Κι άλλη Ducati senza (χωρίς) Desmo;
Ιδού λοιπόν ο νέος δικύλινδρος V της Ducati που θα αντικαταστήσει τον σημερινό “κουρασμένο” Testastretta 11°. Είναι ο ελαφρύτερος και πιο συμπαγής δικύλινδρος που κατασκευάστηκε ποτέ στο Borgo Panigale. Το πιο σημαντικό όμως δεν είναι αυτό, αλλά το γεγονός ότι μετά τον V-4 ούτε αυτός ο νέος κινητήρας της Ducati χρησιμοποιεί δεσμοδρομικό (Desmo) σύστημα κίνησης των βαλβίδων του!
Εδώ και μερικά χρόνια, η Ducati μοιάζει να επιλέγει έναν διαφορετικό δρόμο που της φέρνει όμως επιτυχίες σε πολλά επίπεδα: από τους αγώνες MotoGP μέχρι τα μοντέλα παραγωγής που τα πηγαίνουν καλά στις πωλήσεις.
Πάνω σε αυτές τις γραμμές κινείται και η νέα στρατηγική της εταιρίας που δείχνει πως θέλει να καταργήσει το νικηφόρο και πετυχημένο (σήμα κατατεθέν) σύστημα της εταιρίας, το οποίο ακούει στο όνομα desmo (δεσμοδρομικό).
Έφυγε το desmo από τον V-4 κινητήρα των 1200 κυβικών, φεύγει τώρα κι από τον φθηνότερο V-2 των 950 κυβικών, τον οποίο μας παρουσίασε η Ducati πριν από λίγες ώρες.
Ένας νέος δικύλινδρος V2, ένας κινητήρας που ουσιαστικά θα στείλει στα ράφια της ιστορίας τον θρυλικό Testastretta 11° Evoluzione των 937 cc – που σήμερα εξοπλίζει τα Monster, Hypermotard, Supersport, Multistrada V2.
Ο νέος V-2 είναι ο ελαφρύτερος και πιο συμπαγής δικύλινδρος Ducati που κατασκευάστηκε ποτέ!
Ας ξεκινήσουμε περιγράφοντάς τον με βάση τους αριθμούς: το νέο δικύλινδρο Ducati ονομάζεται “V2”, επομένως είναι ένα V-twin 90°, επιβεβαιώνοντας τη Ducati ως μία από τις λίγες εταιρίες που εξακολουθούν να πιστεύουν σε αυτή την αρχιτεκτονική και δεν ενδίδουν στον πειρασμό των δικύλινδρων σε σειρά.
Έχει μικρότερο κυβισμό από πριν, στα 890 cc, και για να απαλύνει τον πόνο της απώλειας του δεσμοδρομικού συστήματος κίνησης βαλβίδων… είναι εξοπλισμένο με το σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων εισαγωγής IVT – Intake Variable Timing!
Ζυγίζει μόνο 54,4 κιλά και είναι το ελαφρύτερο δικύλινδρο μοτέρ της Ducati που κατασκευάστηκε ποτέ (-9,4 κιλά σε σύγκριση με το Superquadro 955 που εξοπλίζει το Panigale V2 και το Streetfighter V2, -5,9 κιλά σε σύγκριση με το Testastretta Evoluzione).
Για την κίνηση των βαλβίδων χρησιμοποιεί μια κλασική διάταξη με κοκκοράκια, ελατήρια και καπελώτα (με επεξεργασία DLC), όπως το V4 Granturismo στο Multistrada V4 (το οποίο, όπως είπαμε παραπάνω, δεν είναι desmo).
Οι στόχοι – σύμφωνα με τη Ducati – ήταν η ομαλοποίηση της λειτουργίας του κινητήρα στις χαμηλές στροφές, όπου ο Testastretta 11°, όπως είχαμε αναφέρει και στις δοκιμές μας στο Motorbike.gr, δεν ήταν η καλύτερη. Επίσης στόχος ήταν η οικονομία συντήρησης κι όχι τόσο η αναζήτηση της υψηλότερης απόδοσης.
Από την άλλη – όπως δικαιολογεί την κίνηση αυτή η Ducati – εάν δεν χρειάζεστε μεγάλη μέγιστη ισχύ τύπου Superbike, όπου το desmo προσφέρει πραγματικά πλεονεκτήματα, η επιλογή μιας “κλασικής” κίνησης βαλβίδων (σε αυτή την περίπτωση ελεγχόμενη από καδένα όπως όλος ο κόσμος) σίγουρα σας επιτρέπει να έχετε ένα πιο αποδοτικό σύστημα, απλό και οικονομικό. Για παράδειγμα ο έλεγχος βαλβίδων στον νέο κινητήρα θα γίνεται κάθε 30.000 km και η αλλαγή λαδιών κάθε 15.000 km!
Tο νέο Ducati V2 μπορεί να αποδώσει 120 ίππους στις 10.750 rpm (θα είναι επίσης διαθέσιμο σε έκδοση 115 HP για τα πιο τουριστικά μοντέλα) και 93,3 Nm στις 8.250 rpm. (ή 92,1 Nm). Ο κόφτης στην πέμπτη ταχύτητα έχει ρυθμιστεί στις 11.350 rpm.
Οι αριθμοί τείνουν να είναι υψηλότεροι από το Testastretta Evo: η αναλογία διαμέτρου/διαδρομής είναι πιο υπερτετράγωνη (είμαστε τώρα στα 96 x 61,5 mm σε σύγκριση με τα προηγούμενα 94x67,5 mm) κι αυτό επιτρέπει να φτάνει ο κινητήρας σε καλά επίπεδα ισχύος για δικύλινδρο τέτοιου κυβισμού.
Παρ’ όλα αυτά, ο μεταβλητός χρονισμός των βαλβίδων θα πρέπει να εγγυάται καλύτερες χαμηλές στροφές, ρεπρίζ και καλύτερες επιταχύνσεις. Το σύστημα IVT μεταβάλλει συνεχώς το χρονισμό των βαλβίδων καταφέρνοντας θεωρητικά μια πιο “κανονική” και πληρέστερη καμπύλη παροχής ισχύος σε χαμηλές και μεσαίες στροφές.
Οι αριθμοί στην πραγματικότητα φαίνεται να το επιβεβαιώνουν: περισσότερο από το 70% της μέγιστης ροπής είναι διαθέσιμο στις 3.000 rpm (!) και μεταξύ 3.500 και 11.000 rpm η τιμή της ροπής δεν πέφτει ποτέ κάτω από το 80%.
Προφανώς, αυτό το V2 είναι ήδη έτοιμο να εξοπλίσει όχι μόνο σπορ μοτοσυκλέτες, αλλά και μοτοσυκλέτα Adventure, στην έκδοση των 115 ίππων (και περισσότερης ροπής).
Τα κάρτερ του κινητήρα, κατασκευασμένα με χύτευση υπό πίεση, διαμορφώνονται κατά τέτοιο τρόπο ώστε να ενσωματώνουν το θάλαμο νερού γύρω από τα χιτώνια. Όπως και ο κινητήρας Superquadro, ο νέος V2 είναι εξοπλισμένος με χιτώνια αλουμινίου, που εισάγονται στα κάρτερ κατά τις αρχικές φάσεις συναρμολόγησης.
Αυτός ο σχεδιασμός επιτρέπει την απευθείας στερέωση της κεφαλής στον στροφαλοθάλαμο, συνδυάζοντας την ακαμψία του κινητήρα και τις συμπαγείς διαστάσεις. Τα χιτώνια, με τα λεπτά τοιχώματά τους, καθιστούν επίσης δυνατή την αποτελεσματική αποβολή θερμότητας με το ψυκτικό που ρέει κατά μήκος των τοιχωμάτων τους.
Ο νέος V2 κινητήρας έχει μικρές διαστάσεις του λόγω της αντλίας νερού που είναι τοποθετημένη στην κεφαλή του μπροστινού κυλίνδρου. Αυτή η λύση ελαχιστοποιεί την εκτεθειμένη σωλήνωση του κυκλώματος ψύξης, βελτιώνοντας την εμφάνιση του κινητήρα όπου μένει εκτεθειμένος.
Για τους ίδιους λόγους, ο νέος δικύλινδρος είναι εξοπλισμένος με έναν εναλλάκτη θερμότητας νερού/λαδιού τοποθετημένο ανάμεσα στο V των κυλίνδρων, ο οποίος επιτρέπει την εξάλειψη του ψυγείου λαδιού. Αυτή η τεχνική λύση μειώνει το μέγεθος και το βάρος και βελτιώνει την αισθητική του κινητήρα.
Ένα σώμα γκαζιού 52 mm τροφοδοτεί τους κυλίνδρους και 4 modes είναι διαθέσιμα χάρη στο γκάζι ride-by-wire.
Όπως και στη νέα Panigale V4, το κιβώτιο ταχυτήτων είναι εξοπλισμένο με Ducati Quick Shift (DQS) 2.0. Η δεύτερη γενιά DQS βασίζεται αποκλειστικά στον αισθητήρα του σασμάν, επιτρέποντας έτσι τη χρήση του λεβιέ ταχυτήτων χωρίς ενδιάμεσους μικροδιακόπτες.
Αυτή η λύση προσφέρει στον αναβάτη μια πιο άμεση αίσθηση, με μειωμένη διαδρομή και χωρίς την «λαστιχένια» αίσθηση που χαρακτηρίζει τα παραδοσιακά quickshifter και επίσης διευκολύνει την εύρεση της νεκράς ταχύτητας.
Ο συμπλέκτης μερικής ολίσθησης 8 δίσκων, που προέρχεται από την πιο πρόσφατη έκδοση που χρησιμοποιήθηκε από την Testastretta 11°, μετριάζει την ροπή με το γκάζι κλειστό κατά το κατέβασμα ταχυτήτων, βελτιώνοντας τη σταθερότητα της μοτοσυκλέτας κατά τη διάρκεια του πιο έντονου φρεναρίσματος.
Τώρα, το μόνο που μένει είναι να δούμε ποιο θα είναι το μοντέλο που θα χρησιμοποιήσει πρώτο τον νέο κινητήρα…
Οι πρώτες μοτοσυκλέτες (προσέξτε τον πληθυντικό που χρησιμοποιεί το Δελτίο Τύπου της Ducati) εξοπλισμένες με το νέο V2 θα αποκαλυφθούν σύντομα, στο επεισόδιο Ducati World Première που θα κυκλοφορήσει την Τρίτη 5 Νοεμβρίου στις 18:00.