Ο Δαβίδ, στις πόλεις
Τι δουλειά έχει ένα μικρό, ταπεινό μονοκύλινδρο μοτοσυκλετάκι 125 κυβικών σε έναν κόσμο γεμάτο σκούτερ και παπιά; Παλεύει να χαράξει δρόμους προς τη δική του κατεύθυνση, θέλοντας να πείσει για τις δικές του αξίες. Κόντρα στους Γολιάθ της αγοράς, με τιμή στα 2.790 ευρώ.
“Καθημερινή, αστική μετακίνηση” λέγεται το κεφάλαιο κάτω από το οποίο μπαίνει το όνομα του Yamaha YS125, σύμφωνα με το μεγάλο βιβλίο της Yamaha. “Urban Mobility”, ονομάζεται από την εταιρία το παραπάνω και το συγκεκριμένο μοντέλο συμπεριλαμβάνει στη γκάμα της με όλα τα δίτροχα και τρίτροχα σκούτερ της γιαπωνέζικης εταιρίας.
Χαμηλών τόνων, απόλυτα συμβατικής κατασκευής με μικρές δόσεις τεχνολογίας το Yamaha YS125 είναι μια συντηρητική μικρή μοτοσυκλέτα, που φοράει ελάχιστα μοντέρνα στοιχεία – όπως αεραγωγούς πάνω στο ρεζερβουάρ, αιχμηρό προβολέα και ουρά – και υπηρετεί τη βασική καθημερινή μετακίνηση.
Αντικαταστάτης του πετυχημένου, οικονομικού Yamaha YBR125, το Yamaha YS125 πλασάρεται εμφανισιακά σαν πιο νεανικό, που παράλληλα θέλει να διατηρήσει τη φήμη της αξιοπιστίας του προκατόχου του.
Πόσο επιτυχημένος ήταν το παλαιότερο Yamaha YBR125; Οι παραπάνω από 150.000 πωλήσεις στην Ευρώπη, μάλλον σαν πετυχημένο το κατατάσσουν. Έρχεται λοιπόν το νέο Yamaha YS125 να συνεχίσει την παράδοση, ενώ ειδικά στην ελληνική αγορά έχει να αντιμετωπίσει τις ορδές των σκούτερ και των παπιών, που είναι και τα απολύτως δημοφιλέστερα στην κατηγορία των 125αριών. Ένας από τους Δαβίδ, εναντίον όλων των Γολιάθ.
ΕΜΦΑΝΙΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
Το Yamaha YS125 κατασκευάζεται στην Κίνα από την εταιρία Jianshe, από την οποία προέρχονται αρκετά μοντέλα της αγοράς, όχι απαραίτητα με το έμβλημα της γιαπωνέζικης εταιρίας πάνω τους. Αυτό που συμβαίνει συνήθως κοιτώντας για πρώτη φορά ένα δίτροχο είναι ότι ξεκινάς από την όψη και καταλήγεις στην αντιλαμβανόμενη ποιότητα του – θεωρώντας ότι το μάτι σου δύσκολα εξαπατάται.
Σαρώνεις λοιπόν την κατασκευή από πάνω μέχρι κάτω με τα μάτια. Καθόλου άσχημα δεν τα πηγαίνει σ’ αυτούς τους τομείς το Yamaha YS125 που παλεύει να γίνει λίγο πιο σπορ. Νόστιμο όργανο στο τιμόνι, νέοι μαύροι πλευρικοί αεραγωγοί πάνω στο ντεπόζιτο, νέα πλαϊνά καπάκια, αλλαγμένο μπροστινό φτερό και βαμμένη μαύρη εξάτμιση.
Το μεταλλικό χρώμα – βαθύ κόκκινο στην περίπτωσή μας στο ρεζερβουάρ – είναι καλής ποιότητας, όπως και η βαφή όλων των βαμμένων μαύρων εξαρτημάτων, που βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο, ειδικά για την τιμή που κοστίζει το 125, κοντά στις 2.8 χιλιάδες ευρώ.
Οι αντιρρήσεις μας επικεντρώνονται στην περιοχή των σταντ και του πεντάλ του πίσω φρένου που είναι κάπως “χοντροκομμένα”, μαζί με το ότι τα μαρσπιέ του αναβάτη είναι σταθερά (!), όπως στα παπιά. Μια ετεροχρονισμένη, ξεπερασμένη πρακτική στις μέρες μας.
Το Yamaha YS125 είναι εξοπλισμένο με ρεζερβουάρ 14 λίτρων, για μεγάλη αυτονομία και διατίθεται στα παρακάτω χρώματα: Κόκκινο (Power Red), Άσπρο (Competition White) και Μαύρο (Midnight Black).
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Σύμφωνα με την εταιρία ο κινητήρας του Yamaha YS125 είναι νέος. Φυσικά και είναι αερόψυκτος, για να κρατηθεί χαμηλά το κόστος, κι επειδή με την ιπποδύναμη που έχει δεν χρειάζεται παραπάνω ψύξη, ενώ παράλληλα η αερόψυξη είναι καλύτερη για μποτιλιαρίσματα, με τους κινητήρες να δουλεύουν για πολλή ώρα στο ρελαντί.
Είναι 2βάλβιδος με 125 cc, με 1ΕΕΚ και συμμορφώνεται με τα πρότυπα Euro4. Μέσα από την εξέλιξη που έχει δεχθεί, μειώνεται η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές καυσαερίων.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Yamaha ο κινητήρας, σε σχέση με αυτόν του YBR έχει νέο κύλινδρο, μεγαλύτερη διαδρομή εμβόλου 57,9 mm και νέα κυλινδροκεφαλή με μικρότερη γωνία βαλβίδων. Επίσης υπάρχει αντικραδασμικός άξονας.
Η ιπποδύναμη φτάνει τους 10,4 ίππους στις 7.500 rpm και η ροπή τα 1,1 kgm στις 6.000 rpm.
Το κιβώτιο είναι 5 σχέσεων και ο συμπλέκτης υδραυλικός πολύδισκος.
ΠΛΑΙΣΙΟ, ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ, ΦΡΕΝΑ
Το πλαίσιο είναι σωληνωτό με μονή ραχοκοκαλιά και ανοικτό κάτω από τον κινητήρα (τύπου διαμάντι), τον οποίο χρησιμοποιεί σαν ενεργό τμήμα του.
Το πιρούνι είναι συμβατικό και φαίνεται κοινό, αλλά συμπεριφέρεται πολύ καλά στο δρόμο, όπως θα δούμε παρακάτω, εντυπωσιάζοντας τον χρήστη: άλλιως το κρίνεις όταν το βλέπεις, κι αλλιώς είναι όταν το χρησιμοποιείς. Η διαδρομή του είναι υπεραρκετή στα 120 mm.
Στον πίσω τροχό συναντάμε ένα ψαλίδι από σωλήνα ορθογωνικής διατομής και δυο μαύρα αμορτισέρ, με ελατήρια μεταβλητής πυκνότητας που ρυθμίζονται ως προς την προφόρτισή τους. Η διαδρομή του τροχού φτάνει τα 112 mm.
Τα φρένα είναι δισκόφρενο μπροστά, διαμέτρου 245 mm με δαγκάνα ενός εμβόλου και ταμπούρο πίσω, περιορισμένης διαμέτρου 130 mm, τα οποία συνδυάζονται με σύστημα πέδησης UBS. Πατώντας το πεντάλ του πίσω φρένου, ενεργοποιείται και το μπροστινό φρένο, προσφέροντας στον αρχάριο τη δυνατότητα να μην ασχολείται με τη δεξιά μανέτα στο τιμόνι.
Οι τροχοί είναι – μεγάλης διαμέτρου – 18 ιντσών και οι διαστάσεις των ελαστικών της κινεζικής CST είναι μπροστά-πίσω 100/80.
Το μεταξόνιο φτάνει τα 1.320 mm, το ύψος σέλας – θα έπρεπε να είναι λιγότερο – στα 795 mm και το βάρος στα 125 γεμάτα κιλά.
Το ντεπόζιτο έχει μεγάλη χωρητικότητα, αφού φτάνει τα 14 λίτρα.
ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ, ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
Εντύπωση προκαλεί η θέση οδήγησης του Yamaha YS125. Κάθεσαι πάνω στη – μεσαίων διαστάσεων και μέτριας άνεσης – σέλα σε μια φυσιολογική στάση: με τα άκρα του αναβάτη να σχηματίζουν μεταξύ τους άνετες γωνίες 90 μοιρών. Το τιμόνι προσφέρει μια ελαφρά σκυφτή θέση κορμού, κι έτσι πέφτει λίγο βάρος στους καρπούς του αναβάτη. Ακόμα και ψηλότερα αναστήματα θα βρουν φιλόξενη τη θέση οδήγησης του ΥS.
Το μεγάλο 14λιτρο ντεπόζιτο του 125 έχει τις κατάλληλες καμπύλες για να φιλοξενήσει εύκολα τα πόδια του αναβάτη, και τον στηρίξει σωστά.
Κάποιος που θα κάνει μια σύντομη βόλτα πάνω στη μικρή μοτοσυκλέτα της Yamaha δεν θα καταλάβει πολλά πράγματα, καταρχάς θα μιλήσει για έλλειψη ροπής στις χαμηλές στροφές. Αντίθετα μία μεγαλύτερη βόλτα θα του δώσει να καταλάβει το πόσο καλή μοτοσυκλέτα είναι στο να ζεις μαζί της κάθε μέρα.
Το πλάτος του τιμονιού είναι τόσο μικρό, έτσι ώστε να μην κινδυνεύει να χτυπήσει καθρέφτες αυτοκινήτων, καθώς το 125 ελίσσεται ανάμεσά τους.
Οι γωνίες του τιμονιού είναι βολικές για εύκολους χειρισμούς και οι καθρέφτες έχουν μακρείς βραχίονες ώστε να δίνουν πολύ καλό οπτικό πεδίο.
Ένα καλοσχεδιασμένο απλό όργανο με ψηφιακή οθόνη και αναλογικό στροφόμετρο (και φόντο “ανθρακονημάτων” παρακαλώ) δίνει γρήγορα ευκολοδιάβαστες ενδείξεις στον αναβάτη.
Ο κινητήρας είναι πολύ ήσυχος στη λειτουργία του, σε τέτοιο βαθμό που νομίζεις ότι είναι υγρόψυκτος! Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι αρκετά μαλακό, ενώ για να ξεκινήσεις αξιοπρεπώς από τα φανάρια πρέπει να ανεβάσεις τη βελόνα του στροφόμετρου πάνω από τις 5.000 rpm.
Κρατώντας τις στροφές ψηλά (συνήθως στις 6.000-8.000 rpm, που είναι η ωφέλιμη περιοχή) ο κινητήρας το Yamaha YS125 είναι ζωντανός στην απόκρισή του και κινεί το σύνολο σβέλτα.
Με αλλαγές των ταχυτήτων στο κόκκινο, ο μονοκύλινδρος αερόψυκτος κινητήρας πετυχαίνει 40 km/h με πρώτη ταχύτητα και 60, 85, 100 και 110 km/h με τις υπόλοιπες σχέσεις του κιβωτίου. Με επιμονή και λίγη κατηφόρα το κοντέρ θα διαβάσει 115 km/h, ενώ η πραγματική τελική είναι τα 106 km/h.
Η κατανάλωση του κινητήρα με οδήγηση διαρκώς στο “τέρμα γκάζι” δεν ξεπέρασε τα 2,9 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, προσφέροντας έτσι πολύ μεγάλη αυτονομία, πάνω από 480 km!
Μέσα στη χαλαρή κίνηση της πόλη μπορείς να ταξιδεύεις με τρίτη ταχύτητα στο κιβώτιο και ταχύτητες από 45 μέχρι 75 km/h, με τον κινητήρα να γουργουρίζει και να επιδεικνύει καλή απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού.
Το 125 είναι ευκολοοδήγητο και αλλάζει γρήγορα πορεία με ακρίβεια, ακόμα και στα μικρά τραβήγματα-σπρωξίματα του τιμονιού.
Η μεγάλη διαδρομή του πιρουνιού δίνει άνεση στη βόλτα. Τα μαλακά ελατήρια του μπορεί να τερματίζουν στο έντονο φρενάρισμα, αλλά μέχρι να συμβεί αυτό η συμπεριφορά του είναι πολύ καλή (βλ. προοδευτική). Μαλακά είναι στη λειτουργία τους και τα αμορτισέρ, προσφέροντας και αυτά άνεση, ενώ είναι ισορροπημένα με τη ρύθμιση της μπροστινής ανάρτησης.
Είναι εντυπωσιακό πως ένα ζευγάρι τέτοιων αναρτήσεων που στοχεύουν στην άνεση μέσα στην πόλη, συνεργάζονται τόσο καλά με το καλοφτιαγμένο πλαίσιο και προσφέρουν πολύ καλό κράτημα (το ίδιο καλά είναι επίσης τα ελαστικά που φοράει το 125).
Εδώ είναι που μπαίνει ένας από τους σημαντικότερους λόγους για να προτιμήσει κάποιος το YS125, σε σχέση με ένα παπί ή ένα σκούτερ. Στους τομείς του κρατήματος και της σταθερότητας κατά το φρενάρισμα το μικρό μοτοσυκλετάκι της Yamaha είναι κατά 50% τουλάχιστον ασφαλέστερο! Με συμπεριφορά ελαφριάς μοτοσυκλέτας, που το βάρος της δεν ξεπερνάει τα 130 κιλά.
Προσέξτε εδώ μια λεπτομέρεια: όλοι οι γνώστες επί των μοτοσυκλετών μιλούν για τις συγκινήσεις που προσφέρει η μεγάλη ιπποδύναμη – ελάχιστοι όμως για την απαράμιλλη αίσθηση και τη διασκέδαση που προσφέρουν τα λίγα κιλά ενός δίκυκλου…
Το μπροστινό φρένο είναι ισχυρό και προβλέψιμο, σε αντίθεση με το πίσω ταμπούρο που υπολείπεται σε απόδοση. Πατώντας πάντως και τα δυο μαζί, το αποτέλεσμα είναι πολύ καλό, ενώ απλά ικανοποιητικό είναι το φρενάρισμα με τη χρήση μόνο του πεντάλ (βλ. γεφυρωμένη λειτουργία).
ΕΠΙΛΟΓΟΣ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Στο χώρο των δύο τροχών υπάρχουν άνθρωποι που δεν συμπαθούν ούτε τα σκούτερ, ούτε τα παπιά. Για αυτούς υπάρχει το αντίπαλο δέος, το Yamaha YS125. Έχει τις ίδιες επιδόσεις από πλευράς κινητήρα με αυτά, με τη διαφορά ότι στρίβει και φρενάρει με μεγαλύτερη σταθερότητα και ασφάλεια, προσφέροντας στον αναβάτη περισσότερη σιγουριά.
Τι είναι το Yamaha YS125 – μαζί με τα αντίστοιχα μοντέλα άλλων εταιριών – παρά ένας μικρός δίτροχος “Δαβίδ” που τα βάζει με τους “Γολιάθ” της αγοράς, τα σκούτερ και τα παπιά τα οποία μονοπωλούν στην Ελλάδα την κατηγορία των 125 κυβικών.
H τιμή του στα 2.780 ευρώ κρίνεται σαν κανονική προς υψηλή, αφού εκεί κοντά κυμαίνονται και οι τιμές των ακριβών σκούτερ και παπιών.
Έχει ελπίδες το YS 125 να αναρριχηθεί στα ψηλότερα επίπεδα πωλήσεων της αγοράς; Είναι κρίμα, αλλά αν δεν ανακαλύψει ο κόσμος τις αρετές του… μάλλον δύσκολο.
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
- Το κάλυμμα της σέλας είναι αρκετά μαλακό και με λίγη απροσεξία στο ανέβα-κατέβα μπορεί να σκιστεί
- Η πρόσβαση της μπαταρίας είναι πανεύκολη: το αριστερό πλαστικό καπάκι της μοτοσυκλέτας – όπου είναι κρυμμένη από πίσω – ανοίγει με το κεντρικό κλειδί
- Πολύ καλά είναι τα φώτα στη μεσαία θέση και ακόμα καλύτερα στην υψηλή
- Στην περιοχή του μπουζί υπάρχει πλαστικός αεραγωγός για καλύτερη ψύξη
- Πάνω στην όμορφη ουρά υπάρχουν δυο χειρολαβές για τον συνεπιβάτη, που όμως είναι ανοικτές και μυτερές στο πίσω τους μέρος
- Το κεντρικό stand στηρίζει πολύ καλά τη μοτοσυκλέτα, αλλά κάνει θόρυβο όταν κλείνει
- Στο δεξί άκρο του τιμονιού δυστυχώς δεν υπάρχει kill switch, παρά μόνο το κουμπί της μίζας
ΥΠΕΡ
- Φινίρισμα, ποιότητα
- Μπροστινό φρένο
- Κράτημα – Πιρούνι
- Κατανάλωση
ΚΑΤΑ
- Σταθερά μαρσπιέ αναβάτη
- Πίσω φρένο
- Ροπή στις χαμηλές στροφές