Xτίζοντας θρύλους
Έφτασε λοιπόν η στιγμή να κλείσει η αυλαία, να πέσουν οι τίτλοι του τέλους για ένα από τα σημαντικότερα δίτροχα που πέρασαν ποτέ από την ελληνική αγορά. Το Yamaha Crypton X 135 σε πολύ λίγο καιρό δεν θα υπάρχει καινούργιο στην αγορά και μόνο μεταχειρισμένο θα μπορεί να το βρει κάποιος. Παρουσιάζουμε λοιπόν ένα αφιέρωμα όπως του αξίζει. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος
Xρυσή εποχή ήταν το 2007. Η χρονιά είχε φέρει διάφορα σημαντικά μοντέλα στην αγορά, όμως πιο χαρούμενοι ήταν οι φίλοι των παπιών. Η γιαπωνέζικη εταιρία των τριών διαπασών είχε φέρει από την Ταϊλάνδη το Yamaha Crypton X 135. Οι παπόβιοι ήταν πολύ ευχαριστημένοι αφού αυτό το μοντέλο φορούσε διάφορα ενδιαφέροντα καλούδια.
Ο “κινητήρας μοτοσυκλέτας” με τον “όρθιο” και όχι κλασικά παπίσιο, οριζόντιο κύλινδρο, όχι μόνο διέθετε περισσότερα κυβικά απ’ ό,τι ο ανταγωνισμός, αλλά ήταν και τετραβάλβιδος, υγρόψυκτος. Σαν μπόνους-δώρο η πίσω ανάρτηση είχε ένα αμορτισέρ κεντρικά τοποθετημένο, πάνω στο ψαλίδι από σωλήνα ορθογωνικής διατομής.
Λίγοι θα μπορούσαν να φανταστούν ότι το Yamaha Crypton X 135 θα έμενε στην ελληνική αγορά για τα επόμενα 10 χρόνια, θα έκανε δεκάδες χιλιάδες πωλήσεις και θα γινόταν όχι μόνο ένα από τα πιο ευπώλητα δίτροχα όλων των εποχών, αλλά κι ένα από τα πιο δημοφιλή και θρυλικά ανάμεσα στους νέους, με φανατικό κοινό να το ακολουθεί.
Κι επειδή έτσι γίνεται συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις, ο θρύλος του Crypton X θα μείνει για πολλά ακόμα χρόνια, όπως έχει συμβεί επανειλημμένα σε αντίστοιχες περιπτώσεις μοτοσυκλετών και παπιών.
Παράλληλα, το Crypton X θα παραμείνει για πολύ καιρό σημείο αναφοράς σε οτιδήποτε εμφανιστεί μετά την παύση της διάθεσής του στην αγορά.
Το Yamaha Crypton X 135 κατασκευάζεται από θυγατρική εταιρία της Yamaha Motor Company από το 2005 (στην Ταϊλάνδη) και κατατάσσεται στην κατηγορία των σπορ παπιών.
Το πιο συνηθισμένο του όνομα στην Ασία είναι Yamaha T135, ενώ είναι δημοφιλέστατο στις χώρες της Ν. Α. Ασίας, όπου κυκλοφορεί ακόμα με διαφορετικά ονόματα.
Στην Ταϊλάνδη είναι γνωστό ως Yamaha Spark 135 και Spark 135i, στις Φιλιππίνες ως Yamaha Sniper 135 και MX 135, στην Ινδονησία ως Yamaha Jupiter MX 135 LC, στη Μαλαισία ως Yamaha 135LC και στο Βιετνάμ ως Yamaha Exciter 135 (δείτε τις φωτογραφίες που ακολουθούν).
Το 2007 ήρθε στην Ελλάδα με τιμή 2.290 ευρώ και 2.390 ευρώ για τη Special έκδοση και από τότε έχουν πουληθεί 50.000 κομμάτια. Αντίστοιχα, μέσα στο ίδιο έτος το Honda Innova 125i είχε τοποθετήσει ψεκασμό στην τροφοδοσία του, έφτασε στην αγορά τον Ιούλιο, κι είχε τιμή 1.990 ευρώ.
Η χρονιά του 2007 ήταν επίσης εξαιρετικά σημαντική, μιας και ήταν για την ελληνική αγορά δίτροχων η καλύτερη όλων των εποχών. Η αγορά είχε πιάσει για πρώτη φορά στην ιστορία της εξαψήφιο αριθμό πωλήσεων, ξεπερνώντας τις 100.000 μονάδες (100.414 για την ακρίβεια).
Παράλληλα, το 2007 ήταν μια κομβική χρονιά και για έναν ακόμα λόγο: η κατηγορία των σκούτερ έδειχνε τη μεγάλη δυναμική της αφού πλησίαζε επικίνδυνα την κατηγορία των παπιών.
Πράγματι, τον επόμενο χρόνο θα έρθει η μεγάλη ανατροπή, τα σκούτερ θα περάσουν μπροστά σε ποσοστά επί του συνόλου των πωλήσεων των μοτοσυκλετών – και γενικότερα δίτροχων άνω των 50 κυβικών – και θα παραμείνουν εκεί μέχρι σήμερα.
Η αγορά, από κει που ήταν παραδοσιακά “αυτοκρατορία των παπιών”, γίνεται “αυτοκρατορία των σκούτερ”.
Το 2007 στην Ελλάδα είχαν πουληθεί 34.817 σκούτερ (ποσοστό 34,7%) και 38.016 παπιά, με ποσοστό 37,9%. Για να πάρουμε μια ιδέα η Modenas μόνο πουλούσε πάνω από 5.700 παπιά.
Eπιστρέφουμε όμως στην πρώτη παρουσίαση του Yamaha Crypton X 135 που έγινε το 2005 για την ταϊλανδέζικη και ινδονησιακή αγορά και αργότερα, το 2006, πέρασε στην αγορά της Μαλαισίας, όπου έγινε ιδιαίτερα πετυχημένο.
Το 2007 παπί βαφτίστηκε Crypton X και ήρθε στην Ελλάδα, ενώ ήδη από το 2006 είχε παρουσιαστεί έκδοση με ψεκασμό στην τροφοδοσία στην Ταϊλάνδη, κάνοντας έτσι το μοντέλο το δεύτερο στην ιστορία των παπιών που χρησιμοποιούσε αυτό το σύστημα, μετά το Honda Innova 125.
Για τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ασίας θα υπάρξουν κι άλλες βελτιώσεις στο 135 όπως facelift και νέα πλαστικά, αλλά και 5άρι σασμάν με συμπλέκτη, μια έκδοση που σταμάτησε να παράγεται το 2016 όταν παρουσιάστηκε ο απόγονος, το Yamaha Exciter T 150.
Με τον ερχομό του Yamaha Crypton X 135 το 2007 στην Ελλάδα, η οικογένεια των παπιών δέχεται ένα νέο μέλος, που ανεβάζει τον πήχη: κύριο μεγάλο πλεονέκτημα έναντι των πάντων ο κινητήρας του.
Μονοκύλινδρος και τετράχρονος φυσικά, υγρόψυκτος 134,4cc με τετραβάλβιδη κεφαλή, κύλινδρο DiASil και δύναμη 12,6 ίππων στις 8.500rpm.
Αν και οι δώδεκα συν ίπποι σήμαιναν πολλά, ήταν το σχετικά χαμηλό βάρος των 107kg αυτό που έκανε τη διαφορά. Δεν έφτανε που ο κινητήρας ήταν ισχυρός, είχε σύμμαχο και το μικρό συνολικά βάρος, κάνοντας το παπί να πηγαίνει πολύ γρήγορα και να ελίσσεται σβέλτα.
Μπροστινή και πίσω ανάρτηση είχαν το χαρακτηριστικό της μαλακής λειτουργίας, έτσι ώστε να μην “κόβουν” τα χέρια και τη μέση του αναβάτη, καθώς περνούσε πάνω από ανωμαλίες του δρόμου.
Το μαλακό πιρούνι σε περιπτώσεις – ακόμα και μετά από λίγα χιλιόμετρα από καινούργιο – εμφάνιζε διαρροές στις τσιμούχες των καλαμιών. Μια βελτίωση που έγινε δημοφιλής ήταν η προσθήκη ελατηρίων από το Yamaha R125 που ήταν σκληρότερα.
Επίσης το μαλακό πίσω αμορτισέρ γινόταν πιο ενοχλητικό όταν ανέβαινε συνεπιβάτης στη σέλα και γενικά η απόδοσή του έπεφτε μετά από μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα.
Οι χυτές αλουμινένιες ζάντες – για την αντίστοιχη σπέσιαλ έκδοση – μπορούσαν να εμφανίσουν ρωγμές και σπασίματα ειδικά αν συνεργάζονταν με λάστιχα χαμηλού προφίλ.
Επίσης για τα Yamaha Crypton X 135 είχαν αναφερθεί τα παρακάτω προβλήματα: καμένα λαμπάκια στον πίνακα οργάνων, τριξίματα από πλευράς πλαστικών, δυσλειτουργίες στον ψεκασμό με σβησίματα. Πιο σοβαρά ήταν η τρόμπα βενζίνης και τα πηνία.
Υπήρξαν επίσης κάποιες παρτίδες που είχαν εμφανίσει προβληματικά τοποθετημένα – “λάθος πατημένα” – ελαστικά, κάτι που αν δεν το συνειδητοποιούσε γρήγορα ο ιδιοκτήτης έκανε πολλά χιλιόμετρα με το 135 να εμφανίζει “περίεργες” τάσεις αστάθειας.
Η λύση ήταν απλή: έπρεπε να φουσκωθούν με πολύ περισσότερη πίεση τα λάστιχα για να “καθίσουν” σωστά στη ζάντα και μετά να ξεφουσκώσουν στην κανονική τους πίεση.
Ήδη μέσα στο 2008 το Yamaha Crypton X 135 άρχισε να παίρνει πρωτιές στις μηνιαίες πωλήσεις, με βασικό αντίπαλο, το πολύ απλούστερης τεχνολογίας και δομής, φθηνότερο Honda Innova 125i, το οποίο σαν τελευταία βελτίωση είχε να αντιπαραθέσει στην κόντρα τον ηλεκτρονικό ψεκασμό του κινητήρα και τα ανανεωμένα πλαστικά και φινίρισμα.
Η μεγάλη διαφοροποίηση του Crypton X 135 σε σχέση με τον ανταγωνισμό ήταν η νεανική, σπορτίβικη και επιθετική του εμφάνιση. Τα κλασικών γραμμών παπιά ωχριούσαν μπροστά του.
Η ποδιά ήταν τόσο μικρών διαστάσεων που είχε εξαφανιστεί σχεδόν, μοιάζοντας με φέρινγκ, ο “κοφτός” προβολέας, τα πλαϊνά καπάκια, η μυτερή και “καθαρή-χωρίς αμορτισέρ” ουρά, οι χυτές ζάντες και τα γραφικά, έδιναν άλλο αέρα στο Crypton X.
Το μπροστινό δισκόφρενο ήταν επίσης ένα αξιόλογο στοιχείο πάνω στο παπί, με την έλλειψη του πίσω δισκόφρενου (ήταν και παρέμεινε ταμπούρο) να μοιάζει με μαχαιριά, αφού που από τότε που ήρθε, μέχρι σήμερα που φεύγει ακούγαμε διαρκώς τη φράση… “να είχε κι ένα δισκόφρενο πίσω…”.
Ακριβώς το ίδιο παράπονο ίσχυε και για το πλαϊνό στάντ που το αγόραζες εξτρά, αφού δεν υπήρχε στον στάνταρ εξοπλισμό.
Ευτυχώς οι ασιατικοί οίκοι βελτιώσεων είχαν τόσες πολλές προτάσεις για βελτιώσεις του Yamaha Crypton X 135 σε όλους τους τομείς που ποτέ κανένας δεν αντιμετώπισε σημαντικό πρόβλημα.
Στο δρόμο και στις χαμηλές στροφές η λειτουργία του ψεκασμού δεν ήταν η καλύτερη και έπρεπε να ανέβουν λίγο οι στροφές για να αρχίσει να εμφανίζεται η δύναμη που ερχόταν στις μεσαίες και υψηλές στροφές. Κι ενώ η ιπποδύναμη των 12,6 ίππων εμφανιζόταν στις 8.500 rpm η μέγιστη ροπή των 1,2 kgm αποδιδόταν στις 6.000 rpm.
Οι τέσσερις ταχύτητες του σασμάν ανέβαζαν τη βελόνα του στα 40 km/h με 1η, 65 με 2α, 100 με 3η και παραπάνω από 125 km/h με την 4η (αργά όμως μετά τα 100). Η πραγματική τελική του νορμάλ 135 έφτανε τα 115 km/h.
Λόγω του ότι το Crypton X 135 είχε μακριά 4η σχέση και αργούσε να φορτώσει χιλιόμετρα, ήταν πολλοί οι ιδιοκτήτες που άλλαζαν το μπροστινό γρανάζι (από 15 δόντια) στα 14, αφήνοντας το πίσω γρανάζι ως είχε, στα 39 δόντια. Κι όποιοι ήθελαν παραπάνω ίππους και επιδόσεις, η αντιπροσωπεία δεν τους άφηνε παραπονεμένους.
Από μια χρονιά και μετά, έχοντας ακούσει τις επιθυμίες των ιδιοκτητών, άρχισε να διαθέτει κίτ αύξησης κυβισμού, που ανέβαζε τον κινητήρα στα 150 κυβικά. Το κιτ αποδείχθηκε πολύ καλό, αφού ήταν αξιόπιστο, αν και μετά από αυτό χρειαζόταν κι άλλες επεμβάσεις ο κινητήρας, όπως δουλειά στην κεφαλή, “πιο γρήγορο” εκκεντροφόρο, εξάτμιση, φίλτρο, κ.λπ.
Το κιτ βελτίωσης στα 150 κυβικά με εκκεντροφόρο έχει σήμερα τιμή 180 ευρώ, ενώ χωρίς 140 ευρώ.
Το κιβώτιο των ταχυτήτων που ήταν τεσσάρων σχέσεων και αρκετά μαλακό στη λειτουργία του με καλή αίσθηση στο λεβιέ ταχυτήτων.
Είχαν ακουστεί πάντως και κάποια παράπονα σε Crypton X στα οποία έκανε θόρυβο το κιβώτιό τους και χρειάζονταν ειδική μεταχείριση για να δουλέψουν (ζέσταμα… αλλαγές σε συγκεκριμένες στροφές, κ.λπ).
Η δύναμη του κινητήρα στις ψηλές στροφές ήταν εντυπωσιακή για την κατηγορία του και ένας από τους τομείς που έκαναν το 135 να διαφέρει.
Η σέλα ήταν χαμηλά από το έδαφος, το παπί είχε ελαφριά αίσθηση στην κίνηση και τους ελιγμούς, τιμόνι με μεγάλο κόψιμο που πετύχαινε μικρή ακτίνα στροφής και απίθανη ευελιξία.
Αυτά χαρακτήριζαν το Yamaha Crypton X 135 μέσα στην πόλη, τη στιγμή που πλαίσιο και αναρτήσεις επέτρεπαν στον αναβάτη να έχει πολύ καλό έλεγχο, ακόμα και όταν πήγαινε πιο γρήγορα. Ναι, στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς το Crypton X 135 διέπρεπε, αρκεί οι ταχύτητες να μην ξεπερνούσαν τα 80-90 αφού από κει και πάνω το παπί έπρεπε να δεχθεί μετατροπές για να μπορεί να σταθεί με αξιώσεις στο δρόμο.
Τα φρένα του ήταν αρκετά δυνατά που παράλληλα είχαν και καλή αίσθηση και μπορούσαν να μπλοκάρουν τους τροχούς σε γλιστερή άσφαλτο.
Oι τιμές των ανταλλακτικών από την αντιπροσωπεία, ακόμα κι αν ήταν ακριβές στην αρχή, με το πέρασμα του χρόνου έγιναν φθηνότερες. Για παράδειγμα ολόκληρο το κουστούμι (πλαστικά) έκανε 250 ευρώ, ενώ σήμερα κοστίζει 190 ευρώ, σε άσπρο ή μαύρο χρώμα.
Ο στρόφαλος με την μπιέλα κάνει 140 ευρώ και μαζί με τα ρουλεμάν 160 ευρώ.
Με δεδομένο ότι ο ερχομός του νέου και αξιόλογου Yamaha Τ 150, σύμφωνα με τις τελευταίες μας πληροφορίες δεν θα γίνει ποτέ, λόγω υψηλής τελικής τιμής, το Yamaha Crypton X 135 θα παραμείνει για πάντα στο πάνθεον των καλύτερων παπιών που πέρασαν από την Ελλάδα.
Επίσης, μιας και τα τελευταία κομμάτια – αν δεν έχουν ήδη εξαντληθεί από την αγορά – σύντομα θα εξαφανιστούν, η μεγάλη κοινότητα θαυμαστών-ιδιοκτητών των Crypton X μπορεί να ξεκινήσει επίσημα το πένθος για το τέλος μιας εποχής, διατηρώντας παράλληλα τα παπιά της για όσο το δυνατόν περισσότερα χρόνια… οδηγώντας τα με περισσότερη ευλάβεια από πριν. The Thrill is gone… που έλεγε κι ο B.B. King.
ΥΠΕΡ
- Κινητήρας – Επιδόσεις
- Όνομα – Φήμη
- Ευελιξία στην πόλη
- Οδική συμπεριφορά
ΚΑΤΑ
- Ταμπούρο στον πίσω τροχό
- Μικρό ρεζερβουάρ – αυτονομία
- Αμορτισέρ που δεν ρυθμίζονται
- Μικρή προστασία από την ποδιά