…
Από το 2024, οι Euro 5+ θα είναι οι νέες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων και η Suzuki θα μπορούσε μέχρι τότε να έχει εξελίξει την superbike της και οι άνθρωποι του Hamamatsu να παρουσιάσουν ένα εντελώς νέο GSX-R. Αλλά, επί του παρόντος, αυτό είναι περισσότερο ευσεβής πόθος παρά πιθανότητα.