Kάντο μόνος σου
Η best seller μοτοσυκλέτα της ελληνικής αγοράς έχει μεγαλύτερες δυνατότητες εκτός δρόμου από αυτές που θα υπέθετε κανείς, σκεπτόμενος την τιμή της και την κατηγορία στην οποία ανήκει. Πολλοί ιδιοκτήτες έχουν μπει στη διαδικασία να αναδείξουν τις δυνατότητες αυτές, είτε με απλές μετατροπές είτε με δραστικές αλλαγές που μεταμορφώνουν το Honda CB500X, σε… σχεδόν rally μοτοσυκλέτα.
Το Honda CB500X παρουσιάστηκε το 2012, στην έκθεση EICMA, για να διατεθεί στην αγορά το 2013. Αρχικά ένα crossover μοντέλο, με χυτούς τροχούς διαμέτρου 17 ιντσών και ελαστικά δρόμου, μοιραζόταν με τα άλλα μοντέλα της νέας CB500 πλατφόρμας έναν δικύλινδρο σε σειρά κινητήρα 471cc και απόδοσης 47 ίππων.
Η υποδοχή του στην αγορά ήταν πολύ καλή και από την πρώτη στιγμή φάνηκε ότι θα ηγηθεί στις πωλήσεις έναντι των «αδερφών» του μοντέλων. To 2016 έρχεται η πρώτη ανανέωση, κυρίως στυλιστική και το 2019 η Honda αποφασίζει να κάνει κάτι πολύ σπάνιο για εξέλιξη μοντέλο, να του αλλάξει κατηγορία.
Έτσι, από crossοver το CB500X ξεκίνησε μια νέα καριέρα ως On–Off μοντέλο, με μπροστινό τροχό 19 ιντσών, ελαστικά διπλής χρήσης, μεγαλύτερες διαδρομές αναρτήσεων και μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος.
Τις αλλαγές αυτές υπογράμμιζαν εμφανισιακά ή νέα σχεδίαση αλλά και εργονομικά, η αλλαγή στη θέση οδήγησης. Με διευρυμένο το πεδίο χρήσης, το CB500X πλέον αποτελούσε (και συνεχίζει να αποτελεί) έναν αντικαταστάτη των πάλαι ποτέ μονοκύλινδρων Οn–Off, μιας κατηγορίας που αγαπήθηκε όσο λίγες στη χώρα μας… και δεν υπάρχει πλέον.
Διαφορετικά τα χαρακτηριστικά απόδοσης του δικύλινδρου κινητήρα έναντι των μονοκύλινδρων βέβαια, αλλά επί της ουσίας περί αυτού πρόκειται.
Δεν είναι λοιπόν καθόλου τυχαίο ότι το CB500X είναι η best seller μοτοσυκλέτα της ελληνικής αγοράς, καθότι οι προδιαγραφές και οι κινητήρες αλλάζουν, το ελληνικό οδικό δίκτυο, όχι, και το συγκεκριμένο μοντέλο εξυπηρετεί εξίσου καλά με τα μονοκύλινδρα του παρελθόντος τις ανάγκες των αναβατών.
Πώς τα πάει λοιπόν το Honda CB500X εκτός δρόμου; Εξαιρετικά, με βάση βέβαια αυτά που «υποχρεούται» να πράξει, δηλαδή να διασχίσει απροβλημάτιστα χωματόδρομους μέτριας δυσκολίας χωρίς να ταλαιπωρήσει ή να αγχώσει ακόμα και αναβάτες μικρής εμπειρίας. Είναι όμως ακριβώς αυτή η ευκολία στον χειρισμό, η αίσθηση μικρού βάρους και η προσαρμοστικότητα της μοτοσυκλέτας που ανοίγει την όρεξη για κάτι περισσότερο.
Το κυνήγι του «περισσότερου» δεν έχει ταβάνι φυσικά και τα πράγματα μπορούν να ξεφύγουν εύκολα, μαζί με το κόστος, ωστόσο υπάρχουν τρόποι να αναβαθμιστεί το CB500X σε κάτι πιο ικανό και με μεγαλύτερες εκτός δρόμου ικανότητες, με βελτιώσεις στα σημεία ή με μια συνολική αναβάθμιση.
Σε ό,τι αφορά τον κινητήρα, πραγματικά δεν χρειάζεται να πειραχτεί τίποτα. Η ισχύς του μοτέρ είναι απλωμένη σε όλο το εύρος των στροφών λειτουργίας και αποδίδεται γραμμικά, ενώ βρίσκεται σε απόλυτη ισορροπία με τα περιφερειακά και το πλαίσιο. Αυτά τα χαρακτηριστικά είναι επιθυμητά εκτός δρόμου και τυχόν αναζήτηση κρυμμένων ίππων ίσως τελικά διαταράξει τις ισορροπίες αυτές.
Το πρώτο που χρειάζεται το CB500X αν οι επισκέψεις στο χώμα είναι συχνές, είναι λάστιχα. Κάτι σε πιο «τρακτερωτό» με 50-50 μοιρασμένες δυνατότητες εκτός και εντός δρόμου, μπορεί να μεταμορφώσει τη συμπεριφορά του, έχοντας βέβαια επίγνωση ότι στην άσφαλτο ενδεχομένως θα παράγεται περισσότερος θόρυβος στην κύλιση.
Το επόμενο βήμα είναι η προστασία. Μια μεταλλική ποδιά θα προφυλάξει την κάτω πλευρά του κινητήρα από τις πέτρες που θα εκτοξεύει το μπροστινό λάστιχο κατά τις «στενές» επαφές της καρίνας με βραχάκια και κλαδιά.
Τα προστατευτικά κάγκελα είναι επίσης κάτι απαραίτητο, γιατί οι πτώσεις στο χώμα είναι συχνό φαινόμενο και κανείς δεν θέλει αυτές να κοστίζουν χρυσάφι σε αλλαγή σπασμένων και γρατζουνισμένων πλαστικών, φλας και άλλων επί μέρους τμημάτων.
Στο χώμα επίσης κατά κανόνα οδηγούμε όρθιοι, οπότε η θέση και το ύψος του τιμονιού πρέπει να ρυθμιστούν αναλόγως για να βολεύουν σε αυτή τη στάση.
Καβαλέτα και νέο τιμόνι, είναι σαφώς αλλαγές υψηλής προτεραιότητας αν ψάχνεστε στον συγκεκριμένο τομέα, ενώ μεγάλη σημασία πρέπει να δοθεί και στα μαρσπιέ που καλό είναι να φέρουν αφαιρούμενα λάστιχα, ώστε να αποκαλύπτεται το οδοντωτό σχαράκι που προσφέρει πιο σίγουρη στήριξη του ποδιού, ειδικά στην περίπτωση που έχουμε να κάνουμε με νερά και λάσπες.
Οι αναρτήσεις του CB500X έχουν αποκτήσει μεγαλύτερες διαδρομές από το 2019, με το πιρούνι στα 150mm και τον πίσω τροχό να αποκτά επίσης +17mm διαδρομής, ενώ προσφέρεται προφόρτιση ελατηρίου και στα δύο άκρα ως ρύθμιση. Ένα πρώτο στάδιο αναβάθμισης είναι οι αλλαγές λαδιών και ελατηρίων, που θα προσδώσουν στις αναρτήσεις συγκεκριμένα χαρακτηριστικά απόδοσης, βάσει των κιλών του αναβάτη, του πρόσθετου φορτίου και του στυλ οδήγησης.
Μια πιο δραστική επέμβαση είναι η αλλαγή του πίσω αμορτισέρ με μια πλήρως ρυθμιζόμενη μονάδα και αν κάποιος φτάσει σε αυτό το σημείο, καλό είναι να αλλάξει και τους τροχούς με ακτινωτούς, οι οποίοι ταιριάζουν καλύτερα στο εκτός δρόμου πεδίο, λόγω των εγγενών χαρακτηριστικών απόσβεσης που παρουσιάζουν σε σύγκριση με τους χυτούς.
Σε κάθε περίπτωση, καλό είναι όσοι επιχειρήσουν κάτι από τα παραπάνω, να τα πράξουν απευθυνόμενοι σε εξειδικευμένα καταστήματα και καταρτισμένους τεχνικούς.
Σημειώνεται δε, ότι και οι κάτοχοι CB500X 2013-2018 μπορούν να ακολουθήσουν αυτόν τον δρόμο, όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες του άρθρου, αλλά σε αυτή την περίπτωση, η αλλαγή του μπροστινού τροχού με 19” και η αναζήτηση τρόπου για αύξηση της διαδρομής των αναρτήσεων είναι επιβεβλημένες αλλαγές.
Πηγή, φωτογραφίες: www.cb500xadventure.com