Φίλοι για πάντα
*Κυβισμός: 124,9 cc * Ιπποδύναμη: 9,4 ίπποι στις 7.000 rpm * Τελική: 108 km/h *Βάρος: 107 kg (γεμάτη) * Τιμή: 4.100 ευρώ
Μια επιστροφή έχει συντελεστεί ήδη από το ’18, γράφοντας ένα ακόμα κεφάλαιο στην ιστορία των Honda Z. Το δημοφιλές και θρυλικό μικρό της γιαπωνέζικης εταιρίας έκανε την εμφάνισή στην πιο μοντέρνα του μορφή του δυο δεκαετίες μετά την αλλαγή του αιώνα, σαν Honda Z125 Monkey, με το αποτέλεσμα να δικαιώνει την αναμονή.
Πόση γνώση κουβαλάει στις πλάτες της μια ομάδα ανθρώπων που φτιάχνει ένα τέτοιο εξελιγμένο δίτροχο; Πρέπει να ονομάζεται Honda η εταιρία για να μπορεί να εφαρμόσει την υψηλή τεχνογνωσία της, ειδικά σε μια τόσο απλή κατασκευή για να τα καταφέρει σε τέτοιο υψηλό βαθμό;
Η πρώτη κιόλας βόλτα ήταν αποκαλυπτική. Οι πρώτες εκατοντάδες μέτρα έφταναν. Άκουσα τον εαυτό μου να ρωτάει τον εαυτό μου: “πόσο είπαμε ότι κάνει αυτό; Αμάν θα μπλέξουμε πάλι…”.
Το ίδιο σενάριο επαναμβανόταν κατά τη διάρκεια της εβδομάδας της δοκιμής, αφού όλοι μα όλοι όσοι το οδήγησαν έκαναν την ίδια ερώτηση. Από την αρχάρια μοτοσυκλετίστρια, μέχρι τον πρωταθλητή αγώνων. Όλοι κατέβηκαν με ένα χαμόγελο στο πρόσωπο και την ίδια απορία: “πόσο είπαμε ότι κάνει;”
Το Honda Z125 Monkey δεν είναι φτηνό, αντιθέτως. Αλλά αυτός που θα τσιμπηθεί μαζί του, αυτός που θα μπορέσει να διαθέσει τις 4.100 ευρώ, θα πάρει πίσω τα λεφτά του στο πέρασμα των χρόνων – γιατί δεν θα θελήσει να το προδώσει ποτέ – μέχρι και το τελευταίο λεπτό. Μα για σταθείτε, τον πρόλογο έγραφα, κι αντ’ αυτού έφτασα ήδη στον επίλογο. Πάμε από την αρχή…
Πρόκειται για ένα μικρό δίτροχο που κουβαλάει πάνω του μεγάλη ιστορία. Πρόκειται για ένα κεφάλαιο από μόνο του, με πολλές σελίδες, έχοντας μεταφέρει πάνω στη μικρή του σέλα εκατοντάδες χιλιάδες ευχαριστημένους, παθιασμένους, ερωτευμένους για πάντα μαζί του, ιδιοκτήτες. Το ρεύμα συμπάθειας γι’ αυτό το μικρό μοτοσυκλετάκι ξεκίνησε με τη γέννησή του, στα τέλη της δεκαετίας του ’60, και διατηρείται μέχρι σήμερα πολύ δυνατό.
Η επαναφορά του στην αγορά έγινε μαζί με τα 60ά γενέθλια του εμβληματικότερου μοντέλου της Honda, του Super Cub, με το οποίο μοιράζονται μια υψηλή τιμή, κοντά στις 4.000 ευρώ.
Παρότι το επετειακό παπί θεωρητικά είναι πιο σημαντικό και πιο γνωστό από το Monkey, πέρσι στην ελληνική αγορά πούλησε περισσότερα κομμάτια απ’ ό,τι το Super Cub C 125. Για την ακρίβεια πούλησε τα διπλάσια!
Το 2019 είχαμε 43 ταξινομήσεις Super Cub, έναντι 87 ταξινομήσεων Monkey 125! Tα νούμερα αυτά δηλώνουν την αγάπη του κόσμου για τους “Μπόμπους”, για τα “Ζετάκια” που εκπροσωπούνται σήμερα από το Honda Monkey 125 (ή Z 125MA που είναι ο κωδικός του).
Α, ναι και μην ακούσω κανέναν να το αποκαλεί “Μαϊμουδάκι” ή “Μαϊμού” ή “Πιθηκάκι” (που είναι μάλλον προσβλητική προσφώνηση στα Ελληνικά) γιατί έτσι το έλεγαν οι Αμερικάνοι. Άντε στη χειρότερη να το πεις “Μάνκι”…
Το είπαμε και στον πρόλογο. Το Honda Z125 Monkey σε κατακτά από την πρώτη κιόλας βόλτα μέσω της εξαιρετικής ομοιογένειας και της φιλικής γλυκύτητας που αποπνέει καθώς ο δρόμος κυλάει κάτω από τους φαρδείς τροχούς του.
Κατά πρώτον είναι πολύ όμορφο και χρησιμοποιεί ένα στυλ ρετρό ακολουθώντας πιστά τις γραμμές των “αυθεντικών” Μπόμπων, τους οποίους πρωτόμαθε η Ελλάδα – με καθυστέρηση από τον υπόλοιπο κόσμο – στα μέσα της δεκαετίας του ’70 κι όχι νωρίτερα. Άντε να είχαμε δει κανένα βοηθητικό (tender) Ζ50 από κανένα ξένο κότερο σε καμιά μαρίνα και μέχρι εκεί.
Το Honda Ζ125 Monkey κατασκευάζεται (όπως και το Super Cub C125) στην Ταϊλάνδη και διαθέτει κορυφαία ποιότητα, παντού σε κάθε σημείο, γωνιά και λεπτομέρεια. Έχει πολύ καλό βάψιμο και φινίρισμα, πολλά τμήματά του είναι μεταλλικά τιμής ένεκεν (respect).
Η ποιότητα κατασκευής είναι εξαιρετική, δεν πιστεύεις ότι έχει γίνει τόση προσεκτική δουλειά πάνω στο Monkey. Να βρούμε κανά δυο σημεία που δεν συνάδουν με τη γενική εικόνα;
Σπαταλήσαμε αρκετή ώρα από περιέργεια για να δούμε ένα σημείο που η Honda έχει κάνει υποχώρηση, που έχει προτιμήσει την οικονομική λύση. Κάτι βρήκαμε: τους ρεγουλατόρους της αλυσίδας στο ψαλίδι και άντε να πούμε και το πεντάλ του πίσω φρένου. Αυτά και μόνο!
Περιττό να πούμε ότι με αυτόν τον χρωματικό συνδυασμό και το κίτρινο που το κάνει να ξεχωρίζει αμέσως, όλος ο κόσμος το χάζευε και πλήθος νεαρών και μη γυναικών δήλωναν πως τους άρεσε και ότι θα ήθελαν να το οδηγήσουν! Πραγματικός πρεσβευτής των δύο τροχών…
Στο δρόμο
Καμία απολύτως σχέση δεν έχει το καινούργιο Honda Ζ125 Monkey με τα παλαιότερα “Ζ”. Κατ’ αρχήν έχει κινητήρα 125 κυβικών και όχι 50, ενώ είναι κατά πολύ μεγαλύτερο σε μέγεθος… και ασφαλέστερο, αφού όσοι είχαν οδηγήσει Honda Ζ50 ήξεραν πόσο προσεκτικοί έπρεπε να είναι στο δρόμο, μιας και λόγω μικρού μεγέθους δεν τους έβλεπε κανένας.
Βασισμένο πάνω στο επί σειρά ετών αγαπημένο σε Ασία και ΗΠΑ Honda MSX 125 (με το οποίο μοιράζεται πλαίσιο, κινητήρα, πιρούνι, τροχούς και φρένα) αποδεικνύεται πολύ άνετο, αφού η σέλα-μονόσελο είναι από τις μεγαλύτερες που κυκλοφορούν στο χώρο της μοτοσυκλέτας γενικότερα!
Η εργονομία της θέσης οδήγησης είναι σχεδόν μαγική. Ταιριάζουν όλα τα αναστήματα πάνω στο Monkey, ενώ η σέλα είναι τόσο καλοσχεδιασμένη που δεν θέλεις να κατέβεις από πάνω της. Σε κάνει – σε συνδυασμό με τον κινητήρα, όπως θα δούμε παρακάτω – να θες να πηγαίνεις συνέχεια για βόλτες: “πάω για τσιγάρα, πάω για τσίχλες, πάω να δω τη μάνα μου, πάω εκδρομή, πάω στον τρίτο μου ξάδελφο να πούμε καμιά σαχλαμάρα”, γενικά πας…
Αξιόπιστο – “γερό” που λένε – και οικονομικό είναι το απλούστατο αερόψυκτο διβάλβιδο μοτεράκι με τον οριζόντιο κύλινδρο, που προέρχεται όπως είπαμε από το MSX, τροφοδοτείται από ψεκασμό και αποδίδει 9,4 ίππους και 1,1 kgm ροπής.
Το σασμάν του δεν είναι ημιαυτόματο όπως στον παρεμφερή κινητήρα του Innova, αλλά διαθέτει “κανονικό” κιβώτιο 4 σχέσεων, με χειροκίνητο συμπλέκτη στο αριστερό άκρο του τιμονιού. Οι επιδόσεις του είναι επαρκέστατες, με τη μέση κατανάλωση να βρίσκεται στα 2,4 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, κι έτσι μέσω του ρεζερβουάρ των 5,6 λίτρων μπορεί να πετύχει αυτονομία άνω των 230 χιλιομέτρων. Μια χαρά κι εδώ.
Αφού πρώτα εκτιμήσεις την άριστη σε άνεση σέλα, θα εκτιμήσεις επίσης και τον πολύ μαλακό συμπλέκτη και το καλό κιβώτιο ταχυτήτων που κάνει ακόμα και τους φανατικούς οπαδούς των ημιαυτόματων κιβωτίων να αλλαξοπιστήσουν.
Η επόμενη έκπληξη έρχεται από τη ζωντάνια που εμφανίζει ο κινητήρας, πράγμα που αποδεικνύει ότι οι συμπλέκτες του μοντέλου με το ημιαυτόματο σασμάν “πνίγουν” τη φρεσκάδα και τη ζωηράδα του. Η ροπή είναι πολλή (!) και υπάρχει καλή απόκριση στο γκάζι, με τον κινητήρα να εμφανίζει μια πρωτόγνωρη αμεσότητα. Σε κάνει να ξύνεις το κεφάλι σου στα φανάρια, πάνω από το κράνος…
Το 125 αποδεικνύεται πολύ διασκεδαστικό στις χαμηλές ταχύτητες, ενώ αν ζορίσεις τις ταχύτητες στο όριο των στροφών του κινητήρα θα αποκομίσεις: 47 km/h με 1η ταχύτητα και 77-107 και 116 km/h στο κοντέρ με τις επόμενες σχέσεις. Η πραγματική τελική του ταχύτητα είναι τα 108 km/h, ενώ το καλό είναι ότι μπορεί να δουλεύει για ώρες στα 70-90 km/h με άνεση και χωρίς κραδασμούς.
Τα μεγαλύτερα – έστω και αργά – ταξίδια μπορούν να μπουν στο ρεπερτόριο. Ο αναβάτης θα αρχίσει να κουράζεται μετά από τη μιάμιση με δύο ώρες, κι αυτό κυρίως λόγω του ψηλού τιμονιού και της όρθιας θέσης του κορμού, μαζί με τη σέλα που είναι παράλληλη με το έδαφος χωρίς κλίση/στήριξη.
Η σταθερότητα του πλαισίου θα παραμείνει μέχρι τα 90 km/h περίπου και από κει και πάνω θα υπάρξει μια μικρή νευρικότητα, λόγω του μικρού μεταξονίου και των μαλακών αναρτήσεων.
Μαλακές αναρτήσεις… τι ωραία! Άνεση για τον αναβάτη και τη μέση του, παντού μέσα στην πόλη, που εντείνεται λόγω των “φουσκωτών” ελαστικών. Το μοντέρνο Ζετάκι περνάει πάνω από τις λακκούβες σαν μαγικό χαλί και μόνο στα μεγάλα εμπόδια θα τερματίσει τα μαλακά του πίσω αμορτισέρ με χτύπημα, κι εκεί είναι που θα σκεφτείς ότι θα έπρεπε να διαθέτει ρύθμιση στην προφόρτιση των ελατηρίων.
Το μπροστινό και το πίσω φρένο έχουν δύναμη και αίσθηση, προσφέροντας σε έναν ακόμα τομέα ευκολία χρήσης… και ασφάλεια σ’ αυτή την περίπτωση. Δυστυχώς το πίσω φρένο δεν διαθέτει ABS – το σηματάκι στο πιρούνι αναφέρεται μόνο στο μπροστινό φρένο. Παράλληλα – χωρίς ιδιαίτερο λόγο, εδώ που τα λέμε – αυτό το φρένο λειτουργεί σε συντονισμό με μια μονάδα αδράνειας (IMU), έτσι ώστε το πίσω μέρος του Monkey να μην ανυψώνεται σε περίπτωση έντονου φρεναρίσματος – κάτι που δεν θα πείραζε ιδιαίτερα αν έλλειπε.
Αντίθετα, η έλλειψη ABS στο πίσω φρένο θα ξενίσει τους αρχάριους που θέλουν την ασφάλεια που προσφέρει, ενώ θα χαροποιήσει τους έμπειρους που θέλουν να μπlοκάρουν τον πίσω τροχό παίζοντας σε άσφαλτο και χώμα.
Γιατί και στη χρήση εκτός δρόμου το ελαφρύ και εύχρηστο 125αράκι μπορεί να γίνει παιχνίδι και να προσφέρει διασκέδαση, ενώ παράλληλα μπορεί να γίνει εργαλείο εκμάθησης αρχαρίων στην οδήγηση εκτός δρόμου. Προσοχή όμως μην πέσει κάτω και γδαρθεί, γιατί είναι κρίμα για το “μπιμπελό”, όπως είπε κάποιος απ’ την παρέα.
Ο φυσικός χώρος του Honda Z125 Monkey είναι… φυσικά η πόλη όπου επιδεικνύει άριστη συμπεριφορά: γρήγορο, ευέλικτο, άνετο και ασφαλές, “παιχνίδι” και εδώ με λίγα λόγια. Λίγη προσοχή θα χρειαστεί ανάμεσα στα αυτοκίνητα κατά τη διήθηση αφού είναι αρκετά φαρδύ συνολικά και χρειάζεται λίγο παραπάνω χώρο.
Τώρα στον τομέα του κρατήματος, το 125 αποδεικνύεται πολύ καλό, αφού παρότι οι αναρτήσεις του είναι ρυθμισμένες για άνεση και είναι μαλακές δεν θα προδώσουν τον αναβάτη, ακόμα και αυτόν που θα το πιέσει στα όριά του ακουμπώντας τα μαρσπιέ στις στροφές στην άσφαλτο. Εκεί αποδεικνύεται το πόσο καλά είναι και τα λάστιχά του.
Τελικά
Έχουν οι Aγγλοσάξωνες μια έκφραση που χαρακτηρίζει τα ακριβά πράγματα που δεν έχουν ιδιαίτερη χρηστική αξία, τα λένε “Rich Boys Toys”, παιχνίδια πλουσίων. Από τη μια αυτό ισχύει για το Honda Ζ125 Monkey, από την άλλη θα λέγαμε ότι είναι κρίμα να το χρησιμοποιεί κάποιος σε καθημερινή βάση.
Όχι ότι δεν μπορεί, το αντίθετο συμβαίνει. Είναι κομμένο και ραμμένο για τέτοια χρήση. Απλά πρέπει να το αντιμετωπίζεις σαν “κόσμημα” που το φοράς σε επιλεγμένες στιγμές και δεν το χαραμίζεις στην καθημερινότητα. Κι επίσης πρέπει να το προσέχεις διαρκώς και να το προφυλάσσεις από τον υπόλοιπο κόσμο: από τη μεν πλειοψηφία, για να μη στο ματιάσουν και από τους λίγους κακούς, για να μη στο κλέψουν…
Λεπτομέρειες και Παρατηρήσεις
- Πολύ καλό είναι το φως που εκπέμπει ο μονός κομψός και LED προβολέας και δυνατή η κόρνα.
- Δυστυχώς οι ρετρό στρογγυλοί (σωστής αισθητικής) καθρέφτες είναι πολύ μικροί
- Ένα τεράστιο κουμπί κόρνας υπάρχει στην αριστερή πλευρά του τιμονιού, αλλά δυστυχώς για άλλη μια φορά είναι ανάποδα, αφού βρίσκεται στη θέση του διακόπτη των φλας.
- Mια ευχάριστη έκπληξη είναι τα αναδιπλούμενα μαρσπιέ με λάστιχο για τον αναβάτη, που είναι σαφώς ασφαλέστερα για τον αναβάτη σε σύγκριση με τα σταθερά που έχουν συνήθως τα παπιά.
- Για τον συνεπιβάτη δεν υπάρχουν μαρσπιέ, αλλά ούτε και χώρος στη σέλα.
- Μονάχος του πρέπει να πηγαίνει τις βόλτες του ο ιδιοκτήτης του Monkey, εκτός αν καταφέρει να μοιραστεί τη σέλα και τα μαρσπιέ του με τον συνεπιβάτη.
- Πολύ κομψό το μονό στρογγυλό (με φαρδύ χρωμιωμένο στεφάνι όπως παλιά) όργανο στο τιμόνι που είναι πλήρως ψηφιακό με μεγάλη ένδειξη ταχύτητας και τις βασικές ενδείξεις
- Τα λάστιχα είναι της Vee Rubber και αυτά “Μade in Thailand” και παρουσιάζουν καλή πρόσφυση.
ΥΠΕΡ
- Εμφάνιση, φήμη
- Ποιότητα κατασκευής
- Άνεση
- Ροπή, ζωντάνια, κατανάλωση
- Συμπλέκτης – 4άρι σασμάν
ΚΑΤΑ
- Τιμή
- Δεύτερο άτομο
- Αμορτισέρ χωρίς προφόρτιση
- Πίσω φρένο χωρίς ABS