MotorBike.gr

Ευρώπη 2024: Απαγορεύει τα χρώμια για περιβαλλοντικούς λόγους

12/03/2024

Mια λάμψη που θα σβήσει…

Η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί ένα νομοσχέδιο για την απαγόρευση της διαδικασίας επιχρωμίωσης μετάλλων σε όλα τα νέα οχήματα, άρα και τις μοτοσυκλέτες. Τι ακριβώς θα συμβεί όμως σε μια από τις πιο αγαπημένες επεξεργασίες μεταλλικών αντικειμένων των μοτοσυκλετιστών;

Εάν θαυμάζετε τις γυαλιστερές επιφάνειες πάνω στη μοτοσυκλέτα σας, τότε θα δυσαρεστηθείτε μαθαίνοντας ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί ένα νομοσχέδιο που θα απαγορεύει ουσιαστικά τη διαδικασία επιχρωμίωσης μετάλλων – δηλαδή μια από τις πιο κοινές στη μοτοσυκλέτα – σε όλα τα νέα οχήματα.

Αυτό θα μπορούσε να ισχύσει ήδη μέσα στο 2024 για όλη την Ευρώπη, ενώ και στις Ηνωμένες Πολιτείες ερευνάται η επιβολή ενός παρόμοιου νόμου που θα εφαρμοστεί το 2027.

 

 

Χωρίς υπερβολή πρόκειται για ένα σοβαρό περιβαλλοντικό πρόβλημα: η επίστρωση εξασθενούς χρωμίου (που είναι επικίνδυνο, ιδιαίτερα τοξικό και καρκινογόνο ακόμα και σε ελάχιστες ποσότητες) παράγει 500 φορές (!) περισσότερους τοξικούς ρύπους από τους κινητήρες ντίζελ και, ειδικότερα, μπορεί να προκαλέσει καρκίνο του πνεύμονα και της ρινικής κοιλότητας, ενώ αποτελεί πηγή προβλημάτων για το ήπαρ και το αναπαραγωγικό σύστημα του χειριστή που εκτελεί την επεξεργασία!

Τα συστήματα προστασίας που έχουν επιβληθεί μέχρι στιγμής μπορούν να μετριάσουν, αλλά όχι να εξαλείψουν, τους κινδύνους και τις συνέπειες. Είχε γίνει μια προσπάθεια πριν από χρόνια για να μειωθεί η ζημιά στο περιβάλλον από τις επιχρωμιώσεις, κι όσοι έχουν ασχοληθεί με αναπαλαιώσεις κλασικών μοτοσυκλετών και διεθνώς και στην Ελλάδα, γνωρίζουν πως τα “μοντέρνα”, “οικολογικά” χρώμια δεν είχoυν καμία σχέση με τα χρώμια του παρελθόντος.

 

Πέρα όμως απ’ όσους εργάζονται στον συγκεκριμένο τομέα υπάρχει επίσης κίνδυνος και για το περιβάλλον, επειδή τα υποπροϊόντα της επιχρωμίωσης είναι εξίσου επιβλαβή εάν δεν αντιμετωπίζονται με προσοχή και δεν απορρίπτονται κατάλληλα. Τα τοξικά λύματα επιβαρύνουν έντονα και μολύνουν τη χλωρίδα και την πανίδα.

 

 

Ποιες είναι οι εναλλακτικές; Τι σημαίνουν όλα αυτά; Η επιχρωμίωση, όπως γνωρίζουμε, πιθανότατα θα εξαφανιστεί από τις μοτοσυκλέτες, και θα αντικατασταθεί από διαφορετικές διαδικασίες.

Μια από αυτές είναι ο ψεκασμός με χρώμιο που αποτελείται από ένα στρώμα ασημιού, το οποίο βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ή περισσότερα στρώματα προστατευτικής επικάλυψης ουρεθάνης.

Κοστίζει περίπου 60% λιγότερο από την επίστρωση εξασθενούς χρωμίου και περιέχει πολύ λιγότερα βαρέα μέταλλα και επιβλαβείς ουσίες.

 

 

Το νέο υλικό δεν είναι τόσο όμορφο, ούτε δίνει την ίδια αίσθηση στην αφή, αλλά μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλα υλικά και όχι μόνο σε μέταλλα.

Μια άλλη εναλλακτική λύση θα μπορούσε να είναι η επιχρωμίωση με τρισθενές χρώμιο CR3 Plating, όπου χρησιμοποιείται ένα μη ιονισμένο υδατικό διάλυμα για την απελευθέρωση του χρωμίου στα μεταλλικά μέρη, αλλά αυτή είναι μια πιο περίπλοκη διαδικασία, η οποία θα απαιτούσε υψηλό κόστος για τις εταιρίες και τους βελτιωτές.

Μιας και το χρώμιο είναι διαδεδομένο σε όλους τους τομείς, αλλά και στον χώρο μοτοσυκλέτας, και σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι μόνο θέμα αισθητικής, αλλά και προστασίας, είναι σίγουρο ότι η αντίστοιχη βιομηχανία θα βρει λύσεις που δεν θα επιβαρύνουν σε τέτοιο βαθμό ανθρώπους και περιβάλλον. Έστω κι αν η λάμψη του εξαρτήματος δεν θα είναι τόσο καλή όπως παλιά…

Σας άρεσε το άρθρο; Κοινοποιήστε!