Πλήρης μοτοσυκλέτα – Μικρών διαστάσεων
*Κυβισμός: 124,8 cc * Ιπποδύναμη: 11,7 ίπποι, στις 9.000 rpm * Τελική: 108 km/h *Βάρος: 121 kg (γεμάτο) * Τιμή: 2.290 ευρώ
Μπορεί να είναι μικρό σε μέγεθος, αλλά το Benelli Tornado Naked T 125 είναι μια πολύ προσεγμένη, “κανονική” μοτοσυκλέτα, με τα όλα της, ένα διαμάντι σε σμίκρυνση, με τιμή που “δεν πιάνεται”. Έκπληξη, για άλλη μια φορά, από την Benelli…
Το όνομα είναι μακρύ… Benelli Tornado Naked T 125, με το συμπάθιο θα προτιμήσουμε το Benelli ΤΝΤ 125, όπου ΤΝΤ σημαίνει δυναμίτης. Παραπλανητικό είναι το “δυναμίτης” για αυτό το μοτοσυκλετάκι, μιας και μετά τη δοκιμή μας συνειδητοποιήσαμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα μεγάλης ομοιογένειας σύνολο, άσε που δεν μπορούμε να θυμηθούμε πότε ξανα-οδηγήσαμε μια τόσο καλή σε όλα της, μικρή μοτοσυκλέτα!
Βολική για αρχάριους και για χαμηλότερα αναστήματα, είναι μια μοτοσυκλέτα σε σμίκρυνση και όχι μια καρικατούρα. Με την τιμή που διαθέτει εύκολα χαρακτηρίζεται value for money, πολύ συμφέρουσα αγορά, για αυτά που προσφέρει. Σε ποιούς απευθύνεται τελικά και ποιοι την προτιμούν θα το συζητήσουμε παρακάτω.
ΕΜΦΑΝΙΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
Η συρρίκνωση των Tornado: Το όνομα Tornado είναι παράδοση για την Benelli και χρησιμοποιήθηκε πρώτη φορά στο σημαντικό, δικύλινδρο μοντέλο της, το Tornado 650 τη δεκαετία του ’60. Το 2002 το όνομα επανήλθε στη γκάμα της αναγεννημένης εταιρίας, σε μεγάλα γυμνά τρικύλινδρα (Benelli Tornado Tre 900) και το 2004 εμφανίστηκε πάνω στο γυμνό TNT 1150, του οποίου την εμφάνιση αντιγράφει και το μικρό μας 125.
Βλέποντάς το σε φωτογραφίες μόνο οι τροχοί μοιάζουν να είναι μικροί, στο σύνολό του, σχεδιαστικά η γενική ιδέα είναι οι αιχμές, το ΤΝΤ σκύβει μπροστά έτοιμο να επιτεθεί. Επιθετικός ο προβολέας, τα καλύμματα του ντεπόζιτου η μυτερή ουρά, το ίδιο και οι εξατμίσεις που μοιάζουν με κάνες όπλων.
Η ποιότητα κατασκευής του Benelli Tornado Naked T 125 που έχει σχεδιαστεί στην Ιταλία και φτιάχνεται στην Κίνα είναι πολύ καλύτερη απ’ ότι πίστευε κάποιος για μοντέλο με τέτοια τιμή. Για την ακρίβεια είναι τόση η προσοχή που έχει δοθεί σε κάθε ένα κομμάτι, που ανταγωνίζεται ακριβότερες μεγάλες μοτοσυκλέτες!
Tρείς είναι οι χρωματικοί συνδυασμοί που διατίθεται στην αγορά το μοντέλο: άσπρο, μαύρο, κόκκινο. Ο άσπρος και ο μαύρος συνδυασμός εχουν βαμμένο το πλαίσιο τους κόκκινο, κάτι που το τονίζει σαν σημαντικό στοιχείο που είναι και όπως του πρέπει.
Το ντεπόζιτο που καλύπτεται από πλαστικά κομμάτια, μοιάζει να είναι μικρής χωρητικότητας, αλλά τελικά χωράει 7,2 λίτρα.
Οι διαστάσεις του TNT είναι κατάλληλες για αναβάτες μέχρι ύψος 1.75, ενώ για τους ψηλότερους τα γόνατα θα ξεπερνούν τις εσοχές των πλαστικών του ντεπόζιτου και θα ανοίγουν λίγο παραπάνω.
Πολύ όμορφο είναι και το πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας, που είναι αιχμηρό και αφήνει “καθαρή” την ουρά, αφού η πινακίδα μπαίνει σε ειδική βάση χαμηλά που στηρίζεται πάνω στο ψαλίδι. Ενδιαφέρον σχεδιαστικά έχει και το πίσω φωτιστικό σώμα και τα μεγάλα φλας που ενσωματώνονται στην ουρά.
Το όργανο είναι αναλογικό και ψηφιακό: αναλογικό είναι το στροφόμετρο και ψηφιακές όλες οι υπόλοιπες ενδείξεις. Το μεταξόνιο είναι μικρό στα 1.215mm, ενώ το βάρος με το ΤΝΤ πλήρες υγρών φτάνει τα 121 κιλά.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Μονοκύλινδρος είναι ο κινητήρας και φυσικά τετράχρονος που ψύχεται από αέρα. Αυτό που δεν φαίνεται είναι ότι είναι τετραβάλβιδος (με έναν εκκεντροφόρο) και ότι κάτω από τα πλαστικά του κρύβει ένα αρκετά μεγάλο ψυγείο λαδιού, λειτουργώντας σαν αερο-ελαιόψυκτος.
Η ιπποδύναμη του είναι 11,7 ίπποι στις 9.000 rpm και η ροπή 10 Νm στις 7.000 rpm. Ο κινητήρας έχει παραλίγο τετράγωνες διαστάσεις 54×54,5mm, δύο μπουζί, η τροφοδοσία γίνεται από ψεκασμό της Delphi, το κιβώτιο ταχυτήτων είναι 5 σχέσεων, ο συμπλέκτης είναι υγρός πολύδισκος.
ΠΛΑΙΣΙΟ, ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ, ΦΡΕΝΑ
Το πλαίσιο είναι σωληνωτό, περιμετρικό, κανονικότατα τύπου χωροδικτύωμα, με τον κινητήρα κρεμαστό πάνω του. Καλοφτιαγμένο και άκαμπτο προσφέρει πολλά στην καλή οδική συμπεριφορά του 125, μαζί με το ανάποδο πιρούνι, που διαθέτει πλάκες μοτοσυκλέτας και καλάμια διαμέτρου 35 χιλιοστών. Η διαδρομή του πιρουνιού είναι 120 mm.
Στον πίσω τροχό, το ψαλίδι είναι φτιαγμένο από σωλήνες οβάλ διατομής (ατσάλι) και διαθέτει στο μπροστινό του τμήμα γέφυρα, για μεγαλύτερη ακαμψία. Χρησιμοποιεί ένα αμορτισέρ που είναι τοποθετημένο παράκεντρα στην αριστερή του πλευρά, με διαδρομή 50mm και ρύθμιση ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου
Τα φρένα είναι δισκόφρενα μπροστά και πίσω: το μπροστινό έχει διάμετρο 210 mm και δαγκάνα τριών εμβόλων, ενώ ο πίσω δίσκος έχει διάμετρο 190 mm, δαγκάνα με ένα έμβολο, ενώ αμφότερα τα φρένα συνεργάζονται με σύστημα συνδυασμένης πέδησης CBS.
Οι τροχοί είναι διαμέτρου 12 ιντσών και φορούν φαρδιά λάστιχα διαστάσεων 120/70-ZR12 μπροστά και 130/70-ZR12, της κινεζικής Cordial, που όπως θα δούμε παρακάτω μας εντυπωσίασαν με την απόδοσή τους.
ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ, ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
Η σέλα είναι χαμηλά τοποθετημένη από το έδαφος στα 780 mm, το αφρώδες της είναι μαλακό και άνετο και το κάλυμμα της αντιολισθητικό. Οι διαστάσεις της φαίνονται μικρές αλλά αποδεικνύονται ικανοποιητικές, ενώ το περίεργο είναι ότι παρότι ορκίζεσαι ότι ο συνεπιβάτης θα κάθεται σε πολύ άβολη θέση – μιας και η σέλα του είναι μικρή – στην πράξη αποδεικνύεται λίγο πιο άνετη. Έχοντας πάντοτε βέβαια στο νου ότι μιλάμε για μοτοσυκλέτα naked και μεταφορά συνεπιβάτη σε μικρές αποστάσεις.
Η θέση οδήγησης είναι βολική και τα άκρα του αναβάτη τοποθετούνται σχετικά καλές γωνίες, ειδικά αν αναλογιστούμε το μέγεθος του TNT. Τα γόνατα, όπως είπαμε παραπάνω, αν ο αναβάτης είναι πάνω από 1,75 θα βγουν έξω από τις εγκοπές του ντεπόζιτου και θα μένουν ελαφρώς ανοιχτά. Αυτό που αντικρίζει ο αναβάτης είναι ένα τιμόνι καλής ποιότητας, από σωλήνα ανισόπαχης διατομής, με κανονικούς διακόπτες και χειριστήρια στα άκρα του. Τύπου μοτοσυκλέτας είναι το όργανο, κι όχι μίνι, μικρών διαστάσεων όπως η υπόλοιπη μοτοσυκλέτα.
Μανιβέλα δεν υπάρχει, παρά μόνο μίζα, που είναι ελαφρώς θορυβώδης και βάζει μπροστά έναν κινητήρα που έχει πολύ λίγους μηχανικούς θορύβους!
Ησυχος κινητήρας – ήσυχη και η μόνη εξάτμιση που καταλήγει σε διπλή στο δεξί πίσω μέρος. Πολλοί ήταν αυτοί που μας ρωτούσαν και ζητούσαν να ακούσουν τον ήχο του διπλού τελικού της εξάτμισης, θεωρώντας ότι ένα τόσο ψαγμένο τελικό θα έβγαζε και αντίστοιχα δυνατό θόρυβο. Κάτι που δεν ισχύει, αφού το TNT 125 είναι ένα πολιτισμένο 125άρι.
Στις χαμηλές στροφές υπάρχει η απαιτούμενη ροπή για να κινείται άνετα μέσα στη πόλη, χωρίς να βαρυγκωμά, φανταστείτε ότι ξεκινάει και με δεύτερη ταχύτητα στο σασμάν, ενώ έχει την ελαστικότητα ο κινητήρας να τραβάει και με 4η ταχύτητα και 40-50 km/h στο κοντέρ. Στα “αργά” πάμε καλά λοιπόν, πάμε να δούμε τι κάνουμε και στα “γρήγορα”. Για να κινηθεί γρήγορα το Benelli Tornado Naked T 125 πρέπει να ανεβάσει τη βελόνα του στροφόμετρου πάνω από τις 6.000 rpm.
Ο συμπλέκτης είναι αρκετά μαλακός, χρειάζεται λίγη δύναμη για να τραβηχτεί και έχει καλή αίσθηση, η πρώτη ταχύτητα είναι κοντή και βγάζει στο κόκκινο – που είναι στις 9.500 rpm περίπου – 30 km/h, με τις επόμενες σχέσεις να επιτυγχάνουν 57 km/h η 2α, 75 km/h η 3η, 94 km/h η 4η και πάνω από 115 km/h η 5η και τελευταία σχέση του κιβωτίου (όλες οι ενδείξεις στο κοντέρ).
Κοντά στις 9.500 ο κινητήρας αρχίζει να κρεμάει και δεν υπάρχει λόγος να προσπαθήσετε να βάλετε τη βελόνα του κοντέρ στις 10.000 rpm, που είναι το κόκκινο. Για να οδηγήσει κάποιος γρήγορα το ΤΝΤ πρέπει να κρατάει ψηλά τις στροφές. Κραδασμοί εμφανίζονται κοντά στις 7.500 rpm σε μορφή γαργαλήματος στη σέλα.
Για κινητήρα που καλύπτει τις προδιαγραφές Euro4 οι επιδόσεις του είναι καλές και η πραγματική τελική βρίσκεται στα 108 km/h.
Οι μετακινήσεις μέσα στην πόλη είναι το πεδίο που λάμπει το μικρό δίτροχο που “παίρνει φόρα” και στρίβει, ελίσσεται και φρενάρει σαν δαιμονισμένο, με συμπεριφορά που σε εκπλήσσει διαρκώς.
Η διατήρηση της σύστασής του, η ταχύτητα που αλλάζει πορεία με ακρίβεια και ταχύτητα, με το καλό πιρούνι και το καλό πλαίσιο που δεν αφήνουν ανεπιθύμητες ελαστικότητες να βγουν στην επιφάνεια. Το πολύ καλό – πραγματικά σπορ ιταλιάνικο – κράτημα είναι από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του TNT 125.
Εντυπωσιακή είναι η σταθερότητα του συνόλου, παρά το μικρό μεταξόνιο και το γρήγορο τιμόνι. Νευρικότητα στο πλαίσιο δεν εμφανίζεται σχεδόν ποτέ, κι όλα αυτά ξέρετε που οδηγούν; Στο να μπαίνουν δαιμόνια στο κεφάλι του ιδιοκτήτη, πως δηλαδή ο κινητήρας θα μπορούσε να είναι υπερκυβισμένος, στα 150, στα 180, ακόμα και στα 200 κυβικά.
Το πλαίσιο αντέχει πολύ περισσότερους ίππους και χιλιόμετρα τελικής, αυτό είναι το ενδιαφέρον θέμα.
Στις στροφές είναι τα χαμηλά τοποθετημένα μαρσπιέ που θα βρουν σύντομα στην άσφαλτο και θα αρχίσουν να μειώνουν το μέταλλο τους, κόβοντας την όρεξη του “αθλητικών διαθέσεων” αναβάτη.
Με τον κινητήρα να δουλεύει διαρκώς ψηλά και τον κόσμο των φαναριών να θαυμάζει το γρήγορο μικρό κόκκινο “Μπενελάκι”, η μέση κατανάλωση μετρήθηκε στα 2,4 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, κι αυτό μεταφράζεται σε μεγάλη αυτονομία άνω των 280 χιλιομέτρων. Προσοχή χρειάζεται η ένδειξη βενζίνης στο ψηφιακό όργανο (με μπάρες) γιατί δεν είναι ιδιαίτερα αξιόπιστη.
Λόγω του ότι τα φρένα είναι γεφυρωμένα, πατώντας πρώτα το πεντάλ του πίσω φρένου το 125 αργεί λίγο (ενεργεί και σε ένα από τα τρία έμβολα του μπροστινού δίσκου), αλλά φρενάρει δυνατά, με το μπροστινό φρένο να προσφέρει ακόμα περισσότερη επιβράδυνση. Μπορεί να υπολείπονται και τα δυο φρένα σε αίσθηση, αλλά το τελικό αποτέλεσμα είναι καλό, με τα λάστιχα της Cordial να αφήνουν πολύ καλές εντυπώσεις, αφού δεν γλίστρησαν σε καμία περίπτωση, παρά μόνο σε βρεγμένο οδόστρωμα.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Το Benelli Tornado Naked T 125 παίζει δυνατό παιχνίδι σε μια ιδιαίτερη κατηγορία μίνι-μοτοσυκλετών, που ελάχιστες υπάρχουν στην ελληνική αγορά και δεν είναι πολύ δημοφιλείς. Ο λόγος είναι απλός: το Benelli Tornado Naked T 125, όπως και το φθηνότερο Daytona Hobby 125, και το ακριβότερο Honda MSX 125 παρότι υποτίθεται ότι απευθύνονται σε νεαρότερες ηλικίες, τελικά δεν προτιμούνται από αυτές. Προτιμούνται από τους μεγαλύτερης ηλικίας μοτοσυκλετιστές, που είτε αγοράζουν το πρώτο, είτε το δεύτερό τους μηχανάκι για καθημερινή μετακίνηση, “πλήρες”, όμορφο και το σημαντικότερο… με χαρακτήρα.
Είναι ο χαρακτήρας του Benelli Tornado Naked T 125 που αναδύεται τελικά, όσο περισσότερο το οδηγείς και είναι αυτός που σε κερδίζει και σε κάνει να το αγαπήσεις. Όπως είπαμε και παραπάνω σε βάζει σε πειρασμό να αρχίσεις να το πειράζεις, να το βελτιώσεις, να του βάλεις “εκείνο και τούτο” και τελικά του αξίζει, γιατί είναι ένα διαφορετικό από τα υπόλοιπα δίτροχα, είναι ξεχωριστό με τον τρόπο του.
Παράλληλα είναι ένα δίτροχο για πολύ κόσμο: είναι για τον αρχάριο και την αρχάρια, είναι για τον πεπειραμένο στις καθημερινές του μετακινήσεις, είναι για αυτόν που θέλει να μάθει να χρησιμοποιεί συμπλέκτη, είναι για αυτόν που θα φτιάξει το δικό του μικρό ασφάλτινο πιστάκι σε ένα άδειο πάρκινγκ και θα αρχίσει να παίζει, είναι για αυτόν που δεν θέλει ούτε παπί, ούτε σκούτερ, αλλά ένα fun bike, που είναι όμως bike με τα όλα του. Κι όλα αυτά συνοδεύονται με μια πολύ συμφέρουσα, προσιτή τιμή.
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
- Το πλάγιο σταντ έχει διακόπτη ασφαλείας, ενώ για να πάρει μπροστά ο κινητήρας πρέπει να είναι πατημένος ο συμπλέκτης
- Το κλειδί του κεντρικού διακόπτη είναι αναδιπλούμενο, όπως και στα μεγάλα μοντέλα της Benelli
- Τα χειριστήρια και οι μανέτες είναι κανονικών διαστάσεων και στην άκρη του τιμονιού υπάρχουν αντίβαρα
- Στους διακόπτες υπάρχει alarm και High beam (μεγάλης σκάλας φώτων)
- Τα φώτα έχουν δύναμη μεν, αλλά όχι καλή δέσμη – περιορισμένη
- Τα φλας είναι LED και πολύ φωτεινά, ειδικά τα πίσω
- Πάνω στον πίσω τροχό υπάρχει ένα μάλλον ανεπαρκές, κοντό πλαστικό φτερό
- Η τάπα του ντεπόζιτου είναι χωνευτή, αλλά πρέπει να βγει ολόκληρη για τον ανεφοδιασμό (και την κρατάς στα χέρια)
ΥΠΕΡ
- Εμφάνιση – Χαρακτήρας
- Χρήση στην πόλη
- Ευκολία-Ευελιξία
- Κράτημα, οδική συμπεριφορά
- Μέγεθος-Βάρος
ΚΑΤΑ
- Θέση συνεπιβάτη
- Αίσθηση φρένων
- Τάπα βενζίνης
- Φώτα