Nέα τεχνολογία τούρμπο
H Yamaha δουλεύει πάνω σε ένα ηλεκτρικό τούρμπο, το οποίο θα μπορεί να μειώσει τις εκπομπές ρύπων χωρίς να θυσιάζει την απόδοση του κινητήρα
Η Yamaha ερευνά εδώ και χρόνια την πιθανότητα εισαγωγής συστημάτων τούρμπο στις μοτοσυκλέτες, καθώς ήδη το 2020 είχε δημοσιεύσει λεπτομέρειες για ένα πρωτότυπο τρικύλινδρο τούρμπο μοντέλο στα 847cc, με έναν νέο κινητήρα σε ένα μονταρισμένο πλαίσιο MT-10.
Εκείνος ο κινητήρας (παρόλο που είχε την ίδια χωρητικότητα με τον αντίστοιχο τρικύλινδρο του MT-09) απέδιδε 180 ίππους και 176 Nm ροπής, ενώ παρήγαγε και 30% λιγότερους ρύπους CO2.
Eίναι κάτι που στο χώρο του αυτοκινήτου γίνεται εδώ και χρόνια, όμως στις μοτοσυκλέτες τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα, λόγω του περιορισμένου χώρου και του αυξημένου βάρους που θα χειροτέρευε την αίσθηση στην οδήγηση.
Το άλλο πρόβλημα είναι η μικρή καθυστέρηση στην απόκριση, που είναι πολύ πιο εμφανής στις μοτοσυκλέτες, οι οποίες είναι ελαφρύτερες και οι κινητήρες τους δουλεύουν σε περισσότερες στροφές σε σχέση με τα αυτοκίνητα.
Το νέο πλάνο της Yamaha με το ηλεκτρικό τούρμπο, όμως, στοχεύει στο να λύσει αυτά τα προβλήματα, μέσω ενός ηλεκτρικά υποβοηθούμενου τούρμπο.
Ουσιαστικά δουλεύει όπως ένα συμβατικό σύστημα τούρμπο (χρησιμοποιώντας την πίεση των αερίων της εξάτμισης για να γυρίσει μια τουρμπίνα που μέσω ενός κομπρέσορα στέλνει αέρα στην εισαγωγή), αλλά προσθέτει ένα ηλεκτρικό μοτέρ που μπορεί να γυρίσει την τουρμπίνα ακόμα κι αν δεν υπάρχει αρκετή πίεση από τα αέρια της εξάτμισης ώστε να γίνει αυτό.
Αμέσως λοιπόν λύνεται το θέμα της καθυστέρησης, καθώς το σύστημα είναι διαθέσιμο σε όλες τις στροφές και σε κάθε άνοιγμα του γκαζιού.
Το δεύτερο θέμα ήταν το παραπάνω βάρος και η έλλειψη χώρου για να μπει το τούρμπο και όλα τα παρελκόμενα εξαρτήματα που χρειάζεται.
Οι πατέντες της Yamaha δείχνουν ότι παρά το γεγονός ότι το τούρμπο θα είναι ηλεκτρικά υποβοηθούμενο, δεν υπάρχουν μεγάλες μπαταρίες ή κάποιο υβριδικό στήσιμο, αλλά αντίθετα το μοτεράκι θα “δένει” απευθείας πάνω σε μια γεννήτρια που θα κινεί ο στροφαλοφόρος άξονας.
Αντί για μπαταρίες θα έχουμε πυκνωτές και το ηλεκτρικό σύστημα θα δουλεύει σε υψηλά βολτ.
Στα τούρμπο αυτοκίνητα το ηλεκτρικό σύστημα είναι στα 48V αντί για τα 12V και άλλη μια στόχευση της Yamaha είναι να γίνει σωστή δουλειά στην καλωδίωση, ώστε να μειωθεί όσο γίνεται το μήκος των καλωδίων και αντίστοιχα η χαμένη ενέργεια κατά τη μεταφορά.
Δεν γνωρίζουμε ακόμα περισσότερες λεπτομέρειες για το πότε (και αν) κάποιο τέτοιο σύστημα φτάσει στην παραγωγή, όμως με τους περιορισμούς ρύπων να γίνονται όλο και πιο αυστηροί, πρέπει να βρεθούν λύσεις που θα κάνουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης βιώσιμους και για το μέλλον – και το τούρμπο είναι ένας από αυτούς.