Με στόχο τον περιορισμό των επιδόσεων και την αύξηση του ανταγωνισμού
Περιορισμοί και αλλαγές των κανονισμών στα MotoGP. Ήταν κάτι που επρόκειτο να συμβεί. Ήταν αναμενόμενο, επαναλαμβάνεται κατά καιρούς και αποτελεί μηχανισμό “ρύθμισης-περιορισμού” των εξωφρενικών επιδόσεων και του υψηλού κόστους συμμετοχής στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ταχύτητας, ιδίως στην κορυφαία κατηγορία των MotoGP. Kι έτσι από το 2027 οι τεχνικοί κανονισμοί στη μεγάλη κατηγορία του Πρωταθλήματος θα αλλάξουν ριζικά.
Λίγο μετά τον ερχομό της νέας ιδιοκτήτριας εταιρίας των MotoGP Liberty… έρχονται περιορισμοί και αλλαγές κυρίως σε κυβισμό κινητήρων, βάρος και αεροδυναμικά βοηθήματα, εκτός των άλλων.
Αυτό που θέλουν να πετύχουν οι διοργανωτές είναι η συγκράτηση των επιδόσεων – που δείχνουν να μην έχουν τέλος! – αλλά και η αύξηση του συναγωνισμού, άρα και του θεάματος.
Έτσι οι αλλαγές που θα δούμε στη μεγάλη κατηγορία, αυτή των MotoGP από το 2027 θα είναι κυρίως η μείωση του κυβισμού (άντε πάλι…) των κινητήρων από τα 1.000 cc στα 850, με μείωση της διαμέτρου από τα 81 στα 75 mm, κάτι που όπως επιθυμούν οι διοργανωτές στοχεύει στη μείωση της τελικής ταχύτητας και την αύξηση της αξιοπιστίας και του χρόνου ζωής των κινητήρων.
Παράλληλα, με αυτόν τον τρόπο υποτίθεται πως έτσι θα υπάρχει μεγαλύτερη συγγένεια των αγωνιστικών κινητήρων με αυτών της παραγωγής. Το τελευταίο πέφτει στο κενό, μιας και οι κινητήρες 850 κυβικών παραγωγής είναι… πόσοι; Άντε να το δεχθούμε λέγοντας πως στα 800-900 κυβικά κυκλοφορούν μερικοί στην αγορά…
Μικρότερο αριθμό κινητήρων θα έχει στη διάθεσή του ο κάθε αναβάτης κατά τη διάρκεια μίας αγωνιστικής χρονιάς, κι από τους επτά που έχει τώρα θα κατέβει στους έξι, αφού, σου λέει η Dorna πως “μια και θα είναι πιο ανθεκτικοί στο πέρασμα του χρόνου και στη χρήση, θα σου κλέψουμε έναν”.
Το ελάχιστο βάρος των μοτοσυκλετών θα μειωθεί από τα 157 στα 153 κιλά.
Αλλαγή θα υπάρξει από το ’27 και στα καύσιμα που θα είναι 100% βιώσιμα, δηλαδή συνθετικά, από το 40% που είναι τώρα. Ταυτόχρονα θα μικρύνουν και τα ρεζερβουάρ (κάτι που μειώνει περεταίρω και τις επιδόσεις): στα 11 λίτρα θα κατέβουν τα ρεζερβουάρ (από τα τωρινά 12) για τους αγώνες Sprint και στα 20 λίτρα (από τα 22) για τον κανονικό αγώνα.
Περιορισμοί θα υπάρχουν και στην αεροδυναμική, με σκοπό να μειωθεί η “αρνητική” αεροδυναμική που εισπράττουν οι αναβάτες που ακολουθούν, σε μορφή περιδινήσεων που μπορούν να τους οδηγήσουν σε πτώση.
Έτσι το πλάτος του ανώτερου τμήματος του φέρινγκ θα είναι 50 mm πιο μικρό – από 600 στα 550 mm – και το ρύγχος του φέρινγκ να υποχωρήσει κατά 50 mm.
Οι εταιρίες θα μπορούν να αλλάξουν μία φορά ανά αγωνιστική σεζόν την αεροδυναμική της ουράς της μοτοσυκλέτας τους, ενώ πολύ σημαντικό είναι πως θα απαγορευτούν τα συστήματα ρύθμισης ύψους των μοτοσυκλετών, καθώς και του συστήματος εκκίνησης. Αμφότερα θα θεωρούνται ότι παρεμβαίνουν και “ευνουχίζουν” τις ικανότητες των αναβατών.
Επίσης από το 2027 θα συμβεί ένα ακόμα πράγμα που έχει μεγάλη σημασία για όλο τον χώρο και δεν είναι άλλο από την ελεύθερη πρόσβαση στα δεδομένα GPS όλων των αγωνιστικών ομάδων! Κάτι που μέχρι σήμερα ήταν επτασφράγιστο μυστικό!
Κι έτσι οποιοσδήποτε αγωνιζόμενος, τεχνικός, ομάδα κ.λπ. θα έχει πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα όλων των αναβατών του αγώνα! Μέχρι σήμερα για να αποκτηθούν οι πληροφορίες αυτές, απαιτούνταν παρασκήνια και βιομηχανική κατασκοπεία.
Ελπίζουμε όλα αυτά τα νέα μέτρα να φέρουν περισσότερους κατασκευαστές (ακούγεται πως έρχεται η BMW και μπορεί να επιστρέψει η Kawasaki και η Suzuki) στα MotoGP και μεγαλύτερο ανταγωνισμό μέσα στην πίστα, παρά “μονοκρατορίες” και μονοπώλια….