MotorBike.gr

Yamaha Crypton 115 S 2025, Super Test: Συνεχίζει να γράφει ιστορία

04/07/2025 Οδυσσέας Σολωμού Θάνος Κυλάφης

Τα παπιά τραγουδούν ακόμα

*Κυβισμός: 114 cc * Ιπποδύναμη: 9,0 ίπποι, στις 7.000 rpm * Τελική: 104 km/h *Βάρος: 100 kg * Τιμή: 2.895 ευρώ (Ιούλιος 2025) 

 Μετά από τον “πανικό” που επικράτησε πριν λίγα χρόνια με την αλλαγή σε αυστηρότερες προδιαγραφές ρύπων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τον επικείμενο “θάνατο των παπιών”, που τελικά δεν ήρθε ποτέ, η συγκεκριμένη κατηγορία συνεχίζει και προσθέτει σελίδες στην πολύχρονη ιστορία της στην Ελλάδα. Κείμενο: Θάνος Κυλάφης, Φωτογραφίες: Οδυσσέας Σολωμού 

Σίγουρα, η “χρυσή εποχή” του παπιού έχει περάσει, με τα σκούτερ να έχουν μπει επιθετικά και να έχουν πάρει το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας στη συγκεκριμένη αγορά, ενώ και οι επιλογές έχουν μειωθεί για τους “παπιόφιλους”, όμως υπάρχει ακόμα κοινό που συνεχίζει και στηρίζει την κατηγορία.

Το πρώτο πεντάμηνο του 2025 ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα 2.567 παπιά, αντιπροσωπεύοντας ένα ποσοστό της τάξεως του 8,36%, επί της συνολική αγοράς των δύο τροχών, το οποίο φαντάζει ισχνό σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, σίγουρα όμως τα παπιά έχουν ακόμα τους φανατικούς οπαδούς τους.

Ένα όνομα που έχει συνδεθεί με τα παπιά είναι βεβαίως το Crypton, καθώς το παπί της Yamaha στις διάφορες εκδόσεις του ανά τα χρόνια έχει κερδίσει το ελληνικό κοινό, ειδικά στην έκδοση “Χ” των 135cc που κυκλοφορούσε πριν από κάποια χρόνια.

Τώρα το Crypton S 115 (το οποίο επανήλθε στην αγορά το 2020) ανανεώνεται ώστε να παραμείνει στους ευρωπαϊκούς δρόμους, κρατώντας ταυτόχρονα απαράλλακτα τα βασικά χαρακτηριστικά που το έκαναν αγαπητό.

Το Crypton S είναι από τα μοντέλα που έχουν έναν χαμηλότονο σχεδιασμό και ήπια, κομψή αισθητική, η οποία όμως κρύβει μερικές πινελιές που το κάνουν να ξεχωρίζει.

Η εμφάνισή του μένει πιστή στη σχεδιαστική γλώσσα της κατηγορίας, χωρίς έντονες αιχμές, χωρίς εκκεντρικά γραφικά ή φανταχτερά πλαστικά.

Παρόλα αυτά, οι απλές γραμμές του δένουν σε ένα αρμονικό και ρέον σύνολο, με τον μαύρο χρωματισμό να κάνει ωραία αντίθεση με τις χρυσές ζάντες και το διακριτικό χρυσό σιρίτι που υπάρχει στην ποδιά, όπως και με το αναγραφόμενο (στο ίδιο χρώμα) Crypton, με το κόκκινο S να ξεχωρίζει δίπλα.

Η όψη της μάσκας και ο τρόπος που είναι τοποθετημένα τα φωτιστικά σώματα κάνει το Crypton S να μοιάζει με σκούτερ στο μπροστινό μέρος του, ειδικά με την τοποθέτηση των φλας στο πάνω μέρος του σώματος (μια θέση που τα κάνει πιο εύκολα αναγνωρίσιμα από τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, αυξάνοντας έτσι την ασφάλεια).

Πηγαίνοντας προς τα πίσω, οι σχεδιαστικές γραμμές παραμένουν αυτές που θα περιμέναμε σε ένα παπί, χωρίς κινήσεις εντυπωσιασμού ή περιττούς εκμοντερνισμούς.

Η ποιότητα και η συναρμογή των πλαστικών κινείται στα επίπεδα που έχουμε συνηθίσει στα παπιά της Yamaha και γενικά μιλάμε για ένα ομοιογενές, καλοδουλεμένο σύνολο, χωρίς να υπάρχει κάποιο σημείο που να ξεχωρίζει αρνητικά.

Πρακτικότητα και εργονομία αποτελούν εμφανώς προτεραιότητες στον σχεδιασμό του Crypton S. Στην ποδιά υπάρχει μια ανοιχτή θήκη για μικροαντικείμενα, με κατάλληλο σχήμα ώστε να χωρέσει ένα μικρό μπουκάλι νερό και με αρκετό βάθος για να κρατήσει πορτοφόλι, κινητό ή κλειδιά χωρίς φόβο πτώσης.

Κάτω από τη σέλα συναντάμε έναν μέτριο σε όγκο αποθηκευτικό χώρο, που μπορεί να μην επαρκεί για αποθήκευση κράνους, αλλά είναι πολύ χρήσιμος, αφού χωρά άνετα μικρότερα αντικείμενα, ενώ δύο μεταλλικοί γάντζοι στο εσωτερικό της σέλας επιτρέπουν την ασφάλιση δύο κρανών Jet.

Η θέση οδήγησης ακολουθεί ένα καλά διαμορφωμένο εργονομικό τρίγωνο, με τα χέρια να φτάνουν άνετα στο τιμόνι, τα πόδια να έχουν άπλετο χώρο πίσω από την ποδιά και τα μαρσπιέ (που δυστυχώς δεν είναι αναδιπλούμενα) να είναι τοποθετημένα ελαφρώς πίσω, κάνοντας τα γόνατα να λυγίζουν σε φυσικές γωνίες.

Η σέλα έχει καλή εσωτερική επένδυση και κινείται στα δεδομένα άνεσης της κατηγορίας, αν και το κάλυμμά της σε κάνει να γλιστράς ελαφρώς μπροστά στο έντονο φρενάρισμα.

Ο πίνακας οργάνων αποτελείται από ένα συμβατικό, αναλογικό ταχύμετρο με βελόνα, ενώ το ίδιο ισχύει και για τον μετρητή βενζίνης και το οδόμετρο.

Θυμίζοντας παλιότερη σχεδίαση, από την χρυσή εποχή των παπιών, την εικόνα συμπληρώνουν φωτεινές λυχνίες με τα φλας, την ένδειξη νεκράς και την ένδειξη σχέσης στο κιβώτιο.

Ο κινητήρας του Yamaha Crypton S 115 είναι τετράχρονος, αερόψυκτος, μονοκύλινδρος, διβάλβιδος, με κυβισμό 114cc, ψεκαστός με οριζόντια διάταξη κυλίνδρου, όπως συνηθίζεται στην κατηγορία.

Η απόδοσή του φτάνει τους 9 ίππους στις 7.000 rpm και τα 9,2 Nm ροπής στις 5.000 rpm, νούμερα που αποδίδονται με ήπιο αλλά “γεμάτο” τρόπο.

Το κιβώτιο είναι ημιαυτόματο τεσσάρων σχέσεων, με ελαφριά αίσθηση στις αλλαγές.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι πέραν της μίζας υπάρχει και μανιβέλα, βοηθώντας έτσι στο ξεκίνημα ακόμα και αν η τάση της μπαταρίας πέσει.

Η ροπή στα χαμηλά είναι λίγο ισχνή – ειδικά αν μιλάμε για δικάβαλο ή μεγάλο φορτίο, όμως σύντομα το Crypton S “ζωντανεύει”, χωρίς να δημιουργεί προβλήματα.

Σε όλα τα υπόλοιπα, ο κινητήρας είναι αξιόπιστος σύμμαχος για τις καθημερινές μετακινήσεις.

Η κατανάλωση που μετρήσαμε ήταν γύρω στα 2,5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, κάτι που σε συνδυασμό με το ντεπόζιτο των 4 λίτρων δίνει πραγματική αυτονομία περίπου 160 χιλιομέτρων.

Στο πλαίσιο δεν έχουμε αλλαγές και συναντάμε την κλασική και δοκιμασμένη λύση στον τομέα των παπιών, δηλαδή ένα σωληνωτό πλαίσιο, μονής ραχοκοκαλιάς, με τον κινητήρα να κρέμεται από αυτό.

Αντίστοιχα και οι αναρτήσεις είναι κι αυτές “κλασικές”, με τηλεσκοπικό πιρούνι διαδρομής 100mm μπροστά και δύο αμορτισέρ διαδρομής 91mm πίσω, δυστυχώς χωρίς δυνατότητες ρυθμίσεων ώστε το κόστος να κρατηθεί χαμηλότερα.

Στα φρένα, μπροστά συναντάμε έναν δίσκο 220mm μπροστά, με μονοπίστονη δαγκάνα και ταμπούρο 130mm πίσω, με σύστημα συνδυασμένης πέδησης (CBS), το οποίο ενεργοποιεί και την μανέτα του μπροστινού όταν ο αναβάτης πιέσει το πεντάλ του πίσω φρένου.

Οι αλουμινένιες ζάντες έχουν την πεντάκτινη σχεδίαση που έχουμε συνηθίσει στα Crypton – και που έχουν γίνει σήμα κατατεθέν του συγκεκριμένου παπιού – με την διάμετρό τους να είναι 17” εμπρός και πίσω, ενώ ντύνονται με ελαστικά της MAXXIS, διαστάσεων 70/70 και 80/90 αντίστοιχα.

Στο Δρόμο – Η ώρα της δοκιμής 

Καθήμενος στη σέλα του Yamaha Crypton S 115 αντιλαμβάνεσαι απευθείας ότι έχεις να κάνεις με ένα παπί που ακολουθεί την πεπατημένη της κατηγορίας.

Βρίσκεσαι “πάνω” στο παπί με όρθιο κορμό και ξεκούραστη θέση οδήγησης, ενώ το ύψος της σέλας στα 775 μόλις mm την  κάνει προσβάσιμη για όλους.

Η ίδια η σέλα όπως προαναφέρθηκε δεν θα κουράσει στις μικρές και μεσαίες αποστάσεις, όμως καθώς τα παπιά γενικά έχουν σέλες με λιγότερο και πιο μαλακό αφρώδες, ενώ στις μεγάλες αποστάσεις θα δημιουργήσει μικρό μούδιασμα στα μαλακά μόρια. 

Όμως σε αποστάσεις πόλης, με συχνές στάσεις όπου σηκώνεσαι (όπως π.χ. αν είσαι διανομέας) δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα.

Το μικρό του βάρος (μόλις 100 κιλά με γεμάτο το ντεπόζιτο των 4 λίτρων) το κάνει πανεύκολα διαχειρίσιμο, ενώ γενικά το μικρό του μέγεθος (με το μεταξόνιο στα μόλις 1.230mm) του δίνει ευελιξία και σε συνδυασμό με το μεγάλο κόψιμο του τιμονιού, το Yamaha Crypton S δεν κολλάει πουθενά.

Οι αναρτήσεις αποσβένουν επαρκώς τις ανωμαλίες του δρόμου, ενώ η ανατροφοδότηση από το μπροστινό είναι αρκετά καλή, δίνοντας αυτοπεποίθηση στον αναβάτη.

Στα φρένα το CBS (σύστημα συνδυασμένης πέδησης) είναι ρυθμισμένο κάπως “περίεργα”.

Για να μην υπάρχει ο κίνδυνος μπλοκαρίσματος του μπροστινού τροχού από δυνατό πάτημα του πίσω φρένου (που όπως είπαμε ενεργοποιεί αυτόματα και τον δίσκο μπροστά) το ίδιο το μπροστινό φρένο είναι αρκετά αδύναμο στο πάτημα και οι αναβάτες που έχουν συνηθίσει να βασίζονται περισσότερο στο μπροστινό θα πρέπει να συνηθίσουν να πατάνε και το πίσω μαζί (πιο δυνατά), καθώς μόνο του δεν επαρκεί για το σταμάτημα.

Το καλό είναι βέβαια ότι – παρά την απουσία ABS – οι τροχοί δεν μπλοκάρουν, απαλοίφωντας έτσι ένα από τα “μειονεκτήματα” των παλαιότερων παπιών που δεν είχαν κανένα βοηθητικό σύστημα πέδησης.

Πέραν αυτού του χαρακτηριστικού που απαιτεί συνήθεια από τον αναβάτη, στα υπόλοιπα σημεία του το Crypton S δεν θα ξενίσει τους “παπιόφιλους”.

Το μοτέρ του έχει ροπή και ωραία και στρωτή απόδοση και συνεργάζεται καλά με το τεσσάρι κιβώτιο, το οποίο είναι σχετικά μαλακό, με την τελική ταχύτητα του Crypton S να αγγίζει τα 105 χλμ./ώρα, ενώ μπορεί με άνεση να κινηθεί σε ταχύτητες των 80-90 χλμ./ώρα, με καλό κράτημα, κρατώντας στα υπόψη μας ότι η γρήγορη γεωμετρία του θέλει πιο ήρεμες κινήσεις από τον αναβάτη σε αυτές τις ταχύτητες (όπως σε όλα τα παπιά).

Η οθόνη έχει τις επαρκείς πληροφορίες που χρειάζεται ο αναβάτης, ενώ οι βελόνες δίνουν ένα ωραίο “κλασσικό” στιλ. Στον κόντρα ήλιο η φωτεινότητα δεν επαρκεί στις λυχνίες που γίνονται ελαφρώς δυσανάγνωστες, όμως αυτό δεν θα απασχολήσει, καθώς όλες οι βασικές πληροφορίες παρέχονται από τις βελόνες.

Τα πλαστικά εκτρέπουν επαρκώς τον αέρα από τα πόδια, για τα οποία υπάρχει άφθονος χώρος ακόμα και για τους ψηλότερους αναβάτες, παρά το μικρό μέγεθος του παπιού.

Τελικά – Η ώρα της κρίσης

Το Yamaha Crypton S 115 δεν ήρθε για να επαναπροσδιορίσει την κατηγορία, αλλά για να την υπενθυμίσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, φέροντας περήφανα πάνω του την ποιότητα και το όνομα της Yamaha.

Χωρίς υπερβολές, χωρίς σχεδίαση που προσπαθεί να εντυπωσιάσει, το Crypton S έρχεται για να επιβεβαιώσει την αξία της απλότητας, της σωστής μελέτης και της προσοχής στη λεπτομέρεια.

Το 115 μπορεί να μην είναι ο διάδοχος από πλευράς κυβισμού και τεχνικών χαρακτηριστικών του πασίγνωστου και πολυαγαπημένου Crypton X 135, αλλά κουβαλάει πάνω του ένα βαρύ όνομα και μια μεγάλη ιστορία.

Το νέο Yamaha Crypton S 115 πατάει γερά στη βάση των καθημερινών, χρηστικών παπιών, και έρχεται να καλύψει την πιο πρακτική πλευρά του είδους: απλή μετακίνηση, οικονομία, αξιοπιστία, χωρίς σπορ πολλά-πολλά και υπερβολές.

Το Crypton S 115 είναι ένα τίμιο, «καθαρό» παπί, χωρίς περιττά φτιασίδια, με μονόχρωμη, κομψή εμφάνιση που ξεχωρίζει στην εποχή της φλυαρίας.

Έχει έναν ήσυχο και ροπάτο κινητήρα, οικονομικό σε κατανάλωση, λειτουργεί απροβλημάτιστα και έχει φτιαχτεί για να αντέχει.

Όλα αυτά, συνδυασμένα με μια προσιτή τιμή (στα 2.895 ευρώ) και με τις επιδόσεις που αρκούν για το αστικό περιβάλλον, το κάνουν ένα από τα πιο σοβαρά παπιά της αγοράς.

Η παράδοση του Crypton συνεχίζεται λοιπόν. Με άλλο τρόπο, σε άλλη κατηγορία, αλλά με την ίδια λογική που αγαπήθηκε από γενιές και γενιές: αξιοπιστία, απλότητα, και μια δόση διαχρονικού χαρακτήρα που δεν χρειάζεται να φωνάζει για να ξεχωρίσει.

Περισσότερες πληροφορίες: www.yamaha-motor.eu

Θετικά στοιχεία 

  • Λειτουργία Κινητήρα
  • Ευελιξία, ευχρηστία
  • Όνομα – Αξιοπιστία
  • Απλοί χρωματισμοί, Κομψότητα

Χρειάζεται βελτίωση 

  • Αίσθηση φρένων
  • Ταμπούρο πίσω
  • Σταθερά μαρσπιέ αναβάτη
  • Λιτό τεχνολογικά

Λεπτομέρειες – Παρατηρήσεις

  • Υπάρχουν μεγάλες και εργονομικά σωστές χειρολαβές για τον συνεπιβάτη
  • Μετά από μερικές εκδόσεις όπου υπήρχε μόνο κεντρικό σταντ, πλέον έχουμε και το πολύ βολικότερο πλαϊνό στον εξοπλισμό του μοντέλου
  • Εύχρηστοι και βασικοί (μέσα στα στάνταρ της κατηγορίας) είναι οι διακόπτες στο τιμόνι, ενώ η κεντρική κλειδαριά έχει συρταρωτή φραγή ασφαλείας
  • Ευπρόσδεκτος ο χώρος αποθήκευσης κάτω από τη σέλα, καθώς και το ανοιχτό “ντουλαπάκι” στην ποδιά για τα καθημερινά αντικείμενα
  • Τα ινδονησιακής κατασκευής ελαστικά της Maxxis έχουν ικανοποιητική πρόσφυση στο στεγνό, ενώ το χειμώνα και τις βροχές θα χρειαστούν αλλαγή

Yamaha Crypton S 115 – ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ  Μονοκύλινδρος, αερόψυκτος
114cc 
ΚΥΛΙΝΔΡΟΙ/ΒΑΛΒΙΔΕΣ  1 / 2
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ  EFI  
ΙΣΧΥΣ  9 ps / 7.000rpm 
ΡΟΠΗ  9,2 Nm / 5.000rpm 
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ  4 L 
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ  2,5 L / 100km  
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΜxΠxΥ)  Δ.Α.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ/ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ 1230mm / 775mm
ΒΑΡΟΣ   100 kg (γεμάτο) 
ΦΡΕΝΑ ΜΠΡΟΣΤΑ  Δίσκος 220mm 
ΦΡΕΝΑ ΠΙΣΩ  Ταμπούρο. 130mm + CBS 
ΕΜΠΡ. ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΔΙΑΔΡΟΜΗ-ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ 
Τηλεσκοπικό πιρούνι   
110mm 
ΟΠΙΣΘ. ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΔΙΑΔΡΟΜΗ 
Δύο Αμορτισέρ,  

 

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!