Ένα V-4 στα χώματα
Αν ψάχνετε μοτοσυκλέτα για να εκδηλώσετε τις περιπετειώδεις αναζητήσεις σας και θέλετε να ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες, τότε το Honda VFR 800X Crossrunner μάλλον είναι αυτό που σας ταιριάζει. Αφενός γιατί είναι το μοναδικό με κινητήρα V-4 κάτω από τα 1000 κ.εκ. και αφετέρου γιατί οι βαλβίδες του δουλεύουν όλες μαζί μετά τις 6.000 στροφές!
Το Crossrunner που οδηγήσαμε είναι μοντέλο 2017 και σε σχέση με το προηγούμενο, που είχε δεχθεί σημαντικές αλλαγές και βελτιώσεις πριν από τρία χρόνια (2015), διαφοροποιείται σε σχέση με τη ρυθμιζόμενη ζελατίνα, το νέο -και κομψότερο- τελικό της εξάτμισης, την ύπαρξη παροχής 12V και την εναρμόνιση του κινητήρα με τις προδιαγραφές Εuro4.
Με την πρόσφατη μείωση της τιμής του Honda VFR 800X Crossrunner κατά 2.000 ευρώ στα 11.990 ευρώ, από τις 13.990 που στοίχιζε νωρίτερα, η μοτοσυκλέτα γίνεται πιο προσιτή.
Μοιάζει στη μεγάλη της αδελφή
H εξωτερική εμφάνιση θυμίζει τη μεγάλη VFR1200X Crosstourer, με εμφανείς τις χωμάτινες πινελιές στην κατασκευή. Όρθια θέση οδήγησης, εντουράδικο τιμόνι, μεγάλες διαδρομές αναρτήσεων και μετρημένα πλαστικά κομμάτια, που αφήνουν σε κοινή θέα τον V-4.
Ελαφρύ και άκαμπτο ψαλίδι, πάντα μονόμπρατσο, στιβαρό υποπλαίσιο, σέλα σε δύο τμήματα, ρυθμιζόμενη σε ύψος για τον οδηγό (έστω και με λίγο κόπο), χυτές ζάντες με πολλά μπράτσα (για να δείχνουν περισσότερο Off) και βασικός εξοπλισμός που δείχνει τη διάθεση της εταιρείας να κερδίσει πολλούς πελάτες.
Μεταξύ άλλων ο εξοπλισμός της Honda VFR 800X Crossrunner περιλαμβάνει το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης Selectable Torque Control (HSTC), παρόμοιο με εκείνο που εφοδιάζεται και η 1200 Crosstourer. Διαθέτει δύο επίπεδα λειτουργίας, συν τη δυνατότητα απενεργοποίησής του, με το επιλεγμένο πρόγραμμα να εμφανίζεται στο πάνω μέρος της οθόνης LCD και τον όλο χειρισμό να γίνεται μέσω ενός άκομψου μπουτόν στον αριστερό αντίχειρα.
Στη θέση 1 η επέμβαση του HSTC γίνεται διακριτικά και αποτελεσματικά, αφήνοντας πρώτα τη μοτοσυκλέτα να γλιστρήσει ελαφρά και κατόπιν να βάλει τα πράγματα στη θέση τους.
Στη θέση 2 όμως, η επέμβαση μετατρέπεται σε απόλυτη παρέμβαση, κοινώς το σύστημα κόβει την τροφοδοσία ακαριαία κάθε φορά που θα αντιληφθεί υποψία απώλειας πρόσφυσης. Μόνο που αυτό συμβαίνει και στις… ευθείες, τόσο ευαίσθητο είναι! Εμείς, πάντως, εκμεταλλευόμενοι και τα εξαιρετικά ελαστικά της μοτοσυκλέτας, το βάλαμε στο Off και ησυχάσαμε.
Στον στάνταρ εξοπλισμό περιλαμβάνεται δικάναλο ABS, φώτα LED, θερμαινόμενα γκριπ 5 σταδίων, αλλά και φλας που απενεργοποιούνται αυτόματα, χωρίς δηλαδή να απαιτούν την παρέμβαση του οδηγού.
Ένα σύστημα συγκρίνει την ταχύτητα των δύο τροχών μέσω των αισθητήρων του ABS, αντιλαμβάνεται πότε η μοτοσυκλέτα ευθυγραμμίζεται και εκεί επεμβαίνει απενεργοποιώντας το φλας. Αν το ανάψεις και δεν στρίψεις στα επόμενα 70 μέτρα, τότε και πάλι θα σβήσει από μόνο του.
Το πάνελ των οργάνων περιλαμβάνει ψηφιακές ενδείξεις για ταχύμετρο, στροφόμετρο, επιλεγμένη σχέση στο κιβώτιο, κατανάλωση, αυτονομία καυσίμου, ρολόι, θερμοκρασία περιβάλλοντος και διπλό χιλιομετρητή.
Βασίζεται στο VFR800F
Ως γνωστόν, το Honda VFR 800X Crossrunner υιοθετεί πολλά στοιχεία από το sport touring VFR800F. Κοινή τους καρδιά ο γνωστός αλεξίσφαιρος V-4 VTEC της εταιρείας, με περιεχόμενη γωνία 90°, 2 ΕΕΚ και 16 βαλβίδες. Για τις ανάγκες του μοντέλου Χ έχει ρυθμιστεί ανάλογα, με έμφαση στη βελτιωμένη ροπή στις χαμηλές και μεσαίες στροφές.
Η ιπποδύναμη ανέρχεται στους 105Hp και η ροπή στα 7,8Kgm, που όμως εμφανίζονται αρκετά ψηλά (στις 8.500 στροφές). Η λειτουργία όλων των βαλβίδων μαζί ξεκινά λίγο πάνω από τις 6.000 στροφές (μέχρι τότε δουλεύουν οι μισές) και στο 90% των περιπτώσεων θα παρατηρηθεί άμεση αύξηση ισχύος χωρίς δισταγμό και κόμπιασμα.
Αν κινείσαι με 6η και θελήσεις να επιταχύνεις χωρίς κατέβασμα ταχύτητας, τότε θα παρατηρήσεις -ακριβώς στις 6.000 στροφές- μια άρνηση να ανέβουν (οι στροφές) παραπάνω. Η λύση για όσους βιάζονται είναι μία και δραστική, κατεβάζουν μία σχέση και η επιτάχυνση έρχεται μεστή και στιβαρή.
Όταν κινείσαι τεμπέλικα με 5η-6η στο κιβώτιο, ανακαλύπτεις ότι δεν χρειάζεσαι την εξτρά δύναμη, καθώς η ροπή του V-4 είναι αρκετή για να κάνει την οδήγηση ενδιαφέρουσα. Πάντως, ο ήχος του κινητήρα μόλις ενεργοποιηθούν όλες οι βαλβίδες γίνεται άκρως εθιστικός και δεν είναι λίγες οι φορές που ανοίγαμε το γκάζι μόνο και μόνο για να μας… μεθύσει!
On/Off κατ’ ευφημισμό, προορισμός η άσφαλτος
Το αλουμινένιο περιμετρικό πλαίσιο τύπου διαμάντι παραμένει απαράλλαχτο και διαθέτει ένα πανάλαφρο υποπλαίσιο από χυτό αλουμίνιο με ενσωματωμένα στηρίγματα για πλευρικές μπαγαζιέρες. Το συνολικό βάρος της μοτοσυκλέτας είναι 242 κιλά με όλα τα υγρά και το ρεζερβουάρ γεμάτο βενζίνη.
Ακούγονται πολλά αλλά εν κινήσει το Honda VFR 800X Crossrunner ξέρει να τα κρύβει, βγάζοντας στην επιφάνεια μια ανάλαφρη αίσθηση (που περισσότερο θυμίζει μοτοσυκλέτα V-2) και μια άκρως βελούδινη λειτουργία (κλασική Honda).
Οι αναρτήσεις είναι ομοίως παρόμοιες με αυτές της VFR, με το ρυθμιζόμενο τηλεσκοπικό πιρούνι των 43mm να είναι εφοδιασμένο με το σύστημα ελέγχου απόσβεσης HMAS (Honda Multi Action System) και να διαθέτει μεγαλύτερη διαδρομή κατά 25mm. Το μονό αμορτισέρ (τεχνολογίας HMAS επίσης) στηρίζεται σε μοχλικό Pro-Link και διαθέτει υδραυλική ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου και κατά 28mm μεγαλύτερη διαδρομή.
Στα φρένα
Σημαντική αλλαγή είναι και αυτή στα φρένα, όπου τριπίστονες δαγκάνες και συνδυασμένη λειτουργία (C-ABS) δίνουν τη θέση τους σε δίσκους 310 χλστ. με ακτινικές τετραπίστονες δαγκάνες και σκέτο ABS (όχι συνδυασμένη λειτουργία δηλαδή). Στερούνται αίσθησης, αλλά είναι εξαιρετικά φιλικά και συνάμα αποτελεσματικά στη χρήση τους. Το ABS κάνει καλά τη δουλειά του, σε γυαλισμένη και γλιστερή άσφαλτο θα αποδειχθεί ευαίσθητο και απαιτεί λίγο χρόνο εξοικείωσης από τον αναβάτη.
Σε καθημερινή χρήση, το Honda VFR 800X Crossrunner παίρνει επάξια τη θέση ενός Transalp σε αστικό περιβάλλον, ο κινητήρας και η ανάρτηση δημιουργούν τις κατάλληλες προϋποθέσεις για ευχάριστη συμβίωση.
Η νέα και άνευ εργαλείων ρυθμιζόμενη ζελατίνα είναι μια ευπρόσδεκτη βελτίωση στην αεροδυναμική προστασία του αναβάτη και κάνει εξαιρετικά τη δουλειά της, με μόνο μειονέκτημα ένα τρίξιμο που βγάζει σε κατασαρό οδόστρωμα και με χαμηλή ταχύτητα κύλισης.
Ο κινητήρας και το πλαίσιο είναι που θα κερδίσουν τις εντυπώσεις στα μακρινά ταξίδια, προσφέροντας δύναμη και λειτουργία χωρίς κραδασμούς ο πρώτος και ακαμψία και στιβαρότητα το δεύτερο. Η κατανάλωση δεν είναι ευκαταφρόνητη, αφού δύσκολα θα πέσει κάτω από τα 6,5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, με το ρεζερβουάρ των 20,8 λίτρων να προσφέρει αυτονομία που ξεπερνά τα 300 χιλιόμετρα.
Φιλικό στην πόλη, απολαυστικό στο ταξίδι
Με μια ματιά, θα λέγαμε ότι βρισκόμαστε μπροστά σε ένα VFR με χωμάτινο κουστούμι, που παίρνει τον τίτλο του δυνατότερου μεσαίου On/Off και που διαθέτει αρκετά καλούδια με οδηγικό και εμπορικό ενδιαφέρον. Traction control, V-TEC, ABS, αλουμινένιο πλαίσιο και μονόμπρατσο ψαλίδι, ακτινικά φρένα και πίσω ελαστικό 180/55.
Κατά τα λοιπά, έχουμε να κάνουμε με μοτοσυκλέτα διπλής χρήσης! Η τωρινή τιμή του Honda VFR 800X Crossrunner είναι όπως είπαμε και στον πρόλογο κατά 2.000 ευρώ χαμηλότερη, στα 11.990, από την αρχική των 13.990, χρήματα που δικαιολογούνται από την ποιότητα κατασκευής και τον εξοπλισμό της μοτοσυκλέτας.