Εξερευνώντας την καθημερινότητα
*Κυβισμός: 125 cc * Ιπποδύναμη: 12,2 ίπποι (9.0kW) στις 9.500 rpm * Τελική: 102 km/h (πραγματικά) *Βάρος: 149 kg (γεμάτη)* Τιμή: 2.695 ευρώ (5/2023)
Το Daytona Explorer 125 είναι μία μικρή μοτοσυκλέτα που απευθύνεται σε αρκετά μεγάλο αγοραστικό κοινό και μάλιστα “ελληνικό”, μιας και έχει χαμηλή τιμή, “περιπετειώδη” χαρακτήρα, κινητήρα 125 κυβικών, είναι ιδανικό για αρχαρίους, και σε μεταφέρει με την ίδια άνεση σε διαδρομές εντός και εκτός δρόμου. Κείμενο: Νίκος Παντελούς, Φωτογραφίες: Οδυσσέας Σολωμού
Το Daytona Explorer 125 είναι ένα από τα ελάχιστα της κατηγορίας του στην αγορά που προτείνεται για τέτοια χρήση. Χρήση που έχει να κάνει όχι μόνο με την καθημερινή μετακίνηση στην πόλη και τη δουλειά, αλλά και την κίνηση εκτός δρόμου, στοιχείο που γίνεται ιδιαίτερα χρήσιμο σε περίπτωση διακοπών και σε πιο εξερευνητικές διαδρομές.
Η πρώτη εικόνα είναι θετική, με ικανοποιητική ποιότητα κατασκευής (ανώτερη της τιμής του 125) και λίγα σημεία να ενοχλούν το μάτι του σχολαστικού παρατηρητή.
Η εμφάνιση του Daytona Explorer 125 θυμίζει πολλά, αλλά και τίποτα συγκεκριμένο, καθώς το “δέσιμο” των στοιχείων αυτών έχει ταιριάξει, ενώ γίνεται σύντομα συμπαθητικό μετά από λίγες ημέρες τριβής μαζί του.
Από το πλάι αυτό που κάνει εντύπωση στο μικρό Adventure, είναι το “σκυφτό” και μεγάλης χωρητικότητας ντεπόζιτό του, που ενσωματώνεται με τα πλαϊνά καπάκια, τα οποία καλύπτουν τα τμήματα του σωληνωτού πλαισίου, κάνοντάς το να μοιάζει περιμετρικό.
Τα πλαστικά καλύμματα δεξιά-αριστερά του ρεζερβουάρ, όπου αναγράφεται με μεγάλα γράμματα το “Explorer” είναι μυτερά στο μπροστινό τους τμήμα, φτάνοντας μέχρι το πιρούνι. Ο ασύμμετρος προβολέας θυμίζει BMW 1250 GS και πάνω από αυτόν υπάρχει μια “ορθογώνια” φιμέ ζελατίνα, αρκετού ύψους που θυμίζει μοτοσυκλέτα Rally.
Παράλληλα, το πάνω φτερό που θυμίζει ρύγχος – το τυπικό χαρακτηριστικό των συγκεκριμένων μοτοσυκλετών – Αdventure, είναι μακρύ και αεροδυναμικό, ενώ την ίδια στιγμή υπάρχει και κατώτερο μπροστινό φτερό, κολλημένο πάνω στον 19άρη μπροστινό τροχό.
Εννοείται ότι ο 19 ιντσών τροχός με ακτίνες είναι ιδανικός για χρήση στο χώμα, κάτι που δεν θα ίσχυε αν το Εxplorer είχε χυτές αλουμινένιες ζάντες.
Στο Δρόμο
Όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες της μοτοσυκλέτας από τα πλάγια, έντονη είναι η εσοχή της σέλας για τον αναβάτη, ενώ ο συνεπιβάτης κάθεται σε ψηλότερο επίπεδο, διαθέτοντας και χειρολαβές (ενσωματωμένες στη χρήσιμη σχάρα) για να κρατιέται.
Η εσοχή αυτή τον στηρίζει μεν καλά “μέσα” στη σέλα, του περιορίζει, όμως, τις μικρομετακινήσεις. Το τιμόνι που είναι ψηλά τοποθετημένο και η θέση των μαρσπιέ δημιουργούν ένα εργονομικό τρίγωνο που ταιριάζει σε οδήγηση off road περισσότερο, με καλή στήριξη και όταν ο αναβάτης οδηγεί όρθιος στα μαρσπιέ.
Η θέση οδήγησης αυτή κρατάει τον κορμό όρθιο, ενώ το πλατύ τιμόνι δυσκολεύει στις διηθήσεις μέσα στην πόλη. Από την άλλη, φοράει προστατευτικές χούφτες στα άκρα του, οι οποίες έχουν ενσωματωμένα LED φλασάκια.
Ο κινητήρας του Explorer, που είναι αερο-ελαιόψυκτος, με 4 βαλβίδες, τροφοδοσία με ψεκασμό και αποδίδει 12.2 ίππους στις 9.500rpm και ροπή 9.5Nm στις 8.000rpm, εκτός από μίζα για την εκκίνησή του, διαθέτει και μανιβέλα!
Η απόδοσή του είναι καλύτερη στις υψηλότερες στροφές (άνω των 6.000 rpm), λόγω τετραβάλβιδης κεφαλής εκτός των άλλων, και θα χρειαστεί αρκετό γκάζι και τη χρήση συμπλέκτη για να ξεκινήσει γρήγορα από στάση.
Η καλή κατανάλωσή του, στα 3,2 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, σε συνδυασμό με το μεγάλο 15λιτρο ντεπόζιτο θα χαρίσουν στο Explorer τόσο μεγάλη αυτονομία που παραπέμπει σε τουριστική μοτοσυκλέτα… με δύο ντεπόζιτα (άνω των 450 χιλιομέτρων!).
Ο συμπλέκτης είναι ίσως λίγο πιο σκληρός απ’ ό,τι περιμέναμε και λειτουργίας “on-off”, ενώ μαλακό στη χρήση είναι το κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο δυστυχώς διαθέτει 5 και όχι έξι σχέσεις, πράγμα που δεν επιτρέπει την πλήρη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων του κινητήρα.
Μια 6η σχέση θα βοηθούσε πολύ τη μοτοσυκλέτα, ειδικά στο κομμάτι της τελικής, η οποία τώρα περιορίζεται στα 102 (πραγματικά) χιλιόμετρα την ώρα.
Δισκόφρενα υπάρχουν και στους δυο τροχούς και μάλιστα κυματιστά (τύπου μαργαρίτα), διαμέτρου 267 χιλιοστών μπροστά και 220 πίσω, ενώ υπάρχει σύστημα συνδυασμένης πέδησης CBS.
Το μπροστινό φρένο έχει σχετικά καλή δύναμη, αλλά θέλει γερό πάτημα της μανέτας και προσφέρει λίγη αίσθηση, τη στιγμή όμως που… στην πραγματικότητα μπορείτε να το περιφρονείτε πατώντας μόνο το πίσω φρένο, το οποίο λόγω CBS φρενάρει δυνατά το Explorer.
To μεταξόνιο του Daytona Explorer 125 είναι μικρό στα 1.380 χιλιοστά, η σέλα απέχει από το έδαφος 850 χιλιοστά και το βάρος του δεν ξεπερνάει τα 149 κιλά.
Tα παραπάνω χαρακτηριστικά δημιουργούν ένα δίτροχο που κινείται άνετα στην κίνηση της πόλης, δραστηριότητα που περιορίζεται κάπως από το μικρό σχετικά κόψιμο του τιμονιού (και το πλάτος του, όπως είπαμε παραπάνω), αλλά και από την υψηλή για την πόλη ζελατίνα, που ναι μεν κόβει τον αέρα στο ταξίδι, αλλά το γεγονός ότι είναι φιμέ και δεν έχει διαφάνεια, μειώνει το οπτικό πεδίο του αναβάτη, ειδικά μέσα στην πόλη.
Η εμπρόσθια ανάρτηση αποτελείται από ανεστραμμένο πιρούνι διαδρομής 150mm και στην πίσω ανάρτηση υπάρχει μονό αμορτισέρ με διαδρομή 38mm.
Οι διαδρομές των αναρτήσεων, που είναι μεγαλύτερες από ό,τι σε ένα μοντέλο δρόμου, βοηθούν το Εxplorer να αντιμετωπίζει με επιτυχία τις δυσκολίες και τις ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων.
Με τη λίγη παραπάνω διαδρομή που διαθέτουν (και την ικανή διάμετρο των καλαμιών του πιρουνιού) θα δώσουν τη δυνατότητα σε επιβαίνοντες και μοτοσυκλέτα να διασχίσουν κακοτράχαλους δρόμους, αλλά και χωματόδρομους, αφού το 125 είναι εξοπλισμένο με ένα ζευγάρι ελαστικών διπλής χρήσης.
Το Explorer 125 φέρει τροχούς 19” εμπρός και 17” πίσω, ζάντες με ακτίνες, ελαστικά διαστάσεων 90/90-19 μπροστά και 110/90-17 πίσω.
Τώρα, περνώντας στο θέμα ταξίδι, θα πρέπει να πούμε ότι το 125, παρότι η αισθητική του παραπέμπει σε ανάλογη χρήση, είναι στην πραγματικότητα ένα δίτροχο πόλης. Από την άλλη, αν επιμένει κάποιος να βγει από τους αυτοκινητοδρόμους της Ελλάδας θα πρέπει να θυμάται ότι θα κάνει το ταξίδι μόνος – μιας και ο συνεπιβάτης δεν κάθεται άνετα για τέτοια χρήση – και ότι θα κινείται με ταχύτητες 80-90 km/h.
Τελικά
Το ενδιαφέρον στην περίπτωση του Daytona Explorer 125 είναι ότι πλασάρεται σαν μια μοτοσυκλέτα που δεν περιορίζεται από τα στενά περιθώρια της ασφάλτου.
Μια μικρή μοτοσυκλέτα βεβαίως και σε διαστάσεις και σε κυβισμό, που απευθύνεται σε κοινό διπλώματος Α1 αλλά και αυτοκινητιστές με επέκταση του διπλώματος τους, φτιαγμένο για να τους συντροφεύει στην καθημερινή μετακίνηση. Συγχρόνως προσφέρει κάποιες παραπάνω δυνατότητες χρήσης, ειδικά αν συγκριθεί με ένα “καθαρόαιμο” 125άρι δρόμου.
Με τιμή που ανταγωνίζεται παπιά στην ελληνική αγορά, αφού δεν ξεπερνάει τις 2.700 ευρώ, μπορεί να αποτελέσει ένα καλό δέλεαρ για ένα κοινό, που δεν του αρέσουν ούτε τα σκούτερ, ούτε τα παπιά, αλλά θέλει να κάνει το πρώτο του βήμα στη μοτοσυκλέτα, με ένα αρκετά γοητευτικό Αdventure μοντέλο, ξεχωριστής αισθητικής.
Περισσότερες πληροφορίες; www.daytonamotors.gr
Λεπτομέρειες & Παρατηρήσεις
- Λίγο δύσκολο είναι να βρει το αριστερό πόδι το πλαϊνό στάντ για να το ανοίξει
- Λαστιχένια επιφάνεια διαθέτουν τα – ελαφρώς ψηλά τοποθετημένα – μαρσπιέ του συνεπιβάτη
- Κάποιες στιγμές οι ενδείξεις των οργάνων ήταν λανθασμένες
- Διέμβολη δαγκάνα πίσω και τριέμβολη μπροστά διαθέτει το Explorer και σωληνάκια υψηλής πίεσης στα φρένα του
- Ανακριβή τα όργανα, δείχνουν ό,τι νά’ ναι
- Αρκετά καλό κράτημα παρουσίασε το 125, ενώ ίδιας απόδοσης ήταν και τα κινεζικής κατασκευής λάστιχα Kenda που φορούσε
- Oι καθρέφτες είναι “ορθογώνιοι” με καλό οπτικό πεδίο
- Ένα από τα πιο όμορφα κομμάτια του Explorer είναι το σύμπλεγμα προβολέα, ζελατίνας και μπροστινού φτερού
Δυνατά σημεία
- Τιμή
- Δυνατότητα κίνησης εκτός δρόμου
- Χωρητικότητα ρεζερβουάρ
- Αισθητική Adventure
Αδύνατα σημεία
- Τιμόνι (ακτίνα στροφής-πλάτος)
- Αίσθηση μπροστινού φρένου
- Θέση συνεπιβάτη
- Ακρίβεια οργάνων