Έτοιμη να αντιμετωπίσει τον μεγαλύτερο της αγώνα της η Fantic
Κακά τα νέα για μια ακόμα ευρωπαϊκή εταιρία, αυτή την φορά την ιταλική Fantic που μπαίνει σε πορεία “εξυγείανσης” και πολύ φοβόμαστε για το μέλλον της.
Μόνο θαυμασμό τρέφαμε απέναντι σε αυτή την ιταλική εταιρία που έδειχνε να παλεύει με τόλμη τους γίγαντες και να κερδίζει!
Σωστός προγραμματισμός, έξυπνες μοτοσυκλέτες, “βαριές” συνεργασίες με τη Yamaha, αγορά του γνωστού εργοστασίου κατασκευής κινητήρων Minarelli, σημαντικές διακρίσεις σε χωμάτινους αγώνες εντούρο και μοτοκρός, επίσημη συμμετοχή και διακρίσεις με ομάδα στην κατηγορία Moto2 του Παγκ. Πρωτ. Ταχύτητας (!), βαρύγδουπες ανακοινώσεις για πλήρως “Made in Europe” κατασκευές… και πάει λέγοντας.
Η Fantic Motor όμως τώρα βρίσκεται σε κρίση και η θυγατρική της Minarelli κινδυνεύει επίσης με λουκέτο, αφού η εταιρία με έδρα το Βένετο έχει ξεκινήσει τη διαδικασία διαπραγμάτευσης και εργάζεται για την αποκατάσταση της οικονομικής της σταθερότητας τους επόμενους μήνες.
Μετά την KTM, μια άλλη ιστορική ευρωπαϊκή μάρκα μοτοσυκλετών, η Fantic Motor, αντιμετωπίζει μια περίοδο κρίσης.
Τις τελευταίες ημέρες, κυκλοφόρησε είδηση ότι ο όμιλος με έδρα το Βένετο βρίσκεται σε διαδικασία διαπραγμάτευσης, μια εξωδικαστική διαδικασία που επιτρέπει στις εταιρίες που αντιμετωπίζουν δυσκολίες να επιδιώξουν συμφωνία με τους πιστωτές για να αποφύγουν την πτώχευση.
Όταν ξεκινά μια τέτοιου είδους διαπραγμάτευση, κατόπιν αιτήματός της από το Ιταλικό Εμπορικό Επιμελητήριο, γίνεται δεκτή και η παρουσία ενός ανεξάρτητου εμπειρογνώμονα, ο οποίος διευκολύνει τις διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη. Σίγουρα τα πράγματα δεν ακούγονται καθόλου καλά.
Η κρίση της Fantic Motor δεν είναι κεραυνός εν αιθρία, επειδή η οικονομική κατάσταση της εταιρείας επιδεινώνεται από το 2023, όχι μόνο για την μάρκα Fantic αλλά και για ολόκληρο τον όμιλο, ο οποίος περιλαμβάνει επίσης την Motori Minarelli – που εξαγοράστηκε από την Yamaha το 2020, η οποία απασχολεί σήμερα περίπου 200 εργαζόμενους – και μια ακόμα εταιρία (ποδηλάτων) την Bottecchia Cicli, η οποία εξαγοράστηκε τον Ιούλιο του 2022.
Πίσω στο 2021 ήταν η έβδομη συνεχόμενη χρονιά κατά την οποία η Fantic Motor σημείωνε αύξηση, με κύκλο εργασιών 103.505.044 εκατομμυρίων ευρώ, βελτίωση 95% σε σχέση με το 2020!
Όλα πήγαιναν καλά μέχρι τότε και μετά το 2022, ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε ξανά στα 127.068.085 ευρώ, ποσό που θα μπορούσε να ήταν υψηλότερο χωρίς τα προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού.
Η επόμενη χρονιά, το 2023, ήταν κομβική όμως, η κατάσταση είχε αρχίσει να επιδεινώνεται, με τα έσοδα να μειώνονται στα 113 εκατομμύρια ευρώ και το χρέος των τραπεζών και των προμηθευτών να ξεπερνά τα 137 εκατομμύρια ευρώ.
Κατά συνέπεια, τα περιθώρια κέρδους επί των πωληθέντων προϊόντων είχαν μειωθεί στο μηδέν, εν μέρει λόγω του συνεχώς αυξανόμενου λειτουργικού κόστους και ενός ανεπαρκούς δικτύου διανομής.
Επιπλέον, και εδώ βρίσκουμε δυστυχώς ομοιότητες με την KTM, οι επενδύσεις στην ηλεκτρική κινητικότητα δεν απέδωσαν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Τα όμορφα και καλοφτιαγμένα ηλεκτρικά ποδήλατα και τα ηλεκτρικά σκούτερ της Fantic – τα πολύ κομψά και καλοφτιαγμένα Issimo – συχνά έμεναν είτε σε αποθήκες ή απούλητα στις αντιπροσωπείες.
Το 2023, υπήρξε επίσης αύξηση κεφαλαίου 30 εκατομμυρίων ευρώ: η οικογένεια Buzzi, γνωστοί επιχειρηματίες στον τομέα του τσιμέντου, απέκτησαν μερίδιο 16,2% στην Fantic Motor. Παρ’ όλα αυτά, η κρίση συνεχίστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, με αποτέλεσμα το πρώτο εξάμηνο του έτους να κλείσει με άλλη μια ζημία 13 εκατομμυρίων ευρώ.
Στο τέλος του 2024, ο πρόεδρος Maurizio Roman αντικατέστησε τον αδελφό του Mariano στο τιμόνι της Fantic Motor, επιχειρώντας να επανεκκινήσει την εταιρία, αλλά προβλήματα υγείας εμπόδισαν το έργο του.
Στην Ελλάδα η αντιπροσωπεία της Fantic είχε κινηθεί μάλλον υποτονικά και διστακτικά όσον αφορά τις μοτοσυκλέτες της ιταλικής μάρκας, το 2023 πήρε τη μεγάλη απόφαση και μπήκε στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Motocross με έναν αναβάτη ζωντανό θρύλο τον Παναγιώτη Κουζή και πήρε τον τίτλο της ΜΧ1 γράφοντας ιστορία στους ελληνικούς αγώνες, αλλά μετά δεν συνέχισε με συνέπεια τη συνεργασία της.
Μια ακόμα χαμένη ευκαιρία και της αντιπροσωπείας, αλλά και της ίδιας της Fantic ήταν η δημιουργία μιας πολύ αξιόλογης μοτοσυκλέτας σε συνεργασία με τη Yamaha, της Caballero 700 η οποία δεν προωθήθηκε σχεδόν καθόλου, παρότι αποτελούσε την “τέλεια συνταγή”: ο άξιος και “άσπαστος” κινητήρας του ΜΤ07 με ευρωπαϊκό, πλαίσιο, φρένα αναρτήσεις και περιφερειακά για την κατηγορία των retro-scrambler μοτοσυκλετών, με λογική τιμή μάλιστα.
Παρότι η Fantic έχει την τιμή να είναι η μοναδική εταιρία στον κόσμο που χρησιμοποιεί κινητήρες (και) της Yamaha δεν κατάφερε να κάνει το “ευρωπαϊκό θαύμα” που είχε υποσχεθεί.
Ευχόμαστε να βγει από το οικονομικό τέλμα και να συνεχίσει να υφίσταται όπως της αξίζει, αφού αποτελούσε μια πολύ αξιόλογη προσπάθεια.