Δεν συμβαίνει μόνο στη Σουηδία, αλλά και σ’ όλη την Ευρώπη
Ανησυχητική είναι η κατάσταση που διαμορφώνεται στη Σουηδία, με τον αριθμό των νέων που αποκτούν δίπλωμα οδήγησης μοτοσυκλέτας, να μειώνεται συνεχώς. Η Σουηδική Μοτοσυκλετιστική Ομοσπονδία, ψάχνει τρόπους ώστε να προσελκύσει τους νέους στον μαγικό κόσμο των δύο τροχών και μάλλον φαίνεται να σημειώνει επιτυχίες
Μπορεί το κατά μια έννοια δημογραφικό πρόβλημα μιας Σκανδιναβικής χώρας να φαντάζει αδιάφορο για τους περισσότερους από εμάς, αλλά ακριβώς λόγω των ιδιαιτεροτήτων της σουηδικής αγοράς σε ό,τι αφορά τη μοτοσυκλέτα, θα έπρεπε εμμέσως να μας προβληματίζει.
Το γιατί θα το εξηγήσουμε αμέσως. Στη Σουηδία, ο μοτοσυκλετισμός δεν έχει καθόλου πρακτικό σκέλος, είναι 100% διασκέδαση και ψυχαγωγία.
Κυκλοφοριακό πρόβλημα δεν υπάρχει, οι συγκοινωνίες λειτουργούν μια χαρά σε σχέση με τα δικά μας χάλια, το οδικό δίκτυο είναι άριστο και στην τελική, ένα μεταχειρισμένο Volvο, κοστίζει λιγότερο από μια μοτοσυκλέτα.
Ο χειμώνας, παρά το ότι έχει μαλακώσει πολύ λόγω της κλιματικής αλλαγής τα τελευταία χρόνια, παραμένει βαρύς και σίγουρα αποτελεί έναν επιπλέον αποτρεπτικό παράγοντα για τη χρήση της μοτοσυκλέτας ως μεταφορικού μέσου.
Σε γενικές γραμμές, στην κουλτούρα των Σουηδών δεν είναι ενσωματωμένο, ούτε καν σαν παράσταση, το σενάριο του να πηγαίνει κανείς με τη μοτοσυκλέτα του στη δουλειά.
Για τους Σουηδούς η μοτοσυκλέτα είναι 100% διασκέδαση λοιπόν, ψυχαγωγία και άθληση, με το τελευταίο να αφορά κυρίως το enduro.
H σεζόν ξεκινά αργά την άνοιξη και διαρκεί μέχρι νωρίς το φθινόπωρο, με τους Σουηδούς αναβάτες να ξεχύνονται στο ελεύθερο χρόνο τους “στας εξοχάς” και στα περίχωρα των μεγάλων αστικών κέντρων απολαμβάνοντας τις βόλτες τους.
Πρόκειται δηλαδή για απόλαυση των δύο τροχών στην ουσία τους και για αυτό ακριβώς είναι ανησυχητικό το ότι οι νέοι δείχνουν να μην συγκινούνται.
Από τις 335.300 ενεργές άδειες μοτοσυκλετών που υπάρχουν στην Σουηδία, μόνο οι 5.000 ανήκουν σε αναβάτες ηλικίας κάτω των 25 ετών, ενώ η μεγαλύτερη σε ποσοστό ηλικιακή ομάδα στο σύνολο, είναι αυτή των 60+ ετών!
Ανησυχητικό είναι επίσης και το ηλικιακό προφίλ των οδηγών που αποκτούν δίπλωμα κατηγορίας Α1, με τον μέσο όρο για τους άνδρες να είναι τα 34,4 έτη και για τις γυναίκες, τα 38,3 έτη.
Αυτή είναι μια τάση που δεν παρατηρείται αποκλειστικά στην Σουηδία αλλά και σε άλλες αγορές. Υπενθυμίζουμε ότι η Harley–Davidson έχει διαγνώσει παρόμοιο πρόβλημα στις ΗΠΑ και προσπαθεί να βρει τρόπους ώστε να κάνει τους δύο τροχούς πιο ελκυστικούς για τις νέες γενιές. Το ότι οι νέοι άνθρωποι δεν δείχνουν να ενδιαφέρονται για τις μοτοσυκλέτες, είναι κάτι που θα έπρεπε να μας ανησυχεί όλους.
H Σουηδική Μοτοσυκλετιστική Ομοσπονδία (SMC) σε συνεργασία με αντιπροσωπείες και σχολές οδηγών, διοργανώνει τις Start2Ride εκδηλώσεις όπου μπορεί ο κάθε Σουηδός πολίτης να προσέλθει και να οδηγήσει μοτοσυκλέτες κάθε κυβισμού σε κλειστό και ελεγχόμενο χώρο, υπό την καθοδήγηση και την εποπτεία εκπαιδευτών.
Η κατοχή διπλώματος δεν είναι απαραίτητη αλλά υπάρχουν φυσικά ηλικιακά όρια, εν ολίγοις, όχι… δεν αφήνουν 12χρονους να οδηγήσουν BMW S1000RR.
Αλλά αν κάποιος είναι 16 μπορεί να ανέβει σε μοτοσυκλέτες κατηγορίας Α1, αν είναι 18 σε A2, ενώ από 23 χρονών και πάνω, μπορεί να οδηγήσει ότι θέλει.
Το εντυπωσιακό με τα Strart2Ride (“Ξεκίνα να οδηγείς μοτοσυκλέτα”, σε ελεύθερη μετάφραση) είναι η συμμετοχή τόσο από τους αντιπροσώπους, όσο και από τις σχολές οδηγών, με αποτέλεσμα στις εκδηλώσεις αυτές να είναι διαθέσιμα πάρα πολλά μοντέλα, κατάλληλα προετοιμασμένα με προστατευτικά κάγκελα, και πολλοί εκπαιδευτές, πρόθυμοι να δώσουν μαθήματα δωρεάν σε όσους αποφασίσουν να έχουν την πρώτη τους επαφή με τους δύο τροχούς.
Το Σουηδικό κράτος δεν αποτελεί αρωγό αλλά αν μη τι άλλο επιτρέπει αυτή την προσπάθεια.
Φαντάζεστε κάτι ανάλογο στην Ελλάδα; Σαν να βλέπουμε μπροστά μας τους τίτλους “Συγκέντρωση επίδοξων καμικάζι”, “Σχολή για κόντρες” και “Διαφθείρουν την νεολαία” στα τρομολαγνικά κανάλια…