Στα χνάρια της Ducati Supermono
Η QJ Motor κατοχυρώνει δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για έναν μονοκύλινδρο κινητήρα με διάταξη V-2! Πώς γίνεται αυτό; Εξηγούμε το concept που εγκαινίασε το θρυλικό Ducati Supermono.
Σε μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη φαίνεται να έχει εμπλακεί η QJMotor. Η κινεζική φίρμα ετοιμάζει έναν κινητήρα που είναι δύσκολο να ενταχθεί σε κατηγορία.
Κανονικά, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης έχουν κριτήρια πάνω στα οποία ταξινομούνται κι ένα από αυτά είναι ο αριθμός των κυλίνδρων και τη διάταξή τους.
Έτσι συναντάμε στην αγορά κινητήρες με έναν, δύο, τρεις, τέσσερις ακόμα και έξι κυλίνδρους με διαφορετική διάταξη (σε σειρά, V, μπόξερ, κ.λπ.).
Με την πρόταση/πατέντα της QJMotor η ταξινόμηση γίνεται αέρας σύμφωνα με τις πληροφορίες που αποκάλυψαν οι συνάδελφοι της αμερικάνικης ιστοσελίδας μοτοσυκλέτας CycleWorld, που δείχνει έναν μονοκύλινδρο κινητήρα, αλλά με διάταξη «V» δύο κυλίνδρων… Τι ακριβώς συμβαίνει;
Έχουμε ένα πραγματικό, κινούμενο πιστόνι που παράγει έργο στον έναν κύλινδρο και ένα ακόμα “πιστόνι” στον δεύτερο κύλινδρο που παρότι μοιάζει με έμβολο, εκτελεί χρέη αντίβαρου.
Αυτό δεν είναι κάτι νέο, αφού μπορούμε να επιστρέψουμε στο διάσημο και εξωτικό σπορ Ducati Supermono από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, τότε που η ιταλική μάρκα αποφάσισε να “ακρωτηριάσει” το V-2 Desmoquattro της για να φτιάξει μονοκύλινδρο κινητήρα.
Ωστόσο, ο στροφαλοφόρος άξονας και ακόμη και η μπιέλα του πίσω κυλίνδρου διατηρήθηκαν, με ένα αντίβαρο που είχε βάρος ίσο με αυτό του εμβόλου. Το έμβολο είχε αφαιρεθεί για να δώσει στον κινητήρα την απαραίτητη ισορροπία για την επίτευξη υψηλών στροφών και μεγαλύτερης ισχύος.
Ο πίσω κύλινδρος θα μπορούσε απλώς να είχε απενεργοποιηθεί, αλλά η Ducati σκέφτηκε ότι η τριβή των εξαρτημάτων θα μπορούσε να μειώσει την απόδοση.
Η ιταλική εταιρία παράτησε τη διάταξη του Supermono, κάτι που φάνηκε και στην τελευταία της προσπάθεια, αφού πλέον επέστρεψε στη φιλοσοφία του συμβατικού μονοκύλινδρου κινητήρα με το ολοκαίνουργιο, μοντέλο 2024 Ducati Hypermotard 698 Mono το οποίο είδαμε πρόσφατα.
Τώρα, η QJMotor βγάζει από τα συρτάρια της ιστορίας και εξερευνά περαιτέρω αυτήν την ιδέα, καταχωρώντας διαφορετικές πατέντες για έναν μονοκύλινδρο κινητήρα με δεύτερο κύλινδρο και ανενεργό έμβολο στις 90º (ίδια γωνία με το Ducati Supermono).
Στα διαγράμματα που δημοσιεύουμε, μπορείτε να δείτε τον στροφαλοφόρο άξονα στον οποίο συνδέονται οι δύο μπιέλες με τα αντίστοιχα έμβολά τους, ένα παραδοσιακό στη μία πλευρά και ένα άλλο “ψεύτικο” έμβολο που κινείται για να λειτουργήσει ως αντίβαρο, αλλά χωρίς να ασκεί καμία συμπίεση, χάρη σε τρύπα στο κέντρο από την οποία επιτρέπει να περνάει αέρας!
Υπάρχει όμως και μια ακόμη λεπτομέρεια που πρέπει να αναφέρουμε, πως δηλαδή το δεύτερο ανενεργό έμβολο έχει αισθητά μικρότερη διάμετρο από το “αδελφό” του.
Ο κύλινδρος από την άλλη κατασκευάζεται σαν ενιαίο τεμάχιο με την κυλινδροκεφαλή πλήρως σφραγισμένη!
Κατά τα λοιπά, τα σχέδια επιβεβαιώνουν ότι πρόκειται για κινητήρα μοτοσυκλέτας, αν και δεν διευκρινίζει τον κυβισμό ή τον τύπο μοτοσυκλέτας που θα μπορούσε να τον τοποθετήσει.
Θα δούμε άραγε αυτό το εγχείρημα της QJ Motor θα γίνεται πραγματικότητα και να τοποθετείται πάνω σε μοτοσυκλέτα; Ανεξάρτητα για το αν θα συμβεί κάτι τέτοιο στο μέλλον, αυτό που αντιλαμβανόμαστε είναι πως η QJ Motor εμφανίζει μεγάλη κινητικότητα τον τελευταίο χρόνο και κάνει ξεκάθαρο ότι θέλει να διευρύνει το όραμά της στην καινοτομία και την εξέλιξη στο χώρο των μοτοσυκλετών.