Μοτοσυκλέτα… με φιάλη
Η ινδική εταιρία Bajaj αποκάλυψε τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας που κατέθεσε για δύο νέες μοτοσυκλέτες, οι οποίες κινούνται με φυσικό αέριο CNG. Η τοποθέτηση του ρεζερβουάρ αερίου και η αναδιάρθρωση της διάταξης διαφόρων τμημάτων ήταν μια πρόκληση για έναν από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές δίτροχων παγκοσμίως.
Η Bajaj, η πανίσχυρη αυτή ινδική εταιρία, έχει επίσης μετοχές και συνεργασίες με γνωστές μάρκες, όπως η Triumph και η KTM, και παρόλο που οι μοτοσυκλέτες της επικεντρώνονται σε πολύ συγκεκριμένες αγορές, όπως οι ασιατικές, η ικανότητα παραγωγής, διανομής και πωλήσεων είναι τεράστια.
Λοιπόν, μιας και μιλάμε για έναν γίγαντα των δύο τροχών, η είδηση ότι η Bajaj ετοιμάζει μια μοτοσυκλέτα με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) μπορεί να είναι πολύ πιο σημαντική από ό,τι θα φαινόταν αρχικά.
Το φυσικό αέριο δεν είναι κάτι νέο για την Bajaj, αφού η ινδική εταιρία διαθέτει μεγάλη εμπειρία στην κατασκευή τρίτροχων οχημάτων, όπως rickshaw (τα τρίτροχα ταξί της Ινδίας), που έχουν δυνατότητα χρήσης CNG αντί για βενζίνη, ντίζελ ή υγραέριο.
Σημειώστε πως η παραγωγή των ricksaw (ρίκσο) είναι γύρω στις 60.000 με 70.000 μονάδες το μήνα!
Το CNG είναι μια ευρέως διαθέσιμη πηγή ενέργειας στην Ινδία και είναι επίσης σχετικά φθηνό, επομένως η χρήση αυτής της τεχνολογίας στις μοτοσυκλέτες θα ήταν απολύτως λογική.
Αυτό που βλέπουμε στις νέες αιτήσεις ευρεσιτεχνίας για τις καινούριες μοτοσυκλέτες CNG της Bajaj, είναι δύο διαφορετικά σχέδια που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Πριν λίγο καιρό, στις αρχές της χρονιάς, ο διευθυντής της εταιρίας, Rajiv Bajaj, επιβεβαίωσε τα σχέδια της μάρκας να λανσάρει μια σειρά από μοτοσυκλέτες CNG και μέχρι τον Ιούνιο του ’24 πρωτότυπα θα βγούν στους δρόμους για δοκιμές.
Το CNG έχει ορισμένα πλεονεκτήματα έναντι της βενζίνης. Είναι πρακτικά μεθάνιο, καθιστώντας το σημαντικά λιγότερο ρυπογόνο από τη βενζίνη ή το ντίζελ.
Εκπέμπεται πολύ λιγότερο μονοξείδιο του άνθρακα, λιγότεροι υδρογονάνθρακες, λιγότερα οξείδια του αζώτου και λιγότερα σωματίδια, ενώ η μεγάλη πρόκληση έγκειται στον να βρεθεί χώρος πάνω στη μοτοσυκλέτα ώστε να τοποθετηθούν τα μεγάλα ρεζερβουάρ (ή φιάλες αν προτιμάτε) του CNG.
Αν κοιτάξουμε τις πατέντες της Bajaj, βλέπουμε ότι οι δεξαμενές φυσικού αερίου εκτείνονται σχεδόν σε όλο το μήκος ολόκληρου του πλαισίου, μια σωληνωτή κατασκευή ειδικά σχεδιασμένη για την περίσταση, που ξεκινάει από το λαιμό και φτάνει μέχρι την ουρά της μοτοσυκλέτας!
Αυτό σημαίνει ότι ο κινητήρας πρέπει να βρίσκεται πολύ χαμηλά και να μην είναι μεγάλος, επομένως επιλέγεται ένας μονοκύλινδρος κινητήρας που έχει σχεδόν οριζόντιο κύλινδρο (όπως τα παπιά π.χ.)
Παράλληλα υπάρχει και ένα μικρό, βοηθητικό ρεζερβουάρ καυσίμου, σαν ρεζέρβα όταν “μείνει” η μοτοσυκλέτα από αέριο.
Τόσο οι τάπες πλήρωσης αερίου όσο και αυτές τις βενζίνης βρίσκονται στη συνήθη θέση μιας κοινής μοτοσυκλέτας, ακριβώς μπροστά από τον αναβάτη, δίπλα-δίπλα, ενώ προστίθενται επίσης μανόμετρο και ρυθμιστής για το ρεζερβουάρ CNG.
Αν και δεν έχουμε επίσημα στοιχεία, μπορούμε να φανταστούμε ότι οι φιάλες συμπιεσμένου φυσικού αερίου είναι πιθανό να προσθέσουν επιπλέον βάρος και ότι οι κινητήρες CNG δεν θα είναι τόσο ισχυροί όσο οι αντίστοιχοι της βενζίνης, αλλά αυτός δεν είναι ο στόχος της Bajaj.
Ο ανεφοδιασμός με CNG σε καθημερινή βάση θα ήταν πρόβλημα στην Ευρώπη, αλλά όχι και στην Ινδία, όπου μπορεί να γίνει εύκολα σε πρατήρια καυσίμων και σε χαμηλότερη τιμή από τη βενζίνη. Έτσι, αυτές οι μοτοσυκλέτες μπορούν να γίνουν μια ρεαλιστικά οικονομική και δελεαστική εναλλακτική λύση.