MotorBike.gr

KTM 390 Duke 2023, Super Test: Το μικρό θεριό!

02/02/2024

Φροντιστήριο σπορ οδήγησης

*Κυβισμός: 373 cc * Ιπποδύναμη: 44 ίπποι, στις 9.000 rpm * Τελική: 172 km/h (πραγματική) *Βάρος: 149 kg * Τιμή: 6.290 ευρώ (Φεβρ. ’24)

Το KTM 390 Duke, μοντέλο του 2023 είναι το καλύτερο μέσον για να κάνεις ιδιαίτερα μαθήματα υψηλής οδήγησης δίνοντάς σου μια καλή γεύση για το πως δουλεύουν οι καλές, ευρωπαϊκές μοτοσυκλέτες που κοστίζουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Κείμενο: Γ. Α. Motorbike, Φωτογραφίες: Οδυσσέας Σολωμού

Λίγο πριν την ανανέωση του 390 Duke που θα φέρει το 2024 οδηγούμε το υπάρχον μοντέλο του 2023, το οποίο διατίθεται μάλιστα τώρα σε τιμή προσφοράς, με δώρο το Quickshifter+ στα 6.290 ευρώ.

Τα KTM 390 Duke δεν είναι τυχαία μοντέλα, αλλά από τα πιο ποθητά ειδικά στους κύκλους των νεότερων αναβατών. Γιατί τα Duke και στην Ελλάδα έχουν μια φήμη που ξεπερνάει το όνομά τους.

Τα KTM Duke γενικά στην Ευρώπη συχνά-πυκνά, ειδικά για τους μεγαλύτερους κυβισμούς, αναφέρονται σαν “Beasts”, σαν “τέρατα” και με αυτή τη λογική το 390 είναι ένα “μικρο-τέρας”, ένα “τερατάκι”, με την καλή έννοια πάντοτε …

Η KTM γνωρίζοντας ότι ο ανταγωνισμός κάνει δυνατά βήματα στην κατηγορία των ελαφρών μικρο-μεσαίων γυμνών μοτοσυκλετών φροντίζει ανά τακτά διαστήματα να τα ανανεώνει σε μεγάλο βαθμό. Αυτό είχε συμβεί και στο 390 Duke που είχαμε στα χέρια μας, αυτό θα συμβεί φυσικά και στο μελλοντικό μοντέλο που θα το αντικαταστήσει.

H ιδιαίτερη αυτή μοτοσυκλέτα εμφανίστηκε πρώτη φορά πριν από 11 χρόνια, το 2013, και είναι καρπός της ΚΤΜ με την συνιδιοκτήτρια ινδική εταιρία κολοσσό Bajaj. Στόχος ήταν εκτός από το να προσφέρει μια καλή γεύση του “τί σημαίνει ΚΤΜ” στον πολύ κόσμο, στα μικρομεσαία κυβικά, ήταν να καλύψει όλες τις χρήσεις του ανθρώπου της πόλης που είναι και μοτοσυκλετιστής: από την καθημερινή μετακίνηση στη δουλειά, μέχρι τη διασκέδαση σε σπορ διαδρομές τα Σαββατοκύριακα.

Η δεύτερη γενιά των 390 Duke εμφανίστηκε το 2017 και αναβαθμίστηκε σε μεγάλο βαθμό, ενώ μετά τις προδιαγραφές Euro4 ήρθαν οι προδιαγραφές Euro5 που οδηγούμε σήμερα, με την ιπποδύναμη να παραμένει στους 44 ίππους…

 

 

Ακολουθώντας πιστά τις εξεζητημένες, καλαίσθητες και φουλ επιθετικές γραμμές της οικογένειας των Duke το 390 είναι φυσικά έτοιμο να προκαλέσει τα βλέμματα των παρατηρητών στο δρόμο: δεν είναι λίγοι αυτοί που το χαζεύουν όταν είναι σταματημένο, διαθέτοντας βεβαίως το πλεονέκτημα του έντονου πορτοκαλί χρώματος, των αιχμηρών πλαϊνών καπακιών του ρεζερβουάρ και του πολύ όμορφου“διαιρετού” διπλού προβολέα.

Τα γραφικά είναι περίτεχνα και γενικά η μοτοσυκλέτα δείχνει μεγαλύτερη από τον κυβισμό της, ένα ακόμα πλεονέκτημα για τους νεαρούς αναβάτες που με αυτόν τον τρόπο θα “κάνουν το κομμάτι” τους, θα επιδείξουν το δίτροχο “καμάρι” τους στον κόσμο. Ένα θέμα (η επίδειξη) που είναι σημαντικό θέμα σε μια μεγάλη μερίδα μοτοσυκλετιστών.

Το ντεπόζιτο δεν είναι μικρό στα 13,4 λίτρα ενώ η μυτερή, ελαφρώς ανασηκωμένη ουρά δημιουργείται από ένα υπέροχο σωληνωτό υποπλαίσιο που “βυθίζεται” μέσα της με κομψότητα.

Η ποιότητα κατασκευής είναι πολύ καλή παντού και προσεγμένη μέχρι λεπτομέρειας, ανώτερη της τιμής της μοτοσυκλέτας, ενώ εξίσου καλό είναι και το φινίρισμα.

Ο μονοκύλινδρος κινητήρας του KTM 390 Duke είναι παλιός γνώριμος και συνεχίζει να έχει κυβισμό 373,2 cc, δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής, 4 βαλβίδες και ηλεκτρονικό ψεκασμό της Bosch.

Η ιπποδύναμή του φτάνει τους 44 ίππους (άρα άνετα μπορεί να οδηγηθεί με δίπλωμα Α2) στις 9.000 rpm και η ροπή στα 37 Nm στις 7.000 rpm.

Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι έξι σχέσεων και ο μαλακός στη μανέτα συμπλέκτης είναι μερικής ολίσθησης.

Το σωληνωτό πλαίσιο εμφανές και καλαίσθητο όπως πάντα, είναι τύπου χωροδικτυώματος, είναι φτιαγμένο από σωλήνες στρογγυλής και οβάλ διατομής, με τον κινητήρα να κρέμεται από αυτό (τύπου διαμάντι).

Ένα ανάποδο πιρούνι της WP χωρίς ρυθμίσεις, με μαύρα στελέχη και καλάμια μεγάλης διαμέτρου 43 mm έχει διαδρομή 142mm και ελέγχει με άριστο τρόπο, όπως θα δούμε παρακάτω, το μπροστινό μέρος του 390.

Αυτό ακριβώς κάνει και το μονό πίσω αμορτισέρ που συνδέεται με το πολύ καλής κατασκευής και όμορφο, χυτό αλουμινένιο ψαλίδι απευθείας, χωρίς συνδέσμους, προσφέροντας διαδρομή τροχού 150mm. Η προφόρτιση του ελατηρίου του αμορτισέρ ρυθμίζεται σε έξι θέσεις.

Το μεταξόνιο είναι στα 1.375 mm και το ύψος σέλας τα 830 mm. Το βάρος δεν ξεπερνάει (με κενό το 390) τα 150 κιλά.

Στα φρένα συναντάμε έναν μπροστινό δίσκο στα – πολλά – 320 mm, με ακτινική δαγκάνα της Bybre (ινδική θυγατρική της Brembo) 4 εμβόλων.

Ο πίσω τροχός φοράει δισκόφρενο διαμέτρου 230mm με πλευστή δαγκάνα ενός εμβόλου.

Στον στάνταρ εξοπλισμό διατίθεται δικάναλο ABS, το οποίο μάλιστα έχει και δυνατότητα Supermoto Mode, απενεργοποίησής του στον πίσω τροχό.

Οι πολύμπρατσες μαύρες χυτές ζάντες αλουμινίου είναι 17 ιντσών (με πλάτος 110 μπροστά και 150 πίσω). Τα λάστιχα έχουν διαστάσεις 110/70 μπροστά και 150/60 πίσω.

Στο Δρόμο – Η ώρα της Δοκιμής

Από την στιγμή που αρχίζεις να την περιεργάζεσαι, μέχρι τη στιγμή που ανεβαίνεις στη σέλα της, και την οδηγείς αυτή η μοτοσυκλέτα (όπως και οι περισσότερες ΚΤΜ εξ άλλου) σε βάζει κανονικότατα “στην πρίζα”!

Η θέση οδήγησης τοποθετεί τον κορμό όρθιο στη σέλα με λίγο βάρος να πέφτει στους καρπούς του, ενώ το τιμόνι είναι ψηλά τοποθετημένο.

Το μεγάλο πλάτος του ανισόπαχου, σωληνωτού τιμονιού βοηθάει στον εύκολο και πλήρη έλεγχο της μοτοσυκλέτας, αλλά δυσκολεύει κατά τη διήθηση μέσα στην πόλη, όπου πρέπει να προσέχεις μην χτυπήσεις (υπάρχουν αντίβαρα στα άκρα του) σε καθρέφτες αυτοκινήτων.

Επίσης έχει μικρό κόψιμο δεξιά-αριστερά (εγγενές πρόβλημα των naked) κάτι που θα δυσκολέψει στους αργούς κυρίως επιτόπιους ελιγμούς και πουθενά αλλού.

Οι μανέτες είναι καλοσχεδιασμένες και ρυθμιζόμενες (στα συν του 390) με τα γόνατα του αναβάτη να ενσωματώνονται πολύ καλά στις εσοχές του ντεπόζιτου και να έχουν στήριξη.

Η σέλα είναι πλατιά με λίγο φαινομενικά, αλλά καλό αφρώδες υλικό που προσφέρει άνετες βόλτες, ειδικά όταν μιλάμε για τέτοιας κατηγορίας μοτοσυκλέτα.

Μπροστά από το τιμόνι υπάρχει η κεντρική κλειδαριά (στην κυριολεξία) μπροστά από το ντεπόζιτο – που κλειδώνει με έναν πείρο την ανώτερη πλάκα του τιμονιού.

Στην περιοχή αυτή κυρίαρχη είναι η πολύ καλαίσθητη και χρήσιμη ψηφιακή οθόνη TFT που διαθέτει πλήθος ενδείξεων που θα κάνει τους γκατζετάκηδες να χαρούν και τους πιο παραδοσιακούς να αρχίσουν το φροντιστήριο του εγχειριδίου χρήστη.

Η οθόνη έχει δυνατότητα συνδεσιμότητας με το κινητό του αναβάτη μέσω Bluetooth, με τις εντολές να δίνονται μέσω βολικού πολυ-διακόπτη στο αριστερό άκρο του τιμονιού.

Το πλατύ τιμόνι που λέγαμε παραπάνω είναι γρήγορο και ακριβέστατο (γνήσιο ΚΤΜ) στις αντιδράσεις του, αφού έχει να κάνει με ένα πολύ καλό ανάποδο πιρούνι με σωστή στήριξη (η κάτω πλάκα έχει τρεις βίδες σε κάθε της πλευρά!) καθώς και ένα μελετημένο “ζύγισμα” του συνόλου, με σοφή κατανομή κέντρου βάρους.

Όλα αυτά δίνουν ένα εξαιρετικό κράτημα σε οποιοδήποτε στροφές, ακόμα και σε υψηλές ταχύτητες.

Η ροπή του κινητήρα στις χαμηλές στροφές δεν είναι ιδιαίτερα πολλή, ο μονοκύλινδρος τετραβάλβιδος αισθάνεται καλύτερα στις μεσαίες και υψηλές στροφές.

Μικρούς “δισταγμούς” εμφανίζει ο ψεκασμός στις λίγες στροφές, με την τεχνική αντιμετώπισής τους να είναι η συνοδευτική χρήση του συμπλέκτη στο άνοιγμα-κλείσιμο του γκαζιού, που “μαλακώνει” τα μικρά σκαλοπάτια της τροφοδοσίας.

Ο συμπλέκτης στο πάτημά του είναι αρκετά μαλακός, αλλά έχει on/off λειτουργία, αφού η λειτουργική διαδρομή του είναι μικρή.

Αντίστοιχα το κιβώτιο των ταχυτήτων είναι μαλακό στη λειτουργία του, με πολύ καλή κλιμάκωση, αλλά με κάπως μεγάλες διαδρομές στο λεβιέ.

Η χαρά του 390 δεν είναι η αργή κίνηση στην πόλη, μια υπηρεσία που μπορεί μεν να προσφέρει (βλ. Όρθια θέση οδήγησης και μικρό βάρος σε ένα στενό σύνολο), αλλά το φόρτε του είναι η γρήγορη, σπορ οδήγηση.

Εκεί διαπρέπει, δείχνει το ανάστημά του, καθώς και τον λόγο για τον οποίο δημιουργήθηκε: για να προσφέρει oδηγικές εμπειρίες γεμάτες συγκινήσεις και όχι μόνο μια απλή μετακίνηση.

Όλη η ζωντάνια του ισχυρού κινητήρα έρχεται μετά τις 3.000 rpm με το σύνολο να γίνεται ένα με τον αναβάτη, αφού πλαίσιο, μικρό βάρος και πλαίσιο φτιάχνουν ένα τελικό αποτέλεσμα που βρίσκεται πάνω από τα επίπεδα της κατηγορίας.

Οι αναβάτες που θέλουν σπορ συμπεριφορές σε όλες τις περιπτώσεις θα βρουν το μοντέλο που τους ταιριάζει, με το στροφόμετρο να δείχνει μέχρι και 10.000 rpm.

Η ιπποδύναμη που φτάνει στον πίσω τροχό είναι κοντά στους 40 ίππους, ενώ η μέγιστη πραγματική ταχύτητα μετρήθηκε στα 172 km/h. Στην επιτάχυνση 0-400 μέτρων το Duke χρειάστηκε 13,9 δευτερόλεπτα, ενώ τα 100 km/h στα 5,0 δευτερόλεπτα.

Μιας και πιάσαμε τον τομέα της απόδοσης η κατανάλωση του αποδοτικού τετραβάλβιδου κινητήρα μετρήθηκε στα 4,0 λίτρα στα 100 km με ήπια χρήση, και στα 5,0 λίτρα με γρήγορη οδήγηση, οπότε μια αυτονομία στα 300 περίπου χιλιόμετρα από το 13,4 λίτρων ντεπόζιτο είναι εφικτή.

Η οδική συμπεριφορά του 390 Duke είναι από τις καλύτερες που μπορεί να συναντήσει κάποιος σε μοτοσυκλέτα μεσαίου κυβισμού, αφού ακόμα και σε γρήγορες στροφές με κλίση μπορεί να αλλάξει αν χρειαστεί κατεύθυνση – κλείνοντας για παράδειγμα τη γραμμή της στροφής – με άνεση και ασφάλεια.

Έτσι το 390 Duke γίνεται απίθανο παιχνίδι σε επαρχιακούς δρόμους με καλή άσφαλτο (κατά προτίμηση) με μπόλικες στροφές, όπου μοιράζει απλόχερα διασκέδαση στον αναβάτη του χωρίς τον παραμικρό δισταγμό.

Οι αναρτήσεις του είναι αρκετά μαλακές για να δίνουν άνεση και τόσο σκληρές ώστε να μην ζορίζονται στη σπορ οδήγηση, με το πιρούνι να αποτελεί τον σημαντικότερο συνεργάτη στη γρήγορη οδήγηση.

Τα λάστιχα της Continental (που είναι κατασκευασμένα στην Κορέα!) προσφέρουν καλή πρόσφυση σε όλες τις περιπτώσεις και αποτελούν καλούς συνεργάτες στο καλό ζευγάρι αναρτήσεων του 390.

Ο μπροστινός μεγάλος δίσκος έχει δύναμη, αίσθηση και αποτελεσματικότητα, με το ABS να δουλεύει επικουρικά στα δύσκολα, ενώ το πίσω φρένο έχει δύναμη αλλά όχι αίσθηση, με το ABS να επεμβαίνει απότομα.

Στις μετρήσεις φρεναρίσματος το ΚΤΜ 390 Duke χρειάστηκε 38 μέτρα για να σταματήσει από τα 90 km/h και 11,7 μέτρα για να σταματήσει από τα 50 km/h, επιδόσεις κοντά στα επίπεδα της κατηγορίας.

Συμπέρασμα και γνώμη

Η KTM μεθοδικά μετέτρεψε σταδιακά τα Duke της από οικογένεια μοντέλων supermotard, σε “καθαρόαιμα” γυμνά streetfighter, που υιοθέτησαν το δικό τους επιθετικό και “θυμώδη” σχεδιαστικό δρόμο, με μια καλά διαφοροποιημένη προσωπικότητα, που ξεχωρίζει σε σχέση με τους ανταγωνιστές του.

Η εικόνα των Duke γενικότερα, αλλά και του 390 Duke ειδικότερα δεν απέχει καθόλου από την απόδοσή τους. Η λέξη κλειδί είναι “αποτελεσματικότητα” και ξεκάθαρος ο σκληροπηρυνικός χαρακτήρας τους.

Η ομορφιά του ΚΤΜ 390 Duke είναι το απίθανο αυτό δέσιμο μεταξύ όλων των τομέων – κινητήρας, πλαίσιο, αναρτήσεις, φρένα – που δημιουργούν ένα άριστο σύνολο με εξαιρετική οδική συμπεριφορά… και δύσκολα θα το κερδίζει ο ανταγωνισμός.

(*Αυτή την περίοδο – Φεβρουάριος 2023 – το 390 Duke προσφέρεται από την αντιπροσωπεία στη μειωμένη τιμή των 6.290 ευρώ ενώ μαζί δίνεται δώρο το Quickshifter+)

Περισσότερες πληροφορίες: www.ktm.com

Λεπτομέρειες & Παρατηρήσεις

  • Το καζανάκι της εξάτμισης είναι ογκώδες και εμφανές αφού “τρυπάει” το κομψό ψαλίδι και βρίσκεται ανάμεσα σε μονό αμορτισέρ και κινητήρα
  • Τα φώτα είναι πολύ καλά, με ισχύ και καλή, πυκνή δέσμη
  • Πολύ χρήσιμοι είναι οι φωτιζόμενοι διακόπτες τη νύχτα
  • Ναι, ο οδηγός κάθεται πολύ καλύτερα από τον συνεπιβάτη, αφού χονδρικά οι περισσότερες naked είναι φτιαγμένες για ένα άτομο
  • Οι μοντέρνοι καθρέφτες είναι ταιριαστοί με την εμφάνιση αλλά μέτριας απόδοσης.
  • Δεν θα ήταν λάθος, αν κάποιος ήθελε ακόμα πιο καλές επιδόσεις και επιταχύνσεις να κοντύνει την τελική μετάδοση-σχέσεις
  • Η οθόνη TFT είναι τόσο λειτουργική και κομψή που απορείς πως δεν την έχουν αντιγράψει κι άλλοι κατασκευαστές. Χαίρεσαι να την κοιτάζεις
  • Η κόρνα έχει μέτρια ένταση, ενώ οι σπορ καθρέφτες προσφέρουν καλό οπτικό πεδίο στον αναβάτη για το μέγεθός τους
  • Η τάπα του ρεζερβουάρ είναι αεροπορικού τύπου- χωνευτή και ανοίγει ανάποδα
  • Τα φλας είναι μικρά… αλλά αποτελεσματικά

Θετικά στοιχεία

  • Εμφάνιση-Φινίρισμα
  • Χαρακτήρας – Κράτημα
  • Κινητήρας – Επιδόσεις
  • Φώτα

Χρειάζεται βελτίωση

  • Συνεπιβάτης
  • Αίσθηση πίσω φρένου
  • Κόψιμο τιμονιού
KTM 390 DUKE – ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΤΙΜΗ: 6.290 ευρώ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος, κυβισμού 373,2cc, με 2 ΕΕΚ και 4 βαλβίδες, τροφοδοσία με ψεκασμό

ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ: 44 hp, στις 9.000 rpm

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΜΠΡΟΣΤΑ/ ΠΙΣΩ: Τηλεσκοπικό ανάποδο πιρούνι, με καλάμια διαμέτρου 43 mm, διαδρομής 142 mm / Ένα αμορτισέρ, διαδρομής τροχού 150mm

ΦΡΕΝΟ ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ: Δίσκος διαμέτρου 320 mm, δαγκάνα 4 εμβόλων / Δίσκος διαμέτρου 230 mm, δαγκάνα 1 εμβόλου, με ABS

ΤΡΟΧΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ/ΠΙΣΩ: 17 ιντσών / 17 ιντσών (διαστάσεις ελαστικών 110/70 μπροστά, 150/60 πίσω)

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 1.375 mm

ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ: 830mm

ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: 13,4 lt

ΒΑΡΟΣ: 150 kg (άδεια)

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: www.ktm.com

 

 

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!