MotorBike.gr

YAMAHA XS 650, 1970: Η πρώτη “μεγάλη” της Yamaha!

24/01/2019

H Yamaha περνάει στα τετράχρονα

Αλλού ο ένας, αλλού ο άλλος. Καθώς η Honda παρουσίαζε το 1969 την πρώτη σύγχρονη υπερ-μοτοσυκλέτα, που θα άλλαζε τη μορφή των δύο τροχών για πάντα – την Honda CB 750 K0 – η Yamaha άνοιγε ένα νέο κεφάλαιο, έδινε στον κόσμο τη δική της κορυφαία κατασκευή: την Yamaha XS-1 650 που χάραζε τον δικό της ξεχωριστό δρόμο. Kείμενο: Νίκος Παντελούς

Η Yamaha XS 650 ήταν κι αυτή μια υπερμοτοσυκλέτα για τα δεδομένα της εταιρίας: ήταν τετράχρονη, δικύλινδρη σε σειρά και είχε κυβισμό 650 κυβικών, όσο δηλαδή οι περισσότερες “μεγάλες” εγγλέζικες κυρίως μοτοσυκλέτες της εποχής.

Λίγους μήνες πριν τον ερχομό της δεκαετίας του ’70s, ο κόσμος άλλαζε μέρα τη μέρα και οι κατασκευαστές έφερναν στο προσκήνιο τον καλύτερο εαυτό τους.

YamahaXS-1 650, 1970

Η Yamaha XS650 παρουσιάστηκε, στη σκιά της Honda CB 750 K0 είναι αλήθεια, τον Οκτώβριο του 1969 και – ούτε λίγο, ούτε πολύ – παρέμεινε στην αγορά για τα επόμενα δέκα χρόνια, μέχρι το 1979!

Το αστείο είναι ότι ένα χρόνο πριν, το 1978, εμφανίστηκε και μια αμερικάνικη έκδοση “Special” κατηγορίας custom που παρέμεινε στην αγορά των ΗΠΑ μέχρι το 1985! Αδιανόητα πράγματα για σήμερα, που συνήθως τα μοντέλα αλλάζουν ανά ένα-δύο, τρία το πολύ χρόνια, αποδεικνύοντας βέβαια τη διαχρονική αξία και τη σημαντικότητα του μοντέλου.

Yamaha XS-1 650, 1970

Οι ρίζες της 650 ανιχνεύονται στις ευρωπαϊκές και βρετανικές δικύλινδρες του ’50 και του ’60 και πιο συγκεκριμένα ανασύρονται από το 1955, χρονιά που κυκλοφόρησε ένα γιαπωνέζικο – όχι τόσο γνωστό – μοντέλο, το Hosk 500, με κινητήρα που αντέγραφε το φημισμένο δικύλινδρο Horex Imperator 500.

Mε το κορυφαίο σλόγκαν: It’s a better machine!

Δέκα χρόνια μετά η Hosk σχεδίασε έναν κινητήρα 650 κυβικών, αλλά στο μεταξύ την εταιρία είχε εξαγοράσει η Showa την οποία το 1960 αγόρασε η Yamaha. Κι έτσι η Yamaha βρέθηκε να έχει στα χέρια της έναν εξελιγμένο από την Hosk, δικύλινδρο σε σειρά, “γερμανικό” ή “εγγλέζικο” σύμφωνα με άλλους, 650άρη κινητήρα.

YamahaXS-1 650, 1970, σε χρυσό χρώμα

Με μεγάλη καθυστέρηση η Yamaha, που είχε καθιερωθεί σαν κατασκευαστής μικρών, γρήγορων δίχρονων μονοκύλινδρων ή δικύλινδρων κινητήρων από το 1955, παρουσίασε την πρώτη της τετράχρονη, “μεγάλου κυβισμού” μοτοσυκλέτα της το ’69.

Καλής κατασκευής κινητήρας και παράλληλα ιδιαίτερα κομψός εξωτερικά

Η καινοτομία της XS-1 650 ήταν εκτός των άλλων, ότι ο κινητήρας του ενός εκκεντροφόρου και των 4 βαλβίδων, δεν είχε ξεχωριστό κιβώτιο ταχυτήτων – ενσωματωμένο μέσα στις κάσες – και ότι τα κάρτερ του ενώνονταν οριζόντια και όχι κάθετα, κι έτσι δεν έχαναν λάδια.

Yamaha XS 650, 1971

Oι διαστάσεις του – διάμετρος x διαδρομή – από την άλλη ήταν στα 72mm x 74mm (σχεδόν τετράγωνες) όπως οι BSA 650.

Για αυτούς που θα σπεύσουν να πουν ότι οι Ιάπωνες αντέγραφαν τους Ευρωπαϊους κατασκευαστές θα πρέπει να υπενθυμίοουμε ότι όλοι ανεξαιρέτως οι μηχανικοί και οι μηχανολόγοι αντέγραφαν και αντιγράφουν ο ένας τον άλλον.

Πρόκειται για μια δραστηριότητα ( η δημιουργία ενός καινούργιου κινητήρα) στην οποία η παρθενογέννεση δεν ενδείκνυται, εκτός των άλλων και λόγω κόστους.

Yamaha XS 650 1972, με δισκόφρενο μπροστά και βελτιωμένο πλαίσιο και αναρτήσεις

H Yamaha XS-1 που ήταν το επίσημο της όνομα, άσχετα αν έγινε γνωστή αργότερα σαν XS 650 αποδείχθηκε ότι παρότι δεν ήταν τόσο ισχυρή (53 ίππους έβγαζε ο κινητήρας της) πρόσφερε συγκινήσεις μιας “καλοφτιαγμένης εγγλέζικης¨ μοτοσυκλέτας, με τους “καλούς κραδασμούς της” και τη ροπάτη λειτουργία της.

Με στρόφαλο 360° και τα πιστόνια να ανεβοκατεβαίνουν μαζί, σαν σε μονοκύλινδρο κινητήρα και μπάσο ήχο που άρεσε στον κόσμο.

Καθαρός τετράχρονος, thump-thump που λένε οι Εγγλέζοι, κι ας έβγαινε από γιαπωνέζικες εξατμίσεις.

Οι κραδασμοί και ο ήχος των εξατμίσεων δημιουργούσε το ιδιαίτερο “τραγούδι” της Yamaha XS 650 και τότε είναι η πρώτη φορά που αρχίζει ο κόσμος να μπαίνει στο νόημα “Μα, ναι! Η Yamaha έφτιαχνε μουσικά όργανα, ξέρει από αυτά!”. Τίποτε δεν ήταν τυχαίο…

Ο Don Castro με μια υπέροχης εμφάνισης και κατασκευής XS 650 Flat Tracker

Παράλληλα o κινητήρας ήταν αξιόπιστος, ένα χαρακτηριστικό που πρόσφερε θετικούς πόντους στην XS, ενώ κατασκευές που χρησιμοποίησαν τον δικύλινδρο 650 κατάφεραν να πετύχουν και αγωνιστικές επιτυχίες, ειδικά στην Αμερική και στους αγώνες Flat Track, με αναβάτες τον Kenny Roberts (!), Don Castro, κ.α, με αντιπάλους τα βρετανικά και τα αμερικάνικα μοτέρ.

”King” Kenny Roberts, εν δράσει πάνω στην XS 650 Flat Track

Στα χέρια του θρυλικού Kenny Roberts – πριν αυτός προσγειωθεί στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ταχύτητας και το κερδίσει 3 φορές συνεχόμενα – κέρδισε το πρωτάθλημα AMA Grand National Dirt Track των ΗΠΑ το 1973 και μετά έγινε η βάση για να κατακτηθούν τέσσερις συνεχόμενοι παγκόσμιοι τίτλοι στα sidecar (1981-1984).

Yamaha XS 650, 1974

Η πρώτη Yamaha XS 650 μέχρι το 1971 ήταν εφοδιασμένη με ταμπούρα (με διπλό έκκεντρο μπροστά) και μανιβέλα για την εκκίνηση. Από το 1972 φόρεσε δισκόφρενο μπροστά και μίζα, ενώ το 1975 (η XS 650B) έβαλε δισκόφρενο και στον πίσω τροχό, αλλά φόρεσε και ένα βελτιωμένο πιο άκαμπτο πλαίσιο, για να λύσει τα προβλήματα κρατήματος και αστάθειας στις υψηλότερες ταχύτητες των προηγούμενων μοντέλων.

Παράλληλα βελτιώθηκαν και τα ρουλεμάν του λαιμού και οι αναρτήσεις, που και αυτές με τη σειρά τους συνέτειναν στη μέτρια οδική συμπεριφορά.

Oι εκδόσεις που έμειναν μέχρι το ’80 στην αγορά είχαν αμερικάνικο look

Για το τέλος αφήσαμε την εμφάνιση, την κομψότητα του κινητήρα και της μοτοσυκλέτας που μόνο σαν εμβληματική μπορεί να χαρακτηριστεί, αποτελώντας ένα από τα πιο δυνατά της χαρτιά.

Με αυτά τα όπλα η Yamaha XS 650 κατάφερε να μπει στο πάνθεον των πιο σημαντικών μοτοσυκλετών του 20ού αιώνα.

Σημαντική σαν η πρώτη τετράχρονη Yamaha, κλασική με τα όλα της και άξια να γράψει μια δική της ξεχωριστή ιστορία, ανοίγοντας παράλληλα ένα νέο κεφάλαιο για την εταιρία των τριών διαπασών, που έμπαινε με αυτό το μοντέλο στους τετράχρονους, “σοβαρούς” κινητήρες…

(παρακολουθήστε παρακάτω ένα καλοφτιαγμένο βίντεο για τα σύγχρονα μοντέλα της Yamaha XSR 700/900,  που τιμούν χρωματικά την XS 650. Aκόμα πιο κάτω ακούστε τον ήχο μιας άριστα συντηρημένης XS 650 του 1970)

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!